| کد خبر: 268668 |

◄ فرودگاه چابهار را با گنج بادآورده هم نباید ساخت

احداث دو فرودگاه بزرگ بین المللی در فاصله ای کوتاه و حدود مثلا 40 کیلومتر باید گفت صرف نظر از وجود محدودیت های مالی در کشور و نداشتن توجیه فنی، مالی و اقتصادی این پروژه، اگر کشوری حتی گنج باد آورده هم داشته باشد این چنین منابع خود را به هدر نمی دهد.

تین نیوز

در حالی که زمزه هایی از برنامه ریزی برای ساخت فرودگاه چابهار به گوش می رسد، تعدادی از کارشناسان و متخصصان معتقدند ساخت فرودگاه چابهار با وجود فرودگاه کنارک در ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری چابهار هیچ توجیهی ندارد.

به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی از جمله کارشناسانی است که ساخت فرودگاهی جدید در چابهار را تماما رد می کند.

خبرهای  پربازدید امروز را بخوانید:

◄ پشت پرده لغو پروازهای حج عمره 1402 + فیلم

 

هشدار به رانندگان کامیون درباره خرید کامیون اسکانیا جدید وارداتی + جزئیات

 

تلاش مشکوک برای ساخت فرودگاه چابهار در فاصله 30 کیلومتری فرودگاه کنارک

علیخانی در این مورد در باشگاه متخصصان تین نیوز تاکید کرد: احداث دو فرودگاه بزرگ  بین المللی در فاصله ای کوتاه و حدود مثلا 40 کیلومتر باید گفت صرف نظر از وجود محدودیت های مالی در کشور و  نداشتن توجیه فنی،  مالی و اقتصادی این پروژه، اگر کشوری حتی گنج باد آورده هم داشته باشد این چنین منابع خود را به هدر نمی دهد.

وی گفت: فرودگاه کنارک بزرگترین پروژه زیربنایی قبل از انقلاب و البته با کارکرد بیشتر نظامی و همچنین دارای قابلیت به اندازه کافی تجاری، باری و مسافری در بندر اقیانوسی کنارک/ چابهار است.

علیخانی افزود: ضمن آنکه وجود دو فرودگاه  درکنار هم قطعا از نظر فنی مستلزم رعایت  فواصلی است که بین کنارک‌ و چابهار این الزام محقق نمی شود.

او ادامه داد: همچنین تعریض باند فرودگاه ها یکی از آسانترین، ارزانترین و موجه تربن کارهاست.

به گزارش تین نیوز، علیخانی تاکید کرد: باند اصلی مهرآباد در سال ۱۳۵۰ به سادگی در مدت چند ماه به وسیله شرکت دی از دو طرف تعریض شد.

قابل ذکر است، تین نیوز چند روز پیش گزارش تحقیقی مفصلی به قلم محمد رضا حدادی کارشناس تحلیل فنی و اقتصادی و امنیتی طرح ها و پروژه ها درباره فرودگاه چابهار منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش آمده بود:  کلنگ زنی اولیه پروژه احداث فرودگاه جدید چابهار با نظر مسئولان سازمان منطقه آزاد چابهار و اخذ یک موافقتنامه اصولی در آذر ماه 1398 انجام شد و عملیات اجرایی به صورت رسمی در سال پایانی دولت دوازدهم در تیر ماه 1399 آغاز و پس از 4 ماه فعالیت اجرایی، این پروژه در مهر ماه 1399 به دلیل عدم صدور مجوز ساخت از سوی سازمان هواپیمایی کشور و با توجه به نقطه نظرات کارشناسان مخالف طرح از جمله عدم مکان یابی صحیح، صرف منابع مالی بسیار زیاد، وجود فرودگاه کنارک در منطقه و ... متوقف گردید.

حدادی تاکید کرده بود: اسناد بالادستی و قوانین و مقررات و سند آمایشی کشور در توسعه سواحل مکران و اهمیت و شناخت ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در فرودگاه کنارک نشان می دهد توسعه فرودگاه کنارک با هزینه و زمان حداقلی باید در دستور کار قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 20 3

    اگر فرودگاه کنارک تا امروز هم نظامی بوده هم مسافربری , از سر ناچاری و عقب افتادگی های تاریخی و کهنه منطقه بوده اما کاربری یک فرودگاه مهم نباید هر دو باشد و این بلحاظ امنیتی نظامی کاملا اشتباه است دقت بفرمایید :
    چابهار قرار است موتور توسعه جنوب شرق ایران و یکی از موتورهای اصلی توسعه تمام این مملکت باشد قرار است یکی از مهم ترین بنادر جهان بشود و رکن کریدور مهم و جهانی شمال جنوب و البته یکی از ارکان مهم سند توسعه دریا محور پس اولین چیزی که نیاز دارد "امنیت" است امنیت نباشد این بندر و این شهر و این منطقه به توسعه نخواهد رسید کریدور شمال جنوب حداقل از این سمت شکل نخواهد گرفت و هیچ سرمایه ایی جذب نمی شود بماند که سرمایه گذاری های سنگین چند 10 همتی در جنوب شرق هم بی فایده می شود امنیت نباشد هیچ چیزی نخواهد بود همچنین این شهر 100 هزار نفری باید به جمعیت میلیونی برسد . همچنین بحث امنیت باید در تمام این استان تا کرمان و هرمزگان هم جدی تر از قبل پیگیری شود به جز تمام زیرساخت های امروزی که در این مناطق وجود دارد این مناطق همچنین شاهد احداث نیروگاه های اتمی , پایگاه های هوافضا , آب شیرین کن های بزرگ , نیروگاه های بزرگ , پالایشگاه ها و ... هم خواهد بود و خب وضعیت پاکستان و ایده های تروریستی رایج در منطقه هم نیازی به باز کردن بیشتر ندارد 15 آذر 1397 , بمبی که در چابهار و مقابل ستاد انتظامی این شهر منفجر شد مشت نمونه خروار است که کاملا قابل پیش بینی هست که این شهر و این منطقه بازهم سیبل شود اگر که فرودگاه مسافربری و غیرنظامی چابهار ساخته شود فرودگاه کنارک به "منطقه بسته نظامی" تبدیل می شود که می تواند علاوه بر میزبانی از پایگاه دهم شکاری , میزبان یگان هایی از سپاه , نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعاتی هم باشد می تواند حتی به سمت غرب هم توسعه پیدا کند و مقری برای حضور نیروهای ویژه هوا دریا شود و تبدیل شود به یکی از مقرهای اصلی و ستادهای هماهنگی بین نیروها , می تواند میزبان یگان های تکمیل پهبادی از نیروی انتظامی , ارتش و سپاه باشد تا در موقع لزوم , در اسرع وقت این پهبادها بالاسر تروریست ها باشند . می تواند به پایگاه بزرگ پدافندی و چتری بالاسر تمام این مناطق تبدیل شود که امروز با میکس پروازی نظامی و مسافربری , این پهن کردن چتر پدافندی خیلی سخت تر و خیلی حساس تر است به این نحو امروزی , حفاظت در رده های مختلف هم قطعا خیلی سخت تر است .
    شما درباره یکی از حساس ترین مناطق جهان صحبت می کنید که مورد توجه تمام کمال همه است از جمله دشمنان چون می دانند پتانسیل این مناطق آزاد شود چه می شود درباره یک فرودگاه محلی در جایی مثل آلاسکا یا دل اروپای غربی صحبت نمی کنید که رسما هیچ تهدیدی حس نمی کنند .
    حتما چابهار به یک فرودگاه غیرنظامی مسافربری نیاز دارد چون خود فرودگاه کنارک می تواند یک هدف برای تروریست ها باشد به بهانه نظامی بودن این منطقه و این برای مردم عادی هم چیز مناسبی نیست اما زدن یک فرودگاه کاملا غیرنظامی اصلا وجه خوبی برایشان نخواهد داشت این ها به نفع توسعه چابهار و منطقس .

  • رضا 10 2

    هر کاری میخواید میکنید.شما بساز سرفه اقتصادی شو مردم میبینن

  • سعید 11 3

    فرودگاه کنارک اب خوردن گیر نمیاد چرا انقدر دروغ میگید هاب سوم پتروشیمی کشور نیاز به یک فرودگاه درست درمون داره

  • مهرداد شکیبا 15 2

    به نظر بنده این کارشناس نماها رو باید بیارید چابهار و بزاریدشدن تو یک ماشین پراید وباید تشریف ببرید فرودگاه تو تابستون تا متوجه بشند اقا کدوم فرودگاه بین المللی تو کنارک هست بیایید نگاه کنید ظرفیت فرودگاه رو کجاش بین المللی هست آقایون فک کنم تا امروز یک بار هم خارج کشور نرفتند خجالت بکشید به فکر زیر ساخت تو سعه و رفاه مردم باشید

  • محمد 2 5

    ایران است و توجیه اقتصادی و غیره مهم نیست مهم این است که عده‌ای پول های کلانی از این پروژه ها بدست می آورند

  • عباس 4 1

    آخه، لعنتی ها حالا که نمی‌خواهید بسازید ،همون فرودگاه رو باند رو تعریض و یه سالن زیبا و قشنگ و در خور مردم چابهار و ایران بسازید...نامزدهای بی انصاف چرا اینقدر رو هی عقب میندازید ،

  • سعیدی 5 12

    هیچ عقل سلیمی نمی تواند ساخت فرودگاه جدید را بپذیرد. بهتر است با یک صدم اعتبار آن فرودگاه کنارک توسعه یافته و تجهیزات به روز رسانی شود . ۳۰ کیلومتر عددی قابل توجهی نیست. از مهرآباد تا تهرانپارس ۳۰ کیلومتر بیشتر است.

    • ناشناس 0 0

      مزخرف میگه این جوجه کارشناس حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت فاصله داره تا چابهار و فاقد هر گونه امکانات اولیه ست
      البته که اولویت لجستیک منطقه با اتصال راه آهن چابهار به شبکه سراسری میتونه باشه

  • مهران فروردین 9 3

    گمشید بابا تو اون فرودگاه بین المللیش کجا بود دوتا دسشویی نداره

  • ناشناس 3 6

    فرودگاه چابهار یکی از عاملان اصلی قاچاق کالا هست روزانه 2تن کالای قاچاق در پوشش باربری و در کارتن های مختلف سلیفون پیچی و جلوی چشم همگی صادر ب تهران میشود

  • جمال کمالی 10 2

    خیلی بی انصافیه هر سری از چابهار می‌خوام برم فرودگاه کنارک و برگردم 500 هزار تومان باید کرایه تاکسی بدم . شمارو به پیر به پیغمبر فرودگاه رو نزدیک شهر چابهار درست کنید . من یه کرایه از ریمدان میدم میام چابهار یه کرایه میدم میرم کنارک باز برگشت همین برنامه هست .

  • ناشناس 1 8

    توجیه اقتصادی ندارد اماااااا کیسه های دوخته شده توجیه دارد......

  • ناشناس 3 1

    اکمتر حرف بزن،ازلحاظ مالی کشور کمتر حرف زدن سود آور میباشد،با این همه منابع نباید فقیر کشور باشه که الحمدلله به لطف شما توصدر فقیرترین مردمان دنیا رو ایران داره

  • ناصریان 4 16

    فرودگاه موجود چابهار مفید و ارزنده است و نیاز مشخص به فرودگاه جدید ندارد

  • ناشناس 2 4

    بابا چرا دوتا فرودگاه یه سفره پهن شده مسولین کنارک یه مقداری دزدی میکنن شکمون سیر میشه بعد حال خدا بزرگ آبروی چند نفر می‌بریم. فرودگاه دیگه می‌خواهیم برای چکار .چشم آدمی رو مگر خاک پر کنه بس

  • ابو پاد 1 0

    Good

  • حاجی ملازهی 8 6

    با سلام
    آقای علیخانی توسعه و پیشرفت کشور از طریق حمل و نقل آسان و سریع امکان پذیر است فرودگاه استانبول 1301 پرواز در ۲۴ ساعت انجام میده و اگر موقعیت جغرافیایی چابهار را ببینید چیزی کمتر از استانبول نیست فرودگاه کنارک یک فرودگاه نظامی و بسیار کوچک است
    ما می‌توانیم با داشتن یک فرودگاه به روز دنیا و بزرگ که پرواز مستقیم به کشورهای هند و چین و امارات و افغانستان و...جذب سرمایه گذاران جایگاه چابهار را پیدا کنیم لطفا تا چابهار را نشناختی اظهار نظر نکن کارشناسی ات کلا با دیدگاه رهبری مغایر میدونیم

    • ناشناس 10 2

      منطقه بریتیش کلمبیا ۶ فرودگاه در مقیاس و کاربری های مختلف دارد
      لندن بیش از ۱۰ فرودگاه در مقیاس و کاربری های مختلف دارد
      کالیفرنیا ۵ فرودگاه
      ملبورن ۴ فرودگاه
      استکهلم ۴ فرودگاه
      واشنگتن ۴ فرودگاه
      بارسلون ، بالتیمور ، بوستون ، شیکاگو ، دنور ، کیف ، مانیل ، میلان ، مسکو ، اوساکا ، اسلو ، پاریس ، ریودوژانیرو ، سائوپائولو و ... ۳ فرودگاه
      البوکرکی ، اسکندریه ، بلفاست ، کمپیناس ، گوتنبرگ ، مدلین و ... ۲ فرودگاه
      متاسفانه یکسری اسمشونو کارشناس و استاد گذاشتن که نه تنها مطالعات بین الملل ندارن که حتی کشور خود را هم نمی شناسن ظرفیت های منطقه چابهار بلحاظ اقتصادی ، سیاسی و نظامی حتی خیلی بیشتر از بعضی شهرهاییست که اشاره شد و چندین فرودگاه دارند ظرفیت های منطقه چابهار حتی بیشتر از یکسری شهرهای بزرگ و مهم اروپایی و آمریکاییست درواقع چابهار نقشی جهانی می تواند ایفا کند وقتی کارشناسانی می گن که فرودگاه کوچک ، قدیمی ، فاقد امکانات حتی اولیه و نظامی غیرنظامی کنارک کافیست چون ۴۰ کیلومتر با شهر چابهار فاصله داره این فقط نشان دهنده عمق ضعف دانش آن مثلا کارشناس است و بعدش هم می گن یکسری برای ساخت فرودگاه جدید کیسه دوختن و دنبال منافع فردی هستن !
      یکسری زیرساخت در یک‌منطقه پرپتانسیل نباشد اصلا هیچ آزادسازی پتانسیل رخ نخواهد داد مثل بزرگراه ها و آزادراه ها ، فرودگاه ها ، مسیرهای ریلی ، شبکه باثبات برق ، آب پایدار باکیفیت ، شبکه مخابرات و نت قدرتمند و ... دیگه این ها ، الف دانش است .

  • مژگان 5 6

    البته بعضی بدنبال راهی برای گرفتن بودجه های هنگفت و حیف و میل و به جیب زدن سود خود هستند با توجه به گرانی بلیط هواپیما اگر راست میگویند به فکر احداث خط راه آهن باشند که شاید قشر متوسط جامعه بتوانند لااقل شهرهای داخلی را ببینند قشر ضعیف که وسعشان آماده حسن و... است

  • شهرام 3 4

    در هیچ کجای دنیا دو فرودگاه به فاصله ۴۰ کیلومتری از هم نمی‌سازند البته کشور ما استثناست

    • ناشناس 0 0

      خوب شما ی خرده دورتر و سمت شرق چابهار بسازید

  • ناشناس 3 0

    دورغ میگن..بسازید این سایت یا برا موساده یا امارات یا بنادر شانگهای صاحب اون دوست نداره...ایران بنادر.و کلن جنوب و شمال کشور رو فعال میکنه ..‌هر اشغالی نفاق و فتنه کنه و مزدوری معلومه حسود که نمیخاد سیستان بلوچستان. گمرکات. ترانزیت و تولید و امنیت و آسایش و آبادانی بیاد. ما پیشرفت و آبادانی رو باید بیاریم و میاریم.هر گروه با هر نام و پرچم و اسم معدوم هست.

  • بهزاد 2 4

    فرودگاه کنارک نظامی است... تازه عصر به بعد نمیزاره هواپیماه بشینه

    • ناشناس 1 1

      اشتباه میکنی تا ساعت یازده شب پرواز هست من خودم اونجا خدمت کردم.

  • ناشناس 0 1

    بسازید حرف حسودان رو ول کنید و مزدوران سایبری...آمریکا ریل راه ب زور کشید تا آباد شد ایالت هاش...حرف های مفت رو ول کنید..ایران پیشرفت .امنیت آسایش. و فعال تر شدن میخاد تمام سواحل .بنادر .کارخانجات داخلی..چ نظامی .چ تفریحی..امارات چی داره ک شده این.کارش شده انبار داری...ولی ما با این همه تنوع در تولید و پیشرفت باید فکر نفاق فتنه باشیم لعنت بتون اونکه مزدور بیگانه هست.ایران ۸ سال پسرفت داشت.زمان خاتمی هم که فتنه و دسیسه و گفتگو داشت مثلا همش پایه نفوذ و کثافتکاری گذاشت .زیبا کلام محصول اونه..تاج زاده و اینا...اینا همشون دو رو هستن.روحانی خندید ب ملت و فریب داد و برا غربیه ها همکار کرد.و ثروت و نتیجه اون ۸وسال هنوز هست.

  • پهلوانی 1 1

    از اقای علی خانی بپرسید خودشون واسشون پیش آمده که به خاطر دور بودن فرودگاه از پرواز جا بمونن،پس لطفا ببندن دهن مبارک رو و برای شهر خودشون نسخه بپیچن

    • عبدالله 0 0

      خوب زودتر حرکت کن

  • Amin 2 1

    فرودگاه کنارک مال نیروی هوایی هست

  • سعید 1 1

    بجای هزینه برای فرودگاه جدید بهتره یکم بیشتر به فرودگاه قبلی رسیدگی شود و بین چابهار و کنارک یک پل احداث شود که هم فاصله را خیلی کوتاه کند و هم یک جاذبه توریستی ایجاد شود

  • ناشناس 0 0

    متاسفانه ایرانمون پر شده از دزد

  • Mahdi g1147 0 0

    چرا صرفه اقتصادی نداشته باشه مدیریت تخصصی و تفکیک دو فرودگاه در حمل مسافر و نظامی بسیاری از کشورهای منطقه با فاصله کمتر ازاین فرودگاه عملیاتی دارند

  • هادی 1 0

    نظر این کارشناس به درد خودش میخوره فرودگاه کنارک دستشویی سالم نداره چطوری بین المللی هست احتمالا این کارشناس هنوز از بالای کوه پایین نیومده که به اشغال دونی میگه فرودگاه

  • Masoud 1 0

    اره چون زاهدان هستش نمی ارزه چیزی خرجش کنید بی وجودا