| کد خبر: 259488 |

◄ کامیون های فرسوده؛ غده سرطانی حمل و نقل جاده ای

حذف حقوق گمرکی تا تحقق کنار گذاشته شدن تام و تمام ناوگان فرسوده باید ادامه یابد و ناوگان فرسوده غده سرطانی است که باید علاج شود.

تین نیوز

کارشناس حوزه حمل و نقل ترانزیت با بیان این که بیش از 80 درصد حمل و نقل زمینی از طریق جاده انجام می شود، گفت: با توجه به تاخیر دور از انتظار در احداث آزادراه تهران بندر امام  و وجود گلوگاه ریلی در خط آهن درود - اندیمشک با وجود مزیت بلا منازع بندر امام از نظر فاصله حمل کالا، فعلا بندرعباس نقش موثر و کلیدی در واردات و صادرات و ترانزیت ( اگر تقاضایی باشد) ایفا می کند.

به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی افزود: از نظر زیر بنایی - سخت افزاری - راه آهن وضعیت مناسبی دارد و رفع مشکل ناوگان و نرم افزاری اگرچه مشکل ولی زمانبر نیست و در صورت تجهیز منابع مالی در کوتاه و میان مدت قابل حل است که کسری از تقاضا را پوشش می دهد.

او در جمع متخصصان تین نیوز عنوان کرد: با توجه به تقاضای انبوه بار جاده ای، اهمال نابجا در رفع گلوگاه های جاده ای، از جمله تجهیز روشنایی و تهویه تونل ها و حتی ساختن تونل سوم در فرازها و به طور کلی ایمن سازی محورهای جاده ای به بندرعباس می تواند فاجعه آفرین باشد.

علیخانی بیان کرد: عدم توجه به امر بهسازی و توسعه زیربناهای موجود و پرداختن  به شروع و انجام پروژه های جدیدیکی از مشکلات مستمر وزارت راه و شهرسازی در چند دهه اخیر بوده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: وضعیت وزارت به خانواده عائله مندی می ماند که فقط در  فکر فرزند آوری است و امکانی برای قوت، غذا، لباس ، تربیت  و تحصیل فرزندان خود ندارد. اما او فقط به شمارش و کثرت عائله دل بسته است در حالی که در شرایط کمبود منابع  مالی امر نوسازی به قاعده باید تقلیل و یا تعطیل شود و امر نگهداری و بهسازی توسعه یابد.

علیخانی گفت: تعداد پروژه های فاقد توجیه در دست احداث کم نیست ، ولی هنوز احداث آزادراه سیرجان - بندرعباس به سامان نرسیده است که در شرایط هیجانی فعلی در خصوص ترانزیت، این پروژه همراه رفع گلوگاه ریلی درود - اندیمشک ( راه آهن دوخطه کنار گذر درود - خرم آباد - اندیمشک ) حایز اولویت نخست هستند.

وی افزود: همچنین باید در نظر داشت که برای مبلمان بزرگراه ها و آزادراه ها ( اتوبان های موجود ) و به طور کلی محورهای پر تردد، در هر 20 کیلومتر ساخت یک واحد بزرگ و در میانه آنها یک مرکز کوچک از اهمیت تام برخوردار است، کما اینکه هر چهل کیلومتر راه اندازی یک واحد امداد مجهز به کمک های اولیه  و آمبولانس وخوابگاه یا استراحتگاه رانندگان و… مورد نیاز است.

او عنوان کرد: می توان ارایه این خدمات را به شرکت های خصوصی که به همین منظور تاسیس می شوند واگذار کرد و وظیفه دولت در این زمینه، اعطای زمین ( به مدت 30 سال غیر قابل تغییر کاربری) ، تعیین محل تایید نقشه و صدور مجوز ساخت و اعطای وام بلند مدت پس از انجام سفتکاری است.

علیخانی بیان کرد: همچنین لازم است نوسازی ناوگان جاده ای بدون ملاحظه و محدودیت و حتی در مقاطعی با حذف حقوق گمرکی انجام شود و تاسیس یا توسعه شرکت های حمل باری و مسافری و حمایت از آنها در کنار خود مالکان، باید از اولویت  کار دولت ها باشد.

وی گفت: حذف حقوق گمرکی تا تحقق کنار گذاشته شدن تام و تمام ناوگان فرسوده باید ادامه یابد چرا که ناوگان فرسوده ، غده سرطانی است که باید علاج شود.

این کارشناس ادامه داد: در زمینه تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر و خدمات انبارداری، الگوهای مناسب بسیاری در منطقه خلیج فارس  وجود دارد.

او تاکید کرد: بنادر از نقاط کلیدی و دروازه جذب مشتری و بار هستند و مولفه تعیین کننده مطلوبیت خدمات بنادر، زمان و هزینه است و صاحب بار،  فورواردر ،  راننده کامیون و بنگاه راه آهن از این دو مولفه سود می برند و یا زیان می بینند.

علیخانی عنوان کرد: نقش گمرک در مبادی ورودی و خروجی نیز از عوامل کلیدی است و از مولفه زمان و هزینه و بازرسی ها و کنترل های بی مورد متاثر است.

به گفته او، بازرسی های زائد به خصوص در مورد کالای ترانزیت آن هم کالای درون کانتینر از اعمال ایذایی و اخلال در امر ترانزیت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اگرهرراننده دارای کارت هوشمند فعال وصاحب ماشین بایدبتواندبدون نوبت وحقوق گمرکی ماشین خودرا تعویض کند تاناوگان نو شود ودلال هم کنار برود طرح تعویض باید اجراشده واول هم ماشین های چینی تعویض شوند بامدل روز