| کد خبر: 257595 |

◄ زنگه زور کریدوری ترانزیتی یا ابزار فشار سیاسی و درگیر کردن ایران؟

برخی کارشناسان معتقدند هدف ترکیه و آذربایجان از ایجاد کریدور زنگه زور ، فشار سیاسی بر ایران است و درگیر کردن ایران در این مسئله هزینه خواهد داشت.

تین نیوز

برخی کارشناسان معتقدند هدف ترکیه و آذربایجان از ایجاد کریدور زنگه زور ، فشار سیاسی بر ایران است و درگیر کردن ایران در این مسئله هزینه خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز ، سه شنبه گذشته ( 23 خرداد) رئیس جمهور ترکیه در سفری به جمهوری آذربایجان در یک نشست خبری بر راه اندازی کریدور زنگه زور تاکید کرد. این اظهارات رجب طیب اردوغان بازتاب زیادی در رسانه های داخلی و خارجی فارسی زبان و همچنین شبکه های اجتماعی داشت.

در همین زمینه یک استاد جغرافیای سیاسی که سال‌ ها در حوزه روسیه فعالیت کرده نیز در جمع متخصصان تین نیوز در شبکه های اجتماعی توضیحاتی در مورد کریدور زنگه زور ارایه کرد و گفت: کریدور زنگه زور به موازات مرز ایران شامل ریل و جاده بود که در دوره شوروی ارتباط اقتصادی منطقه اقتصادی ماوراء قفقاز  شامل راه های ارتباطی و خطوط انتقال انرژی و برق و دیگر مبادلات اقتصادی سه جمهوری این منطقه یعنی آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را در نظام اقتصادی سوسیالیستی شوروی ساماندهی می کرد.

 بهرام امیراحمدیان افزود:  راه آهن از باکو به نخجوان از دره رود ارس عبور می کرد. بنابراین وقتی جاده و ریل به موازات هم وجود داشته باشند طبیعی است که مناسب تر از موارد دیگر است.

او ادامه داد: در بند ۹ موافقتنامه آتش بس (که از نظر حقوقی ضمانت اجرایی ندارد چون مسایل مربوط به قره باغ و درگیری دو کشور آذربایجان و ارمنستان در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا و زیر نظر شورای امنیت قابل حل و فصل است و موافقتنامه صلح باید با مشارکت روسای سه گانه گروه مینسک یعنی آمریکا، فرانسه و روسیه و زیر نظر شورای امنیت تدوین و تصویب و اجرا شود. کار روسیه در تنظیم موافقتنامه آتش بس دارای اشکالاتی از جمله همین بند ۹ است)  ارمنستان عبور و مرور بین نخجوان در غرب و خاک اصلی آذربایجان در شرق را در کریدور زنگه زور در حاکمیت ارمنستان تضمین می کند.

وی عنوان کرد: مرزبانی ارمنستان در اختیار مرزبانی روسیه است و گمرگ در اداره ارمنستان. بنابراین آذربایجان هیچ نوع اختیاری بر کریدور ندارد و برای بهره گیری از این کریدور ناگزیر به پرداخت حق عبور و پرداخت عوارض تحت کنترل دولت ارمنستان است.

امیراحمدیان گفت: ارمنستان در شمال با گرجستان هم مرز است و راه دسترسی ایران از طریق جاده به دریای سیاه منوط به موافقت گرجستان است. اگر گرجستان که متحد ترکیه و آذربایجان برای ارتباط ترکیه به آسیای مرکزی در مسیر تراسکا قلمرو آسیای مرکزی است تحت فشار آذربایجان و ترکیه باشد امکان استفاده ایران از قلمرو گرجستان به دریای سیاه هم وجود نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه روسیه با تاکید بر این که اخیرا در محافل سیاسی ارمنستان با هر نوع امکان ارتباط آذربایجان با نخجوان مخالفت می شود، عنوان کرد: آذربایجان و ترکیه از کریدور تراسکا و راه آهن قارص -تفلیس - باکو سالهاست که ارتباط ریلی و جاده ای دارند و در غرب نخجوان و شرق ترکیه در نقاط همجوار مراکز تولید صنعتی برای مبادلات کالایی و حمل مسافر چندان قابل توجه نیست.

وی تاکید کرد: عمده اهداف ترکیه و آذربایجان فشار سیاسی بر ایران است. درگیر کردن ایران در این مسئله هزینه خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    با سلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر احمدیان . ممنون .بنظر من باید ایران وارد همگراییهای اقتصادی شده و زمینه های فعالیت را درسطح منطقه ای فعال نماید . بیش از همه کشورها برای ایران این مسیر های ریلی اهمیت دارد

  • سلیمان 0 0

    زنگه زور راه تاریخی است که به خط اهن ایران متصل است ارمنستان و غرب از ایران استفاده ابزاری جهت امتیاز گیری از طرف مقابل می کنند وقتی رابطه اذربایجان و ارمنستان ترکیه درست شد این راه باز گشایی خواهدشد ان وقت ایران حرفی برای گفتن نخواهد داشت اگر هدف ایران حفظ منافه غرب است این راه درست است اگر منافه ملت را درنظر دارد راهش همگرایی منطقه ای بصورت برد برد است در غیر این صورت در اینده سرش بی کلاه خواهد ماند.

  • حسینی 0 0

    گرهی را که میشه با دست باز کرد چرا با جنگ باز کرد؟ مگه ترکیه و اذربایجان کریدور نمی خوان ؟ایران و ارمنستان همسایگی ؟خب کافیه کریدور مد نظر که نصف تونل دریای مانش هست از زیر زمین از اذرجان به نجچوان وصل بشه تا کلا مشکل این همسایگان بدون هیولای جنگ رفع بشه .مردان سیاست باور کنید هزینه جنگ چند صد برابر احداث این تونل خواهد بود.از ما گفتن از شما نشنیدن و جنگیدن!!!!