| کد خبر: 257557 |

◄ کریدور زنگه زور و منافعی که به جای ایران نصیب ترکیه می شود

نماینده اسبق ایران در کمیته حمل و نقل اسکاپ در خصوص کریدور زنگه‌ زور گفت: صورت مسئله این است که خاک جمهوری آذربایجان دوتکه است، تکه اصلی در شمال بین کشور ما ، دریای خزر و ارمنستان و تکه فرعی جمهوری خود مختار نخجوان محصور بین کشورهای ایران و ارمنستان باریکه ای با ترکیه هم مرز است.

تین نیوز

نماینده اسبق ایران در کمیته حمل و نقل اسکاپ در خصوص کریدور زنگه‌ زور  گفت:  صورت مسئله این است که خاک جمهوری آذربایجان دوتکه است، تکه اصلی در شمال بین کشور ما ، دریای خزر   و ارمنستان و تکه  فرعی جمهوری خود مختار نخجوان محصور بین کشورهای ایران و ارمنستان باریکه ای با ترکیه هم مرز است.

به گزارش تین نیوز ، محمد اسماعیل علیخانی افزود: پس از فروپاشی اتحاد شوروی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان دایما تنش ارضی، نزاع و جنگ بوده است و جنگ اخیر با وساطت روسیه خاتمه یافته و  شایع شده با توصیه روس ها قرار است ارمنستان از قلمروی خود به آذربایجان حق دسترسی را به نخجوان اعطا نماید.

بیشتر بخوانید:

شراکت راهبردی ایران و ارمنستان چگونه به ایجاد کریدور زنگه زور انجامید؟

وی در جمع متخصصان تین نیوز در شبکه های اجتماعی با بیان این که نحوه اعطای این حق دسترسی برای طرف ایرانی حایز توجه و اهمیت است، عنوان کرد:  اعطای این امتیاز به چند صورت زیر می تواند عملی شود:

اول این که:  آذربایجان یک راه شرقی غربی برای عبور و مرور بار و مسافر احداث کند که حسب نیاز ارمنستان هم از همه طول آن در قلمرو خود می تواند عبور ومرور نماید، ضمنا کشور ایران هم به عنوان همسایه جنوبی با رعایت موازین مقرر بین ایران و ارمنستان و احیانا جمهوری آذربایجان حق تردد در آن راه را در قلمروی ارمنستان دارد.

این کارشناس حمل و نقل و ترانزیت تاکید کرد: این راه هیچ یک از راه های شمالی جنوبی و یا راه های متقاطع با خودرا مسدود نمی  کند و همه ارتباطات جاده ای و ریلی بین ایران و ارمنستان مفتوح باقی می ماند و اجمالا آذربایجان فقط یک حق عبور دارد.

علیخانی ادامه داد: در  احداث این راه، امکانات موجود اعم از راه یا راه آهن ملاحظه شده و راه جدید از آنها به صورت غیرهمسطح عبور خواهد نمود.

وی گفت: چنانچه ارمنستان در آینده بخواهد محور هایی جدید متقاطع با کریدور زنگه زور بسازد، آذربایجان  نمی تواند هیچ گونه مانعی در این راه به وجود بیاورد،  ایجاد هرگونه ممانعت از طرف آذربایجان موجب لغو امتیاز عبور کریدور زنگه زور خواهد شد.

دوم این که: ارمنستان در جنوب کشور خود منطبق با خط مرزی ما  باریکه ای از خاک خود را به آذربایجان اعطا می کند. در این شرایط دیگر ارمنستان با ما همسایه نیست.

این کارشناس افزود: کشور ما کوتاه ترین مرز مشترک با ارمنستان ( 38 Km) دارد. همین مرز سی و هشت کیلومتری یکی از دروازه های ارتباطی  ما با اروپا و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این شرایط  ارمنستان نیز ارتباط  منحصر به فرد خود با جنوب را از دست می دهد و برای آمد و شد به ایران باید با مواققت و اجازه آذربایجان صورت پذیرد.

علیخانی با تاکید بر این که گزینه های محتمل دیگر هرچه باشد ذیل یکی از این دو گزینه قرار می گیرد، ادامه داد: کریدور عبور این راه از دریای خزر تا ترکیه،  دروازه ورود ترکیه به بازار جمهوری های ارمنستان، آذربایجان و با قطع خزر، ترکمنستان، قزاقستان،  افغانستان و... خواهد بود.

او عنوان کرد: با این همه اگر این ارتباط در قالب سناریوی « الف» باشد منع حقوقی برای آن نمی توان تعریف کرد، اما اگر اعطای امتیاز از طرف ارمنستان  از سطح حق عبور ولو خیلی کم تجاوز نماید به ضرر خود او و طرف ایرانی است.

وی تاکید کرد: موضوع مهم هندسه این واگذاری و احتمالات مترتب بر آن است. دراین ارتباط بیشترین منافع تجاری نصیب ترکیه می شود.  به نظر می رسد  بحث و تبادل نظر کارشناسی در این زمینه خالی از فایده نیست و می تواند در مذاکرات دو یا چند جانبه  آتی کمی تا قسمتی موثر و مورد استفاده قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 5 4

    یعنی مقامات ارشد ایران نمی فهمن که ابتدا یک جاده است و بعد خورد خورد بر سیونیک ارمنستان مسلط می شن و بعد ارتباط ایران را با اوراسیا قطع می کنند ؟ اگر سطح فکر و هوش مسئولان و مقامات ارشد ایران انقدر ضعیف بود که نمی توانستند 45 سال کشور را در محاصره شیاطین نگه دارند پس نادان خودتان هستید. .

  • خان اوغلان.خ.اهری اسمیر 5 1

    آئورت بزرگ‌ترین سرخرگی است که خون سرشار از اکسیژن را از قلب به بخش‌های مختلف بدن می‌برد؛نقش زنگزور در جوامع مسلمان ترک آسیای مرکزی و قفقاز یاحاشیه خزر همانند نقش آئورت است که صدسال توسط حاکمیت کمونیستی شوروی مختل شد و اینک به دلیل ناآگاهی راهبردی یا به تعبیر ساموئل هانتینگتون نقش و نفوذ نخبه نمایان مسلمان به عامل خونین شدن مرزهای اسلام تبدیل می شود درحالی که به تعبیر پروفسور مرحوم حمید عنایت نخبگان مسلمان نباید با انگیزه تفاوت زبان و مرز اشتراکات را تحت الشعاع قرار دهند و به جای تقویت همدیگر، برسر رقابت ظاهری برای برافراشتن پرچم اسلام زیر پای همدیگر را خالی کنند.اختلال در زنگزور از نظر راهبردی اختلال در تقویت جامعه بزرگ مسلمانان ترک از خزر تا دریای سیاه و مبارزه با سرنوشت تاریخی و جغرافیایی توسعه تحولات اسلام است.هم امام علی. ع.هم فیلسوف غرب هیوم گفته اند آخرین حرکت ،حقیقت هر چیزی است.پس اگر مسلمانی که در سلیقه با ما تفاوت دارد در آخرین تحول بلندگوی حق خواهد چرا نگران ساختار جغرافیایی فعلی آنهاهستیم.

    • حسین عسگری زرگر 2 4

      من خودم اهل آذربایجان وشهر اردبیل ام ولی به هیچ وجه ممکن ایجاد کریدور زنگزور را به صلاح کشور نمیدانم مگر قبل از این درسالهای اخیر باکو ازطریق خاک ایران با نخجوان ارتباط نداشت

  • محمود 7 1

    واقعیت این است که آذربایجان یک کشور مستقل است که می‌تواند با هر کشور و یا رژیم دیگری هر شکل رابطه‌ای را داشته باشد و ما نمی‌توانیم برای کشور‌ها تعیین تکلیف کنیم که با کدام کشور ارتباط داشته باشند و یا بالعکس.

    • ناشناس 0 3

      دالان زنگزور یعنی از دست دادن صد ها میلیارد گاز و نفت ایران ب سود ترکیه
      یعنی محاصره اقتصادی ایران مظلوم
      یعنی همسایگی پایگاه های نظامی دشمنان ایران آمریکا و ناتو در نزدیکی مرزهای کشور