| کد خبر: 256357 |

یک کارشناس پیشنهاد داد:

◄ کمک دولت به توسعه راه آهن های سریع از محل کاهش یارانه بخش جاده ای

تعدادی از کارشناسان حوزه ریلی معتقدند بدون کمک دولت راهبرد توسعه بخش مسافری راه به جایی نخواهد برد و کمک های دولت به توسعه راه آهن های سریع نیز می تواند از محل کاهش سوبسید به بخش جاده و کاهش سوانح جاده ای و ... محقق گردد.

تین نیوز

تعدادی از کارشناسان حوزه ریلی معتقدند بدون کمک دولت راهبرد توسعه بخش مسافری راه به جایی نخواهد برد و کمک های دولت به توسعه راه آهن های سریع نیز می تواند از محل کاهش یارانه به بخش جاده و کاهش سوانح جاده ای و ... محقق گردد.

به گزارش تین نیوز ، مجید بابایی کارشناسان حمل و نقل در توضیح این موضوع گفت: گرچه عامل سرعت در آینده  بخش مسافری ریلی بسیار تاثیرگذار است اما توسعه این بخش آن گونه که سهم موجود ریلی را افزایش دهد و موجب کاهش تصادفات جاده ای گردد مستلزم توجه به سه موضوع مهم است.

وعده حذف ضرایب تطبیق در محاسبه کرایه حمل بار جاده ای محقق نشد

وی این سه موضوع را  برشمرد و گفت: ابتدا لازم است زمان سفر به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یابد،  همچنین  لازم است تعداد سرویس روزانه در مسیرهای مربوطه در ساعات مختلف به شکلی افزایش یابد که مشتریان گزینه های کافی برای انتخاب داشته باشند.

او در جمع متخصصان تین نیوز، عنوان کرد: قیمت مناسب و قابل رقابت با سایر مدها نیز سومین موضوع مهم تاثیر گذار در افزایش سهم حمل و نقل ریلی مسافر است.

بابایی خاطرنشان کرد: تحقق این سه فاکتور در شرایط موجود کشور از حیث تامین منابع مورد نیاز، به سادگی امکان پذیر نیست (اگر نگوییم محال است) و به همین دلیل شاهد کاهش مستمر سهم بخش مسافری ریلی هستیم.

او ادامه داد: اجرای راه آهن های سریع حتما بخش مهمی از آینده توسعه شبکه مسافری ریلی در جهان و ایران است‌.

این کارشناس گفت: همچنین کمک های دولت به توسعه راه آهن های سریع امری بدیهی و لازم است و می تواند از محل کاهش سوبسید به بخش جاده و کاهش سوانح جاده ای و ... محقق گردد.

وی افزود: پس بدون کمک دولت و تحقق شروط مذکور، راهبرد توسعه بخش مسافری راه به جایی نخواهد برد.

بابایی با تاکید بر این که امروز به دلیل وقوع سوپر بحران اقتصادی و نبود چشم اندازی روشن برای رفع این بحران ها، سرمایه گذاری در بخش ناوگان مسافری از عهده بخش غیر دولتی خارج است، عنوان کرد: شرکت ها که البته نمی توان آنها را خصوصی هم نامید با همان داشته های دهه های قبل خدمات خود را ارائه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ادامه فعالیت بخش غیر دولتی به شکل موجود به صلاح کشور نیست. 

وی افزود: پیشنهادم اولویت در اصلاح ساختار بخش مسافری است و شاید یک گزینه محتمل بازگشت این بخش به بدنه دولت باشد. با وجود ضعف دولت و شرکت راه آهن در اداره بخش مسافری اما این بهتر از روی هوا ماندن توسعه مسافری به دلیل عدم توانایی بخش غیر دولتی است.

بابایی تاکید کرد: تا آن زمان که بخش مسافری سر و سامانی بگیرد، بهتر است اولا از توسعه زیرساخت های ریلی جدید با هدف مسافری خودداری کرد، ثانیا تمرکز بر بهبود بخش باری از طریق ارتقای شبکه موجود و به کارگیری فناورهای روز در بهینه سازی سرعت بازرگانی قطارها باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر 0 0

    خیالتان راحت درمورد افزایش بودجه راه آهن هیچ راه به جایی نخواهد برد فقط بهانه ای است برای رها رسبدگی نکردن به وضیعیت راه و از این بدتر نمیشه ما به خاکی ودست وانداز عادت کردیم