| کد خبر: 202645 |

یک فعال صنفی عنوان کرد:

◄ تجمع بازنشستگان بدون صلاحیت در انجمن‌های کارفرمایی کامیونداران

از وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی درخواست داریم تا در مورد انجمن‌های کارفرمایی کامیونداران اقدامی عاجل داشته باشند و افرادی که دارای صلاحیت نیستند را از عضویت خارج نمایند.

تین نیوز

یک کارشناس حقوق ثبتی و فعال صنفی بخش حمل‌ و نقل جاده‌ای گفت: از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست داریم تا در مورد انجمن‌های کارفرمایی کامیونداران اقدامی عاجل داشته باشند و افرادی که دارای صلاحیت نیستند را از عضویت این انجمن‌ها خارج کنند.

به گزارش تین نیوز، علینقی فاریابی دوست افزود: بر اساس قانون تعاون، کلیه کسانی که دارای شرایط مندرج در مصوبه ۹۳ شورایعالی هماهنگی ترابری کشور(تصویب همان شرایط در سال ۹۳ توسط مجلس شورای اسلامی) باشند، می‌توانند در شرکت تعاونی حمل ونقل عضو شوند.

وی بیان کرد: داشتن سه دانگ از خودرو و تعهد به رانندگی با خودروی خود، ملاک عضویت از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین موارد در تشکیل شرکت تعاونی حمل‌ونقل است چرا که به واسطه از دست دادن یکی از آنها، آن شخص نمی‌تواند عضو باشد و یا با از دست دادن یکی از آنها  نمی‌تواند به عضویت خود تداوم بخشد.

این فعال صنفی ادامه داد: شخص دارای گواهینامه رانندگی بدون خودرو در انجمن صنفی می‌تواند دنبال مطالبات صنفی خود باشد و شخص دارای خودرو بدون داشتن صلاحیت در رانندگی در انجمن صنفی کارفرمایی می‌تواند عضو شود و دنبال مطالبات خود باشد.

او در مورد این‌که عضوی که به مرحله بازنشستگی می‌رسد در شرکت تعاونی دارای چه شرایطی می‌شود، تاکید کرد: از آنجایی که شرکت تعاونی دارای شرایط عضویت و دیگر شرایط به‌خصوص خروج اعضا در بحث سرمایه‌گذاری که همان سهام در شرکت تعاونی است، می‌باشد بنابراین عضو بازنشسته از عضویت خارج می‌شود مگر این‌که خودروی خود را در اختیار راننده قرار دهد البته در این صورت هم با نام سهام‌دار غیر عضو فعالیت خواهد کرد.

فاریابی دوست خاطرنشان کرد: باید توجه شود شرکت تعاونی در این مرحله، سود مشارکت آن شخص را با  شرکت تسویه می‌کند و فقط سهام او باقی می‌ماند که مبلغ اسمی بوده و اموال منقول و غیرمنقول را شامل می‌شود.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس حقوق ثبتی گفت: حال اگر 2 نفر و هر کدام دارای سه دانگ از یک خودرو باشند یک نفر دارای مجوز رانندگی و دیگری فاقد آن، توافق اولیه در خارج شرکت تعاونیصورت می‌گیرد که خودرو در شرکت تعاونی فعالیت نماید یا خیر؟ و در صورت انجام این توافق که خودرو در شرکت تعاونی فعالیت کند، شخصی که دارای مجوز رانندگی است عضو تعاونی می‌شود و شخص دیگر خیر، اما اگر مجمع شرکت تعاونی مصوب کند که شخص صاحب خودرو بدون مجوز رانندگی می‌تواند به عنوان سهام‌دار غیر عضو در سرمایه‌گذاری شرکت مشارکت داشته باشد، ثبت نام از این‌گونه افراد جایز می‌شود.

او اظهار کرد: آنچه اکنون اتفاق افتاده تجمع افراد بازنشستهِ فاقدِ خودرو در شرکت‌های تعاونی در سطح کشور است که سبب بروز رانت و باندبازی و عدم پویایی در این‌گونه شرکت‌ها شده است به‌طوری که حضور این افراد بیشتر از اعضای فعال بوده و عامل تاثیرگذار در از بین بردن تعاونی‌ها.

فاریابی دوست افزود: این‌گونه افراد اولاً از عوامل خود در تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند ثانیاً هر وقت منافع‌شان ایجاب کند نسبت به فروش سهام خود به‌طور کامل اقدام کرده و شرکت تعاونی می‌ماند با تعداد کمی از اعضای فعال که توان سرمایه‌گذاری در بخش را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب آن است که در اساسنامه شرکت‌های تعاونی از نام سهام‌دار غیر عضو استفاده نشده است چرا؟ چون از بین برنده شرکت است و نبود سهامدار غیر عضو سبب پویایی آن می‌شود زیرا در قانون تعاون، سهام از عضوی به عضو جدید انتقال می‌یابد و البته در نهایت می‌تواند از آنِ بقیه اعضا باشد، بنابراین سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تعاونی منطقی خواهد بود.

این کارشناس حقوق ثبتی و فعال صنفی بخش حمل‌ و نقل جاده‌ای بیان کرد: قابل ذکر است هر شخصی که دارای شرایط عضویت در تعاونی باشد می‌تواند به عنوان نماینده در اتحادیه تعاونی استان فعالیت کند و کسی که عضو شرکت تعاونی باشد می‌تواند به عنوان نماینده در اتحادیه تعاونی کشور عضویت داشته باشد در غیر این‌صورت صلاحیت حضور در اتحادیه استان و کشور را ندارند و به همین شکل، کسی که عضو تعاونی باشد می‌تواند در اتاق تعاون فعالیت نماید.

به گزارش تین نیوز، فاریابی دوست گفت: با توجه به این موارد از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست می‌شود به وظایف قانونی خود عمل نماید و از سازمان بازرسی کل کشور نیز تقاضا می‌شود پیگیر شکایت افراد شاکی در این خصوص باشند.

وی افزود: مجدداً از وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی درخواست داریم تا در مورد انجمن‌های کارفرمایی کامیونداران اقدامی عاجل داشته باشند و افرادی را که دارای صلاحیت نیستند از عضویت این انجمن‌ها خارج نمایند.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.