| کد خبر: 201626 |

◄ اعلام 11 مطالبه رانندگان کامیون در آستانه روز حمل‌ونقل

اجرای صحیح تن-کیلومتر به‌صورت یکپارچه و سیستمی در کل کشور و کلیه بارها (نه فقط در پایانه‌ها) یکی از مطالبات رانندگان است به‌نحوی که نرخ توسط سیستم بارنامه‌نویسی مشخص و کلیه هزینه‌ها (کمیسیون، بیمه بار، هزینه بارگیری، باسکول، مالیات و....) به‌صورت شفاف مشخص شود تا دیگر هیچ واسطه‌ای نتواند زیر نرخ کارشناسی شده کرایه تعیین کند.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا با برشمردن مطالبات رانندگان کامیون، اجرای صحیح محاسبه کرایه‌های حمل کالا بر اساس تن-کیلومتر را یکی از خواسته‌های فعالان این بخش دانست.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند در آستانه روز حمل و نقل (26 آذر) در بخشی از مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، خواسته‌های صنفی رانندگان را برشمرد و اظهار امیدواری کرد با پاسخگویی به این خواسته‌ها، مشکلات فعالان این صنف برطرف گردد.

خیرمند گفت: اجرای صحیح تن-کیلومتر به‌صورت یکپارچه و سیستمی در کل کشور و کلیه بارها (نه فقط در پایانه‌ها) یکی از مطالبات رانندگان است به‌نحوی که نرخ توسط سیستم بارنامه‌نویسی مشخص و کلیه هزینه‌ها (کمیسیون، بیمه بار، هزینه بارگیری، باسکول، مالیات و....)  به‌صورت شفاف مشخص شود تا دیگر هیچ واسطه‌ای نتواند زیر نرخ کارشناسی شده کرایه تعیین کند.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: به‌روز رسانی مستمر نرخ  تن-کیلومتر جهت جلوگیری از هرگونه اجحاف در حق رانندگان و اصلاح قانون اخذ درصدی کمیسیون توسط شرکت‌های حمل و نقل که هیچ‌گونه توجیه عقلی و منطقی ندارد و مصداق بارز بی‌عدالتی است یکی دیگر از مطالبات فعالان این صنف است.

به گفته وی امروز نرخ 140 مطابق با کامیون 2.5 میلیاردی و به تبع آن لوازم و قطعات یدکی نیست ضمن این‌که در فرمول تن کیلومتر چون تمام هزینه‌ها همچون سوخت لحاظ شده در صورت نیاز در اصلاح قیمت سوخت توسط دولت می‌توان بدون هیچ‌گونه جنجالی نرخ کرایه را اصلاح کرد.

این راننده کامیون رقابت نابرابر ریل و جاده را یکی دیگر از مشکلات فعالان بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا عنوان کرد و ادامه داد: این رقابت به گونه‌ای شده است که شاید از لحاظ اقتصادی حمل و نقل  ریلی برای متولیان آن (دولت و یا صاحب بار) مقرون به صرفه باشد اما نباید از تبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن غافل شد.

به گزارش تین نیوز، او تاکید کرد: در زمانه‌ای که مهمترین معضل در کشور مسئله اشتغال است به حاشیه راندن شغلی که در کنار خود بیش از 500 شغل و حرفه دیگر را درگیر می‌کند قطعاً غیر از سودجویی عده‌ای قلیل و نابودی قشری عظیم آورده‌ دیگری ندارد.

خیرمند موضوع بیمه، بازنشستگی، بیمه تکمیلی و محاسبه حق بیمه، همچنین پوشش‌های آن را از دیگر مطالبات رانندگان عنوان و تاکید کرد: موضوع سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی از نظر رانندگان نه فقط اضافه شدن این عنوان به شغل‌شان بلکه خواستار ترتیب اثر دادن آن در محاسبه نرخ کرایه و دستمزد و  حقوق و مزایای بازنشستگی بوده است.

وی ادامه داد: در این مورد با توجه به قوانین سازمان تامین اجتماعی می‌طلبد ترتیبی اتخاذ شود که رانندگانی که خواستار حقوق بازنشستگی بیشتری هستند بتوانند حق بیمه بیشتری به صورت اختیاری جدای از حق بیمه اجباری فعلی پرداخت نمایند و در خصوص بیمه تکمیلی نیز از آنجایی‌که پرداخت حق بیمه نسبت به خدمات و پوشش‌های آن عددی مشخص است دریافت حق بیمه به‌صورت درصدی (متغیر) هیچ‌گونه توجیه منطقی و عقلانی ندارد و به‌دور از انصاف و عدالت بوده و لازم است رانندگان این امکان را داشته باشند که به‌صورت اختیاری حق بیمه تکمیلی خود را بر حسب نوع خدمات شرکت بیمه‌گر پرداخت نموده و از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش تین نیوز، این راننده خود مالک، آشفتگی و نابسامانی در تهیه و توزیع و نرخ‌گذاری لوازم و قطعات یدکی کامیون‌ها را نیز یکی دیگر از مشکلات بزرگ رانندگان ذکر کرد و گفت: برای رفع این مشکل لازم است وزارت صمت با دقت نظر بیشتر و یا با ورود خود و یا شرکت‌های معتبر وابسته به خود نبض این بازار را به‌دست گیرد تا بیش از این شاهد جولان سودجویان و دلالان نباشیم.

وی افزود: عدم پرداخت نقدی و به موقع و دیرکرد در پرداخت‌ها حتی برای چندین ماه و نبود مرجع رسیدگی عاجل نیز یکی دیگر از مشکلات این بخش است و در حالی‌که در شرایط اقتصادی موجود کمتر قشری را می‌شناسیم که خدماتی ارائه و هزینه آن را به‌صورت مدت‌دار و نسیه دریافت کند و اگر هم چنین باشد جریمه دیرکرد آن را دریافت خواهد کرد (مانند اقساط بانک،جریمه‌های رانندگی و....) اما در حمل و نقل جاده‌ای (باری) این موضوع به‌ یک عادت و حق در بین صاحبان کالا تبدیل شده  و پرداخت‌ها توسط کارخانجات به‌صورت 20 الی 30 روزه و در برخی شرکت‌های حمل و نقل مانند آبادان بعد از ماه‌ها و بعضاً با طرح شکایت در مراجع ذیربط صورت می‌پذیرد.

خیرمند عدم شفافیت در محاسبه میزان مجاز کسری بار و همچنین میزان و شرایط حق توقف و نیز توزیع ناعادلانه بار در خارج از سالن‌های اعلام بار را از دیگر مشکلات این بخش ذکر کرد و پایان دادن به عادت غلط بومی‌گری و احیای سالن‌های اعلام بار در تمامی شهرها، برای کارخانجات و یا شرکت‌های حمل و نقلی که بارهای عمده را در دست دارند را خواستار شد.

این فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا خاطرنشان کرد: وضعیت نامطلوب روکش آسفالت در اکثر جاده‌ها که باعث بالا رفتن استهلاک کامیون می‌شود، وجود جاده‌های دوطرفه و ناایمن و بسیار باریک و همچنین عدم آموزش صحیح رانندگان سواری شخصی برای رانندگی در جاده‌ها، یکی دیگر از مشکلات قابل توجه رانندگان کامیون است.

به گزارش تین نیوز، او اظهار کرد: عدم وجود امکانات و خدمات بهداشتی و رفاهی مناسب در مبادی اصلی بارگیری در بنادر و همچنین وضعیت نامناسب خیابان‌ها و محل‌های عبور از ریل قطار در بندر شهید رجایی که بارها شاهد آسیب‌های جدی در این مکان‌ها به کامیونها بوده‌ایم نیز یکی دیگر از مشکلات رانندگان است

خیرمند افزود: انصاف نیست که از هر کامیون برای خروج بندر رجایی 35 هزار تومان اخذ شود ولی کمترین امکانات را (سرویس‌های بهداشتی در نقاط مختلف و مکان برای استراحت) را نداشته و یا به صورت محدود داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • صادق قنبری 0 0

    با سلام وخسته نباشید خدمت دوستان.راننده کامیون هستم سه ماه از کم کردن سهمیه گازوییل ناوگان باری میگذرد از وسط هر ماه سهمیه گازوییل ما تمام میشود و به ناچار باید بگردیم دنبال مسیرهایی که جایگاههاش کارت گازوییل ازاد داشته باشن.ایا این تصمیمی که گرفته شده کار کارشناسی صورت گرفته من این ماه اگر ماشینم خراب بشه یا به هر دلیل دیگری نتونم کار کنم و بارنامه بگیرم ماه بعد باید چیکار کنم.راننده رو دارن به مرگ میگیرن تا به تب راضی بشه!!!انقدر سهمیه رو کم کردن که خود راننده بگه گازوییل رو گرون کنید ولی ازاد بشیم از این بدبختی!!!!لطفا منعکس کنید با تشکر