◄ توسعه آزادراهها به سرنوشت نهضت «سدسازی» دچار میشود؟
آیا سادهلوحانه نیست که دوباره در چاهی مشابه قبل بیفتیم؟
در حالی که وزیر راه و شهرسازی در خبری که چندی پیش رسانه ای شد از افتتاح ۵۰۰ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت دوازدهم خبر داده است، برخی کارشناسان حمل ونقل این اقدام را به ساختن سد در کشور در دهه های قبل و پیامدهای منفی آن در زمان فعلی تشبیه کردند.
به گزارش تین نیوز، پایگاه خبری وزارت راه در اواخر خرداد ماه امسال خبری منتشر کرد که طی آن محمد اسلامی در سفر خود به استان آذربایجان شرقی و در حاشیه بازدید از قطعه اول آزادراه تبریز-بازرگان در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری و در سال آینده، حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح خواهیم کرد.
وی افزود: همه پروژه های آزادراهی فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه ها کار می کنند. مطمئنیم که تا پایان دولت دوازدهم، می توانیم آزادراه های فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم.
بیشتر بخوانید:
پس از انتشار این خبر، موضوع ساخت آزادراه در شبکه های اجتماعی و کانال «مدیریت حمل ونقل» به بحث گذاشته شد.
در پاسخ به به پرسش مطرح شده در این کانال با عنوان «ساخت صدها کیلومتر آزادراه خوب یا بد» یکی از اعضای کانال نوشت: خبر ساخت آزادراه من را به یاد منطق نیاز کشاورزی به آب و در نتیجه ساختن سد در مناطق مختلف کشور انداخت، که آثار مخرب آن را شاهد هستیم. آیا ساده لوحانه نیست که دوباره در چاهی مشابه قبل بیفتیم؟
افشار افزود: آیا برآوردی از تقاضای حمل و نقل کشور در طرح جامع برای حداقل 50 تا صد سال آینده صورت گرفته و مشخص شده که چند درصد از آن باید توسط راه های اصلی و فرعی و چقدر از آن باید توسط ریل و یا هوایی جواب داده شود؟
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که توسعه اقتصادی حاصله از توسعه ارتباطات مکانی، زمانی صورت عملی می گیرد و محقق می شود که بر اساس نیاز صورت گرفته باشد و در غیر این صورت آثار مخرب فراوانی به دنبال خواهد داشت که زیان مالی، کمترین آن خواهد بود.
این در حالی است که معاون دفتر ایمنی و دبیرخانه کمیسیون ایمنی وزارت راه و شهرسازی نیز در در پاسخ به این پرسش در کانال مذکور بیان کرد: اگرچه مسئله با یک آری یا خیر پاسخ داده نخواهد شد. اما به هرحال ما کشوری در حال توسعه بوده و نیازمند توسعه پایدار در همه زمینه ها ازجمله آزادراه هستیم.
هرمز ذاکری افزود: این که توسعه ریلی ناکافی بوده و هست، دلیلی بر عدم توسعه در بقیه زیرساخت ها نیست و اگر طرح جامع مناسب حمل و نقل داریم، میزان و موقعیت توسعه زیرساخت ها را در کلیه شیوه ها مشخص کرده است و پاسخ به سوال را باید در آنجا جستجو کرد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ازنظر کارشناسی و نظر اینجانب، با توجه به جمیع شرایط جغرافیایی و اجتماعی و اقتصادی و وضعیت فعلی توسعه راه ها، نیازمند توسعه آزادراه ها هستیم به نحوی که امکان دسترسی به مرزهای غربی و سواحل جنوبی و جنوب غربی و شرق کشور فراهم شود.
ذاکری گفت: با یک حساب سرانگشتی می توان به یک عدد در توسعه آزادراه رسید چیزی حدود 3000 کیلومتر در حداقل ممکن. به عنوان نمونه، آزادراه باغچه به طول حدود 40 کیلومتر از مشهد آغاز و در یک نقطه گلوگاهی قطع می شود. چرا؟ آزادراه از بندرامام شروع و در اهواز قطع می شود. چرا؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.