| کد خبر: 185635 |

◄ اشکالات جریمه رانندگان اتوبوس که سامانه سپهتن نمی‌بیند

وقتی زاویه دوربین فقط مربوط به ردیف جلو است، آیا کمربند نبستن یک نفر صندلی جلو، یعنی بالای 50درصد مسافران کمربندشان باز است؟

تین نیوز

عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور با توجه به انتقاد تعدادی از رانندگان نسبت به عملکرد برخی ماموران پلیس راه در جریمه آنان با توجه به اطلاعات سامانه سپهتن، گفت: گاهی ماموران پلیس بر اساس زاویه دوربین جریمه «سرنشین اضافه» را برای یک راننده در نظر می‌گیرند در حالی‌که سرنشین اضافه تعریف خاصی دارد.

به گزارش تین‌نیوز، مختار داوودی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی و پس از آن بیان کرد که رانندگان از نحوه استفاده و برخورد سلیقه‌ای برخی ماموران پلیس از اطلاعات سامانه سپهتن انتقاد کردند.

وی گفت: سرنشین اضافه یعنی مسافری که بلیت ندارد و یا اضافه بر ظرفیت صندلی اتوبوس سوار شده است، حال اگر ماموران پلیس هرکدام از این 2 برداشت را قبول کنند، دوربین که قادر به تشخیص این موارد نیست.

او افزود: در آن لحظه که عکسی از طریق دوربین سپهتن گرفته شده، ممکن است آن شخص بلیت داشته و اسمش هم درصورت وضعیت که سند حمل محسوب می‌شود قرار گرفته، پول بیمه، شهرداری و کمیسیون آن شخص هم از صورت وضعیت کسر شده باشد، اما این مسافر آمده جلو و از راننده سوال داشته است، یا خواسته پیاده شود که به نظرم این جریمه حق‌الناس است.

این فعال صنفی تاکید کرد: همچنین در بخشنامه پلیس راه کشور به پاسگاه‌های تابعه دستور داده شده، اگر 50 درصد از سرنشینان اتوبوس کمربند ایمنی بسته باشند، به منزله این است که پرسنل اتوبوس تذکر لازم را به مسافران داده‌اند و 50 درصد مابقی مشمول جریمه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: حال سوال اینجاست وقتی زاویه دوربین فقط مربوط به ردیف جلو است، آیا کمربند نبستن یک نفر صندلی جلو، یعنی بالای 50درصد مسافران کمربندشان باز است؟

به گفته او وقتی دوربین قابلیت تفکیک و تشخیص 50 درصد تعیین شده را ندارد پس آن جریمه هم دارای اشکال است.

داوودی ادامه داد: در سیستم سپهتن رانندگان با قرار دادن گواهینامه خود در دستگاه مجاز به رانندگی هستند، حال یک نفر مهندس، یک مامور نیروی انتظامی و یک کارگر و یک راننده اتوبوس در نظر گرفته شود که این چهار نفر در زندگی شخصی هر کدام خودروی شخصی دارند و با این خودروی شخصی هر کدام مرتکب تخلف شوند و نمره منفی هم به عدد 30 برسد، آیا قانون برای این چهار نفر محرومیت از ادامه فعالیت شغلی خود را در نظر می‌گیرد؟

او گفت: جواب پرسش مذکور منفی است چون آن سه نفر فقط از رانندگی با خودروی شخصی محروم می‌شوند، نه حقوق اجتماعی. ولی فردی که شغلش رانندگی است سه ماه تعلیق از کار می‌شود و این یعنی قطع درآمد و برچیدن نان ازسفره آن خانواده و هزاران مشکل دیگر.

به گزارش تین‌نیوز، عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور این مورد را نقض قانون اساسی دانست که بر اساس آن همه در مقابل قانون یکسان هستند چرا که در این مورد تخلف همه یکسان بوده اما مجازات‌ها متفاوت است.

داوودی خاطرنشان کرد: شرکت مجری پروژه سپهتن نیز چون رقیب نداشته است در مورد گارانتی  قطعه را برمی‌دارد و می‌گوید از گارانتی خارج است و هزینه آن را آزاد حساب می‌کند اما این‌که  چرا قطعات را به رانندگان پس نمی‌دهد جای سوال است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسعودافروزنيا 1 0

    اين دستگاه ناكارآمد بسيار مشكل ساز براي حمل ونقل هست كه حتي راننده نميداند حواسش به جلو باشد يا به دستگاه ودوربين بارها سئوالاتي تخصصي در گروه هاي حمل ونقلي از دست اندركاران شركت ره نگار وجناب سرهنگ قلي نيا شد كه همه بي جواب ماندند وحتي جناب سرهنگ ... نيز كه چندين بار اين سئوال توسط شخص بنده كپي شد جوابي نداشتند وفقط تنها پيشرفت وجوابي كه آقاي سردار حميدي وجناب ...توانستند به رانندگان بدهند اين بوده كه شما از سوراخ به نام محل ثبت ساعت نجات داديم كه اگر صبح زود به عوارضي تهران قم وصف اتوبوسها برويد حتما صف زياد اتبوس ها را خواهيد ديدوحتي براي ثبت ساعت باز خلاف گفته سردار حميدي راخواهيد ديد كه در كل فقط ما فرياد ميزنيم وفرياد رسي نيست متاسفانه

  • جلیل 0 0

    سلام یک نرم افزار برای رانندگان اتوبوس درست کنیدتاریخ ساعت رانندگی قبلامافهمیده باشه که بتوانیم جریمه های رانندگی ما ثابتش کنیم اون جریمه دوربین مال کدوم راننده هست

  • علی باغبانیان 0 0

    اینکه بعضی جاها یک کیلومتر برای یک تانیه سرعت می ره بالا این درسته که شصت هزار و دویست تومان جریمه برای راننده بیاد یعنی نصف حقوقش وجدانتان کجا رفته مگه میشه همش چشم به کیلومتر دوخت شغلی که باید هوشیار همه جا باشی