◄ درخواست رانندگان برای بازنگری در مجازات ضبط دفترچه رانندگی
در کجای دنیا رانندهای را به دلیل تخلفاتی مانند عدم ثبت ساعت و یا 5 تا 6 کیلومتر اضافه سرعت و ...از کار بیکار وخانهنشین میکنند؟
یک راننده سواری کرایه بینشهری با طرح این پرسش که در کجای دنیا رانندهای را به دلیل تخلفاتی مانند عدم ثبت ساعت و یا 5 تا 6 کیلومتر اضافه سرعت و ...از کار بیکار وخانهنشین میکنند، خواستار بازنگری در این رویکرد، توسط پلیس راهور شد.
به گزارش تیننیوز، حمید اصغری در شبکههای اجتماعی نوشت: از مسئولان، فرماندهان و معاونان پلیس راهور که اکثراً انسانهایی آگاه، دلسوز مردم و نظام هستند، تقاضا میشود نسبت به بررسی، بازنگری و بهروز رسانی قوانین و مقررات جاری در ارگان متبوع بهخصوص در مورد ناوگان عمومی اقدامات و تمهیدات لازم را بهعمل آورند.
وی گفت: اگر شکایات و انتقادات رانندگان ناوگان عمومی جادهای، از راننده کامیون و تریلی گرفته تا اتوبوس و سواری کرایه مورد بررسی قرار گیرد، مشخص میشود بخش اعظمی از شکایات و انتقادات متوجه این رویکرد پلیس راهور است.
این راننده تاکید کرد: در کجای دنیا رانندهای را به جرم تخلف رانندگی از قبیل عدم ثبت ساعت و یا 5 تا 6 کیلومتر اضافه سرعت و ... از کار بیکار و خانهنشین میکنند؟ قانون ضبط و بایگانی دفترچه کار راننده به مدت 45 روز تا شش ماه در چه زمانی و توسط چه ارگانی مصوب شده است؟
او افزود: آیا یک سرباز میتواند بهتنهایی هم قاضی باشد و هم مجری قانون؟ آیا برای صدور حکمی که یک راننده را برای ماهها از معیشت باز میدارد محکمه یا محکمه مانندی که در آن راننده یا نمایندهاش بتواند از او دفاع کند، لازم نیست؟ آیا این قانون منصفانه بوده و در کاهش تصادفات و تلفات انسانی موثر است؟
اصغری با طرح این پرسش که آیا به تبعات چنین حکم و قانونی که موجب قطع رزق و مختل شدن معیشت خانوادههای رانندگان میشود، توجه شده است، خاطرنشان کرد: همگان میدانند که حتی یک فرد جانی وتبهکار در زندان از حق اشتغال برخوردار است و در تمام زندانها مسئولان شرایط اشتغال را به منظور کمک به معیشت خانواده زندانی حتی برای افراد اعدامی ایجاد میکنند، آیا با این اوصاف صحیح است که پلیس اساسیترین حق و نیاز یک فرد که همان شغل او است را به دلایل غیر کارشناسی از او سلب نماید؟
این راننده سواری کرایه یادآور شد: در حال حاضر شرایط سخت اقتصادی جامعه بر کسی پوشیده نیست و در این میان وضعیت رانندگان بهمراتب وخیمتر از دیگران است چراکه از یکسو با افت شدید کار و کمبود بار و مسافر مواجه هستند و از سوی دیگر بهغیر از افزایش هزینه معیشت بهلحاظ عمومی، با افزایش بیرویه ملزومات شغلی از قبیل لاستیک، لوازم یدکی و روغن و هزینه بالای تعمیرات خودرو نیز دست بهگریبان هستند.
وی با بیان اینکه بعد از اعتراضهای صنفی رانندگان مشکلات رانندگان اعم از باری و مسافری مورد توجه سازمانها و مقامات ذیربط قرار گرفت و فارغ از نتایج آن، تلاشهای بهعمل آمده بهخصوص از سوی سازمان راهداری قابل توجه و تقدیر است، رسیدگی به وضعیت چگونگی اخذ دفترچه رانندگان را خواستار شد.
عادل بهشتی یکی دیگر از رانندگان نیز در این مورد گفت: ضبط و توقیف دفترچه یک راننده از یک روز گرفته تا ۴۵ روز یا بیشتر، در این اوضاع نابهسامان اقتصادی، برای آنان که با کارکردن روزانه هم به هیچ میرسند، کمرشکن است.
وی افزود: ممکن است بیکاری برخی افراد از جمله مسئولان حتی به مدت چند ماه و چند سال خللی در زندگیشان ایجاد نکند، اما رانندگان چنین وضعیتی ندارند و در صورت توقف فعالیتشان خانه خراب میشوند.
این راننده تاکید کرد: درآمد متوسط رانندگان سواری کرایه، بین روزی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان و خط فقر در خوشبینانهترین حالت ۴ میلیون تومان است، پس درآمد آنان فقط برای زنده ماندن است نه برای زندگی کردن.
وی با بیان اینکه رانندگان عاجزانه خواستار بازنگری در مورد قانون اخذ دفترچه هستند، بیان کرد: رانندگان قدردان نیروهای پلیس این مرز و بوم و رانندگان و کسانی هستند که اجرای عدالت را بر بستر جامعه خواستارند و برای احقاق آن گام برمیدارند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.