| کد خبر ۳۰۸۱۵۲
کپی شد

◄ بازدید رئیس‌ جمهور از قطارهای حومه و ضرورت برقی‌ سازی خطوط راه آهن حومه

مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان، در بازدید از بخش هایی از شبکه ریلی حومه ای تهران، با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بخش های شبکه ریلی کشور ناقص هستند، گفت: باید نقاط تبادلی ایستگاه های مترو و شبکه راه آهن منطقه ای تکمیل و تجهیز شود.

بازدید رئیس‌ جمهور از قطارهای حومه و ضرورت برقی‌ سازی خطوط راه آهن حومه
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان، در بازدید از بخش هایی از شبکه ریلی حومه ای تهران، با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بخش های شبکه ریلی کشور ناقص هستند، گفت: باید نقاط تبادلی ایستگاه های مترو و شبکه راه آهن منطقه ای تکمیل و تجهیز شود تا مسافران و شهروندان بتوانند جابجایی و تردد آسانی با استفاده هم زمان از این شبکه داشته باشند (تین 307995).

نشست توسعه راهبری قطارهای حومه ای، صبح پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴، با حضور رئیس جمهور در ایستگاه تهران برگزار شد. ایشان پس از تشریح نکات فنی و تخصصی از سوی کارشناسان، در سخنانی بر ضرورت توسعه زیرساخت ها و افزایش کیفیت خدمات عمومی قطارهای حومه ای و منطقه ای تأکید کرد و گفت: برای توسعه راهبری قطارهای حومه ای باید کارگروهی تشکیل شود و مسائلی همچون اصلاح ساختار، بهره گیری از تجربه مشاوران مجرب داخلی و بین المللی، مشخص شدن شیوه مدیریت، برنامه ریزی، اجرای طرح ها و تامین منابع را بررسی کند.

بازدید پزشکیان از قطار حومه ای

ایشان خاطرنشان کردند: برای افزایش بهره وری و توسعه زیرساخت های راه آهن و قطارهای حومه ای، علاوه بر بهره گیری از دانش اساتید و دانشگاهیان کشور، باید از تجربه کشورهای دیگر نیز که در این زمینه پیشگام هستند، استفاده شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بخش های شبکه ریلی کشور ناقص هستند، تأکید کرد: باید نقاط تبادلی ایستگاه های مترو و شبکه راه آهن منطقه ای تکمیل و تجهیز شود تا مسافران و شهروندان بتوانند جابجایی و تردد آسانی با استفاده هم زمان از این شبکه داشته باشند.

پزشکیان در این نشست دستور داد هزینه تعمیرات اساسی ۹ دستگاه ریلباس و نیز منابع توسعه زیرساخت های شبکه ریلی به شیوه های مشخص شده، تأمین شود. رئیس جمهور پیش از این نشست با یک دستگاه قطار حومه ای به شهرستان ورامین سفر کرد و با ظرفیت ها و کیفیت فعالیت این مسیر از نزدیک آشنا شد.

در ضمن این سفر، پزشکیان بر افزایش بهره وری، مأموریت محور کردن فعالیت قطارهای حومه ای، افزایش کیفیت خدمات در راستای ارتقای رضایت مندی مردم، بهبود خدمات برای استفاده تکمیلی خانواده ها از مترو و قطار با اتصال ایستگاه ها و ایجاد پارکینگ در کنار آنها تأکید کرد.

در نشست توسعه راهبری قطارهای حومه ای و منطقه ای راه آهن که در ایستگاه مرکزی تهران برگزار شده بود، مدیرعامل راه آهن نیز در سخنانی به تشریح آخرین وضعیت زیرساخت های این مجموعه پرداخت و گفت: چنانچه طرح توسعه قطارهای حومه و منطقه ای تکمیل شود، می توانیم با ۳۰۰ عدد ریل باس، سالانه ۱۶۰ میلیون مسافر جابجا کنیم. 

رویکرد و نگاه رئیس جمهور محترم به قطارهای حومه ای و منطقه ای بسیار ارزشمند و مغتم است، بویژه تاکید ایشان بر بهره وری و استفاده از تجربه دیگر کشورها که میتواند چشم اندازهای مناسبتر و دست یافتنی تری را برای مدیران راه آهن ترسیم نماید.

جدول وضعیت قطار تهران پرند

پیش بینی نقاط تبادلی با مترو و اتوبوس در شهرهای اطراف هم از ضروریات ارائه خدمات مطلوب به شهروندان گرامی است.

علاوه بر این، هرچند موافقت ایشان با تخصیص بودجه برای تعمیر اساسی 9 دستگاه (مجموعه 4 واگنه) ریلباس در رفع گلوگاه ناوگان و قطارهای حومه ای و منطقه ای هم قابل تقدیر است اما این امر نباید راه آهن را از آسیب شناسی مشکلات این ناوگان مهم غافل نماید، که با غفلت از این امر سبب تکرار تجربیات پرهزینه این قطارها و توقف مجدد و کاهش آماده بکاری آنها خواهد شد. 

استقبال مسافران شهرهای اقماری از قطارهای حومه این خدمت را به یکی از تکالیف مهم راه آهن تبدیل نموده و خبر مدیرعامل محترم در مورد خرید 300 دستگاه ریلباس جدید هم نشان از حمایت جدی دولت از گسترش این خدمات برای شهروندان دارد.

یکی از راهکارهای بسیار موثر برای افزایش بهره وری ناوگان حومه، گسترش خطوط برقی در این مناطق است که علاوه بر کاهش ناوگان مورد نیاز، افزایش سرعت متوسط و مطلوبیت سفرریلی، آماده بکاری و قابلیت اعتماد را افزایش داده و هزینه آنها را میکاهد.

خطوط تهران-گرمسار، تهران-قم، تهران-قزوین، تهران-پرند و خطوط پرتقاضا در اطراف دیگر شهرها برای برقی سازی اولویت بالاتری دارند و تامین ناوگان برقی برای مسیرهای برقی مانند تبریز-آذرشهر با روزانه 5 زوج قطار از ضروریات این رویکرد است. 

ظرفیت ایجاد شده بومی در برقی سازی خطوط با شبکه بالاسری 25 کیلوولت تا سرعت 160 فرصت دیگری برای راه آهن است و میتوان از این قابلیت برای کاهش وابستگی به ناوگان دیزلی، بهبود شاخص های RAMS و نسبت درآمد به هزینه بهره مند گردید.   

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.