◄ کاهش اثر سیلو و نگاه جزیره ای با دوره مدیریت اجرایی راه آهن (RMBA و EMBA)
سیلوها ساختارها یا بخش های مجزایی در یک سازمان هستند که بین آن ها همکاری و جریان اطلاعات به درستی صورت نمی گیرد.

عباس قربانعلی بیک: دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان متخصصان فردگرا؛ موانع افسارگسیخته (940818) به بررسی اثر سیلو (مدیریت جزیره ای) و آثار مخرب آن در سازمان ها پرداخته (وزارت راه، تین 272983) که خلاصه آن چنین است: جیلیان تت در کتاب " اثر سیلو " به بررسی پدیده "سیلو" در سازمان ها می پردازد. سیلوها ساختارها یا بخش های مجزایی در یک سازمان هستند که بین آن ها همکاری و جریان اطلاعات به درستی صورت نمی گیرد. واژه «سیلو» با واژه های کوته فکری، بنگاه داری و رقابت های شایع بین ادارات مترادف شده است اما تت استدلال می کند که سیلوها پیامد اجتناب ناپذیر بزرگی و پیچیدگی سازمان ها هستند و نمی توان به سادگی آن ها را نادیده گرفت. مسئله اصلی، مدیریت این سیلوهاست قبل از اینکه آن ها بر سازمان مسلط شوند. ... فیس بوک به عنوان نمونه موفق مدیریت سیلوها معرفی می شود، این شرکت با ابتکاراتی مانند چرخش کارمندان بین تیم های مختلف، ایجاد پلتفرم های ارتباطی مؤثر، و برنامه "بوت کمپ" شش هفته ای، روابط اجتماعی پایدار می سازد و از انزوا و رقابت مخرب بین گروه ها جلوگیری می کند. این اقدامات، که ریشه در روانشناسی دارد، به فیس بوک کمک می کند تا ساختار اجتماعی سازمان را به دقت زیرنظر داشته و آنرا مدیریت کند. درمقابل، شرکت سونی به مرور زمان به دلیل رقابت های داخلی بازار خود را از دست داد.
چند روش مورد اشاره (در یادداشت تین 177507) برای افزایش ظرفیت راه آ هن لرستان با تخصص تک بعدی اغلب مدیران درکنار ضعف در مباحث اقتصاد، برنامه ریزی، ریسک و ...، مشکلات تصمیم گیری بهینه از چند گزینه تخصصی ریلی (ناوگان، زیربنا و بهره برداری) را افزوده و غالباً موجب کاهش اثربخشی و پرهزینه و زمان بر شدن طرح ها و کاهش بیشتر سهم ریلی می گردد.
در اواسط دهه هفتاد به ویژه دوره مدیریت مرحوم دکتر دادمان به منظور ارتقاء سطح علمی و چندبعدی شدن مدیران راه آهن بررسی هایی برای ارزیابی روش های آموزشی پرسنل در سطوح مدیریت سایر راه آهن ها به عمل آمد که نمونه های شناسایی شده در انگلستان، آفریقای جنوبی و ... موفق تشخیص داده شدند. این دوره ها که به نمونه آن در مقاله منتخب شماره 27 در تیرماه 1377 در مرکز تحقیقات راه آهن اشاره شده در سطح کارشناسی ارشد به صورت چند تخصصی برای مدیران راه آهن این کشورها طراحی و اجرا گردید، با تعمیم دانش مدیران فنی که غالبا در یک یا چند حوزه محدود بود، در دوره های چندتخصصی، اقتصادی ... (تین 220722)، زمینه مناسبتری را برای ایشان در تصمیم گیری های کلان که باید در همه ابعاد بهینه باشند فراهم می گردید (نامه 950231 به راه آهن).
به منظور رفع این نقیصه از نیمه دهه هفتاد، طراحی و اجرای دوره RMBA به راه آهن، دانشکده ... پیشنهاد گردید (تین 235862).
اتحادیه جهانی راه آهن ها (UIC) در وصف دوره EMBA برای مدیران صنعت چنین نوشته است: در عصر جهانی کنونی، تقاضا برای سیستم های حمل و نقل کارآمد و سازگار با محیط زیست برای جابه جایی مسافر و کالا در حال افزایش است و صنعت ریلی به عنوان راه حلی ممتاز برای پاسخ به این نیاز مطرح شده است. این صنعت با تحولات شگرفی همچون تولید قطارهایی سریع تر از هواپیماهای کوچک، افزایش سطح رفاه مسافران و کاهش هزینه ها روبرو شده است. در کنار این پیشرفت های فنی، توسعه شبکه های ریلی پیچیده تر، نیاز مبرمی به مدیران مستعد و متخصص ایجاد کرده است. به همین دلایل، نیاز به یک دوره کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (EMBA) تخصصی در این صنعت پدید آمده است. عواملی همچون توسعه سریع صنعت در سطح جهان، سرمایه گذاری های کلان شرکت ها و کشورها، و پیچیدگی روزافزون نقش مدیران ریلی، همگی بر این نیاز تأکید دارند. در مجموع، این صنعت به دنبال مدیرانی است که هم بر جنبه های فنی و هم بر چالش های مدیریتی پیچیده مسلط باشند.
اهمیت این دوره با چند عامل افزایش می یابد: 1) اقتصاد ضعیف، قانون مدیریت سوخت ...(تین 282874)، 2) عمر پایین مدیران (تین 252275)، 3) وابسته سالاری (تین 304688)، 4) پنج اعتیاد سنگین (تین 305306)، 5) خصوصی سازی غلط (تین 303117).
پیشنهاد می شود دو تن از اساتید فعال دانشکده و آشنا به چالش های راه آهن انتخاب و با حمایت راه آهن در دوره EMBA به صورت حضوری یا راه دور و راه اندازی دوره مشابه در دانشکده برای مدیران راه آهن، شرکت های بخش خصوصی ... معرفی شوند.
استفاده از تجربیات سازمان بنادر در اعزام مدیران به دوره های آموزش IMO کمک شایانی در تدوین اهداف و راهبرد خواهد نمود.