◄ ریل 108 متری و غفلت از تبادل مستندات موفقیت ها
در طرح نوسازی خطوط ریلی در ایستگاه سراجو در شهرستان مراغه ریل های قدیمی ۱۸ متری با ریل های طویل ۱۰۸ متری جایگزین می شوند که از نظر ایمنی، کیفیت و صرفه جویی بسیار موثر و قابل توجه است.

عباس قربانعلی بیک: به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه (14040614)، مدیرعامل راه آهن، در بازدید از روند اجرای طرح نوسازی خطوط ریلی در ایستگاه سراجو در شهرستان مراغه از پیشرفت قابل توجه این پروژه در مسیرهای مختلف استان آذربایجان شرقی خبر داد.
وی با اشاره به اینکه این طرح در قالب ۱۱ بلاک و در مسیرهای شمال غرب، شمال شرق و مسیر اصفهان در حال اجراست، افزود: در این پروژه، ریل های قدیمی ۱۸ متری با ریل های طویل ۱۰۸ متری جایگزین می شوند که از نظر ایمنی، کیفیت و صرفه جویی بسیار مؤثر و قابل توجه است. وی ادامه داد: در حال حاضر، عملیات نصب ریل های طویل در ۶۰ کیلومتر از خطوط ریلی آذربایجان شرقی در حال اجراست و اجرای این طرح نقش مهمی در ارتقای سطح ایمنی و عملکرد خطوط خواهد داشت.
در ادامه این بازدید، معاون فنی راه آهن کشور نیز با اشاره به مزایای اجرای این طرح، اظهار داشت: با تعویض ریل های ۱۸ متری و جایگزینی آن ها با ریل های ۱۰۸ متری، سرعت حرکت قطارها از ۸۰ کیلومتر به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت افزایش می یابد. وی افزود: افزایش کیفیت جوشکاری، کاهش هزینه ها و تسریع در اجرای پروژه از دیگر مزایای فنی و اقتصادی این طرح است.
مدیرکل راه آهن آذربایجان شرقی بیان داشت: اجرای این طرح با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان از خردادماه آغاز شده و در پنج بلاک از مسیرهای ریلی استان در حال اجراست. وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار، عملیات ساخت و نصب ریل های طویل به صورت کارگاهی در ایستگاه سراجو در حال انجام است که این اقدام، نقطه عطفی در روند نوسازی خطوط ریلی استان محسوب می شود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (13950530) به نقل از روابط عمومی راه آهن: اداره کل راه آهن لرستان توانسته است فقط طی مدت 5 ماه، ضمن بازسازی و بهسازی بلاک بیشه-سپیددشت، فضایی جهت انبار ریلهای ۱۰۰ و ۱۰۸ متری آماده نماید.
و به گزارش کیهان (13950914)، مدیرکل راه آهن لرستان با اعلام خبر موفقیت در نصب ریل صدمتری برای اولین بار در کشور گفت: تاکنون تولید ریل در اروپا 108 متر و در چین 100 متر بوده است اما در ایران به لحاظ اینکه امکان جابه جایی و حمل ریل 100 متری وجود نداشت از ریل های 18 و 25 متری استفاده شده که خوشبختانه برای اولین بار در کشور موفق شدیم ریل گذاری صدمتری را در راه آهن لرستان اجرا کنیم. ایشان با بیان اینکه راه آهن لرستان به واسطه بافت دره ای و صخره ای کوه های سر به فلک کشیده از پرهزینه ترین و دشوارترین مسیر راه آهن ایران است، گفت: زمانی که در لرستان ریل 100 متری جابه جا شود یعنی اینکه این الگوی موفق در تمام شبکه راه آهن کشور قابل اجراست. وی در خصوص تاثیر نوسازی ریل گفت، طراحی مسیر برای 60 کیلومتر بوده که با اقدامات اخیر در بلاک های مومن آباد-ازنا، دربند-رودک، رودک-دورود به 80 کیلومتربرساعت افزایش یافت.
با ورود مرحوم دکتر دادمان به راه آهن و تشکیل کمیسیون عالی سوانح برای تحلیل و ریشه یابی و اقدامات فوری اصلاحی برای کاهش احتمال تکرار سوانح پیشنهاد شد همه ادارات کل مکلف به فیمبرداری و مستندسازی سوانح شوند که موافقت شد ولی در یکی از ماموریتهای مشترک با مرحوم افضل برای بررسی سانحه ای در مسیر مشهد مشاهده شد این دستورالعمل رعایت نشده بود.
(این تصمیم ستاد ارتقای ایمنی برای ثبت تجربیات جمع آوری سوانح از یک سو و مستند نمودن بهتر برای تحلیل سوانح بود).
از ظواهر چنین استنتاج می شود که ادارات کل خط و روابط عمومی نتایج موفقیت راه آهن لرستان در نصب ریل طویل 108 متری در 1394 را به خاطر نداشتند یا مستندات آن را در اختیار نداشتند و امید است با استفاده از این تجربیات این رویکرد گسترش یابد.
مستندسازی صحیح و کامل این گونه ابتکارات در ادارات کل صف و ستاد نه تنها می تواند سرعت اجرای کارهای مشابه را افزایش دهد بلکه هزینه و ریسک های اجرا را نیز کاهش خواهد داد و امید همکاران به قدرشناسی تدابیر و تلاش های ایشان را خواهد افزود.
قابل توجه اینکه اخیرا یکی از کارهای افتخارآمیز مرکز تحقیقات که اولین بار در جهان اجرا و نمونه اول آن در 23 آذر 1377 در ایستگاه ری آزمایش شد و اکنون نیز بهترین سیستم مورد استفاده راه آهن هاست (سیستم پردازش تصویر پروفیل چرخ به صورت دینامیک، تین 91730 و 290321) مورد توجه صدا و سیما قرار گرفت و برای تهیه گزارش، مستندات، فیلم و عکس آنرا تقاضا کردند که متاسفانه تقریبا هیچ مدرکی در راه آهن یافت نشد و به اجبار از مجری مربوطه درخواست شد مدارک گذشته را ارسال نمایند.