| کد خبر ۳۰۵۸۵۰
کپی شد

◄ پیشنهاد کاهش تنوع خودرو های ایرانی/ نقش خودروسازان در اقتصاد مقاومتی با پند از عقلانیت جهانی

عباس قربانعلی بیک می گوید: پیشنهاد کاهش تنوع خودرو از سال 93 به سازمان گسترش، وزارت صمت و نیز شرکت های خودروساز ارسال و برای مدیران ارشد با شواهد تشریح شده، لکن پس از 10 سال این رویکرد هزینه‌ زا و زیان‌ افزا مبتنی بر تصمیمات غلط و سست همچنان ادامه دارد.

پیشنهاد کاهش تنوع خودرو های ایرانی/ نقش خودروسازان در اقتصاد مقاومتی با پند از عقلانیت جهانی
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک:  رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان (14001110): ما در برخی از محصولات داخلی متأسّفانه شاهد این هستیم که به کیفیّت توجه نمی شود؛ این خیلی بد است. این همه حمایت در این طول این سال ها از صنعت خودرو در کشور شده، کیفیّت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی اند، درست هم می گویند، حق با مردم است؛ ... این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند؛ ... حالا اگر از این فضای حمایتی، هم برای ارتقای کیفیّت استفاده نشود و هم سوءاستفاده بشود برای بالابردن قیمت، این هم مشکل دیگری است.

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی (930308): آیت الله جوادی آملی در پیامی به همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین، با جملاتی صریح، وضعیت کنونی اقتصاد را به دلیل سپردن کارهای اقتصادی به دست لرزانِ افرادِسفیه نسبت داد (تین 304688).

به گزارش تین( 303915) به نقل از تسنیم، پژو ۲۰۷ دنده ای مدل ۱۴۰۴ در بازار ۸۳۵ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک P TU5 مدل ۱۴۰۴، 1160 میلیون تومان و پژو ۲۰۷ TU3، ۱۴۰۴ در بازار ۷۴۵ میلیون تومان قیمت پیداکرد.

نامه 3 مرداد 1403 شرکت مذکور برای اعلام قیمت 6 محصول تولیدی مجددا این خاطره را زنده نمود که با گزارش 17 مرداد (زیان عجیب و غریب ایران خودرو سایپا و پارس خودرو؛ روزی ۱۰۰ میلیارد تومان، تین 277923) همزمان شد (تین 279590). 

ردیف 3 در نامه مذکور به خودرو 207 با موتور TU3 با قیمت 380 میلیون اشاره نموده درحالی که در ردیف 2، قیمت همین خودرو ظاهرا با موتور TU5 معادل 391 میلیون اعلام شده است (11 میلیون اختلاف یا کمتر از 3%) درحالی که استفاده از دو نوع موتور متفاوت (TU5 و TU3) برای این خودرو نه تنها هزینه تولید (و زیان ظاهری و ادعایی) برای شرکت خودروساز را افزایش و ظرفیت خط تولید را کاهش می دهد بلکه کیفیت را هم کاسته و هزینه و مشکلات نگهداری خریداران را می افزاید.

افزایش اختلاف قیمت نسبی دو خودرو 207 (با دو موتور TU5 و TU3) از 3% به 11% از یک سو مبین تقاضای پایین خودرو با قدرت پایین بوده و از سوی دیگر مبین افزایش 96% قیمت این خودرو طی یک سال گذشته است (با وجود سهم بالای دستمزد).  

با توجه به نقش موتور در هزینه های خودرو جدید، بسیاری از شرکت ها از موتورهای مشترک در خودروها بهره می برند که تجربه پژو سیتروئن در تشکیل PSA و فیات-کرایسلر با تشکیل FCA (نهایتا استلانتیس) نمونه های این رویکرد است (تین 305742).

شرکت BMW در خودروهای 10 گانه کلاس 500 از دو موتور پایه 2 و 3 لیتری با 4 و 6 سیلندر (بنزینی و دیزلی) در 9 نوع خودرو عمده این کلاس استفاده نموده و به عنوان نمونه خودروهای 520 و 528 از موتور حجم 1997 سی سی بهره می برند.

تنوع بسیار زیاد موتور خودروهای ایرانی و تفاوت اندک حجم و توان بسیاری از آنها (13 نوع موتور ایران خودرو) باوجود مشخصات نزدیک و غالبا یکسان بدنه این خودروها موجب بالا رفتن هزینه تولید از یک سو و قیمت تمام شده خودرو می گردد (تین 157450).

پیشنهاد کاهش تنوع خودرو از سال 93 به سازمان گسترش، وزارت صمت و نیز شرکت های خودروساز ارسال و برای مدیران ارشد با شواهد تشریح شده، لکن پس از 10 سال این رویکرد هزینه زا و زیان افزا مبتنی بر تصمیمات غلط و سست همچنان ادامه داشته و حاصل این زیان ادعایی باید از جان و جیب مردم پرداخت گردد که امید است وزیر محترم صمت به آن رسیدگی نمایند. 

رویکرد خودروسازان داخلی در موکول نمودن کاهش مصرف سوخت یا بهبود کیفیت به طراحی و ساخت موتورهای جدید مانند سه سیلندر، موتور  TU3... و وابسته نمودن کشور به قراردادهای سنگین و پرهزینه طراحی و ساخت موتور با شرکت های خارجی که نه تنها چندده میلیون دلار برکشور تحمیل و چندین سال به طول می انجامد، بلکه زیان ادعایی شرکت ها راهم می افزاید (تین 305361).

با مرور موارد فوق چند احتمال در صنعت خودرو به نظر می رسد: 1) انتصاب افراد شایسته با خطای موردی، 2) انتصاب سفهاء (اقتصادی) در مشاغل اثرگذار، 3) نفوذ مزدوران وابسته به مشاغل حساس، 4) نفوذ افراد مخالف غیرمزدور (تین 256592)، و پیشنهاد برای رفع مشکلات اینست که با وجود کوتاهی و غفلت وزارت صمت، موسسه استاندارد، مجلس ...، و تاثیر قابل اغماض مردم و کارشناسان در انتصاب مدیران، باید با تحلیل، تبیین و تشریح تجربیات موفق جهانی (عقلا) در کاهش قیمت تمام شده خودرو، احتمال وقوع تصمیمات غلط و حرف های سست را کاست: نصب سفهاء گر نتوان منع نمود//// راه عقلا را بتوان شرح نمود

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.