| کد خبر: 263879 |

◄ پرسشی درباره الزام احداث راه آهن سریع‌ السیر تهران مشهد در برنامه هفتم

نمایندگان مجلس ساخت راه آهن سریع السیر برای شهرهای پر مسافر و مسیرهای طولانی از جمله مسیر تهران مشهد را طی برنامه هفتم توسعه الزامی کردند.

تین نیوز

- رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی " مهار تورم و رشد تولید " با اشاره به ضرورت تحول چنین فرمودند: ... ما نقاط معیوب داریم، بخش های ضعیف داریم، ضعف هایی داریم؛ این ضعف ها را باید شناسایی کنیم ... و در جای دیگر فرمودند: بعضی هستند دلسوز نظام، علاقه مند به نظام اسلامی و به انقلاب اما گاهی غفلت می کنند، برای اینکه یک حرکت خوب را، حرکت اصلاحی را انجام بدهند، بی دقتی می کنند و به نقاط قوت ضربه وارد می کنند، باید ملاحظه کرد که به نقاط قوّت ضربه وارد نشود، برای اینکه خواسته ها و مطالبات بزرگ تحقق پیدا بکند، باید با مردم، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود. (تین نیوز / کد خبر نیوز / کد خبر 254407)

-  به گزارش تسنیم از مراسم سیزده آبان رئیس مجلس پس از اشاره به جنایات اسرائیل و حمایت آمریکا، در پایان سخنرانی مهم ترین مبارزه را در مسائل داخلی مربوط به حل مشکلات اقتصادی دانست و اظهار کرد: باید تمامی تلاش مان در راستای گره گشایی در مسائل اقتصادی کشور باشد به طوری که حل مشکلات اقتصادی همچون مبارزه با آمریکا است.

- آیت الله جوادی آملی در همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین (93.03.08، پژوهشکده پولی و بانکی) فرمودند: ملت اگر بخواهد قائم و مقاوم باشد چاره ای نیست که کیف و جیبش پر باشد؛ ملتی که دستش تهی است، از ستون محروم است، ... مال، عامل قیام یک ملت است؛ ... آن کسی که سفاهت اقتصادی دارد، درایت اقتصادی ندارد، صلاحیّت آن را ندارد که مال را به دست او بدهند.

- به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (1402.08.16): نمایندگان مجلس ساخت راه آهن سریع السیر برای شهرهای پر مسافر و مسیرهای طولانی از جمله مسیر تهران مشهد را طی برنامه هفتم توسعه الزامی کردند. بر اساس این مصوبه، سازمان (برنامه و بودجه) با همکاری وزارتخانه های ذی ربط مکلف است چند طرح بزرگ اقتصادی ملی و پیش ران از جمله دالان های راهبردی ترانزیت ریلی و دریایی و قطار سریع السیر در مسیرهای طولانی و پر مسافر از جمله تهران مشهد را تهیه و ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران برساند. (طرح های عظیم ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر آینده نگری ...)

- با این مصوبه سوالی مطرح می گردد که آیا منظور مجلس از قطار سریع السیر بر اساس تعریف سازمان برنامه در دستور العمل طراحی و نظارت بر روسازی راه آهن سریع السیر (نشریه 394) سال 1386 است که در صفحه 1 این خطوط را با سرعت بیش از 160 تعریف نموده؟ (کلیه خطوط احداثی پس از انقلاب بر اساس استاندارد 705، بالاتر از این قابلیت را دارند، تین نیوز / کد خبر 150308)

- یا طبق تعریف UIC که سرعت بالای 200 در خطوط قدیمی و بالای 250 خطوط جدید را سریع السیر می داند که تبلور آن در آمار ناوگان سریع السیر جهان در سال 2023 قابل مشاهده و سرعت 36 نمونه آنها 200 کیلومتر بر ساعت است (تین نیوز / کد خبر 263007).

- هر دو تعریف در برقی کردن تهران مشهد که در مدت سه سال و با استفاده از ظرفیت های داخلی با حداقل ریسک و منافع سرشار ملی و دستگاهی و مطلوبیت بالا برای مردم قابل اجراست محقق میشود (مناقصه نیمه دهه هشتاد، تین نیوز / کد خبر 169012 و 235396) و یکی از مزایای مهم این روش امکان اجرای مرحله ای برقی کردن است و اینکه سرعت نیز به تدریج از 160 با لکوموتیو برقی و ناوگان موجود آغاز و در چند گام به 200 و با ناوگان خود کشش برقی تا 250 ک (زمان سفر از 11 به 7، 6 و 5 ساعت) می رسد.

- اما چنانچه خط جدید و سرعت بالاتر از 250 مورد نظر باشد، نیاز به احداث دوخطه جدید مستقل از خط موجود خواهد بود که با تجربیات احداث خطوط ریلی از جمله راه آهن سریع السیر اصفهان، هزینه و زمان بیش از 10 برابر برقی، با وابستگی بسیار بالا و مطمئنا طی برنامه هفتم قابل اجرا نخواهد بود و نه تنها پیشران نمی شود بلکه سبب ناامیدی مجریان می گردد (تین نیوز / کد خبر 254595).

- برای جلوگیری از شیوع حرف های سست، تصمیمات غلط، ضربه به نقاط قوت به ویژه توان ساخت داخل و کاهش وابستگی ... و نیز برای کاهش عقب ماندگی راه آهن در برنامه هفتم، انتظار میرود ریاست محترم مجلس طرح مذکور را به متخصصان ارائه نمایند.

- با بررسی تجربیات خطوط سریع السیر ژاپن، فرانسه، کره و بویژه چین ... و تحلیل راهبردها، موفقیت ها و شکست ها، سریعتر و ارزانتر به نتیجه خواهیم رسید (تین نیوز / کد خبر 263879)، برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب، افزایش سهم و اولویت دهی حمل ونقل ریلی در برنامه هفتم، راهکارهای مناسب مانند برقی و دوخطه ... و گامهای افزایش سرعت پیشنهاد شده است (تین نیوز / کد خبر 258622).

دستورالعمل ریلی

دستورالعمل ریلی 1

* کارشناس حمل و نقل  

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • قربانعلی بیک 0 0

    با توجه به نظرات یکی از عزیزان در گروهها توضیحاتی داده شد که جهت استحضار علاقمندان تقدیم میگردد

    سلام و تشکر از نظرات استاد عزیز
    ۱، با حفظ سرعت ۱۶۰، اثر برقی کردن کاهش زمان سیر حدود ۴۰ درصد است
    قابل توجه اینکه اکنون زمان سیر قطارهای مسافری یازده ساعت و برای ترنست دیزلی هشت ساعت است
    ۲، با توضیح فوق برقی کردن مسیر امکان سیر رفت‌وبرگشت روزانه را فراهم و تعداد لکوموتیو گرم مورد نیاز را ۷۵ درصد کاهش می‌دهد
    ۳، وابستگی کمتر به مزایای فوق افزوده می‌شود و علاوه بر این آماده‌بکاری بیشتر آنرا تقویت مینماید
    ۴، اگر منظور شما از زمان پنج سال مربوط به تهران مشهد است که احتمالا عدد بیست اولیه آن فراموش شده
    استحضار دارید تهران قم بعنوان فاز یک سریع‌السیر تهران اصفهان سال ۷۸ توسط مرحوم دکتر دادمان افتتاح شد

    با بند پنج و توضیحات بعدی جنابعالی موافقم