| کد خبر ۳۰۸۵۸۸
کپی شد

◄ بدون گمرک هوشمند، لجستیک رقابتی ممکن نیست/ کریدور ترانزیتی مسیر و گمرک سرعت را تعیین می کند

یمان سنندجی معتقد است: کریدورهای ترانزیتی مسیر تعیین و گمرک ها سرعت را مشخص می کنند و بدون گمرک هوشمند، لجستیک رقابتی ممکن نیست.

بدون گمرک هوشمند، لجستیک رقابتی ممکن نیست/ کریدور ترانزیتی مسیر و گمرک سرعت را تعیین می کند
تین نیوز |

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران گفت: در منطقه  اوراسیا، که به تدریج به یکی از محورهای کلیدی نقل و انتقال کالا میان شرق و غرب جهان بدل می شود، نقش ایران استراتژیک است.

به گزارش تین نیوز، پیمان سنندجی در  نشست تخصصی از سلسله همایش های اوراسیا که مدتی پیش برگزار شد، افزود:  وقتی از توسعه تجارت سخن می گوییم، دیگر حمل و نقل و گمرک دو حوزه جدا از هم نیستند؛ بلکه دو بخش مکمل از یک سامانه واحد هستند که تعیین کننده   جایگاه کشورها در زنجیره تأمین جهانی اند.

وی تاکید کرد: در منطقه اوراسیا، که به تدریج به یکی از محورهای کلیدی نقل و انتقال کالا میان شرق و غرب جهان بدل می شود، نقش ایران استراتژیک است.

سنندجی گفت: موقعیت جغرافیایی ممتاز کشور ما ظرفیت تبدیل شدن به مسیر مطمئن و کوتاه ترانزیتی را فراهم کرده، اما واقعیت این است که زیرساخت فیزیکی تنها نیمی از کار است؛ نیم دیگر در اصلاح فرآیندها و نقش گمرک ها نهفته است.

وی افزود: تعامل سریع، شفاف و دیجیتالی میان گمرک های کشورهای منطقه می تواند زمان ترخیص را از روزها به ساعت کاهش دهد و هزینه لجستیکی را تا حد قابل توجهی پایین بیاورد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران خاطرنشان کرد:  از نگاه بخش خصوصی، امروز مهم ترین گلوگاه تجارت منطقه ای، نه کمبود جاده یا ریل، بلکه پیچیدگی و ناهماهنگی مقررات گمرکی است.

به گفته وی، در واقع، اگر کریدورهای ترانزیتی مسیر تعیین می کنند، گمرک ها سرعت را مشخص می کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران  با بیان این که در اتاق بازرگانی تهران بر این باوریم که بدون گمرک هوشمند، لجستیک رقابتی ممکن نیست، عنوان کرد: به همین دلیل همکاری نزدیک بین دولت ها، نهادهای گمرکی و بخش خصوصی باید در اولویت سیاست گذاری قرار گیرد — همکاری برای دیجیتال سازی اسناد، تبادل برخط داده ها، و به ویژه شناخت متقابل گواهی ها و استانداردها بین کشورها.

سنندجی گفت: امروز زمان آن رسیده که به جای نگاه تک ملیتی به فرآیند تجارت، یک نظام یکپارچه لجستیک و گمرک اوراسیایی طراحی شود تا کالا از مبدأ تا مقصد بدون توقف غیرضروری حرکت کند.

وی افزود: این هدف، نه دور است و نه غیرممکن؛ اگر اراده سیاسی با اجماع تخصصی و مشارکت واقعی بخش خصوصی همراه شود.

سنندجی اظهار امیدواری کرد:  گفت و گوهای این نشست به درک مشترک تازه ای از پیوند بین حمل و نقل و گمرک بینجامد، و ما بتوانیم گام عملی دیگری در جهت تسهیل تجارت و ارتقای جایگاه ایران در شبکه لجستیکی اوراسیا برداریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.