◄ نگهداشت پل های بزرگ در راه های کشور/ تهدید فرسودگی پل های بزرگ
رضا مرادی می گوید: پل های بزرگ که غالب آنها قدمتی بیش از نیم قرن را دارند در اثر تکرار بارگذاری های دینامیکی، دچار خستگی و فرسودگی شده اند.
کارشناسان حمل و نقل جاده ای معتقدند گرچه پل های بزرگ در راه های کشور، نقاط عطف شریان ارتباطی حمل و نقل در کشور هستند اما این پل های بزرگ اکنون فرسوده شده اند.
به گزارش تین نیوز ، رضا مرادی یکی از کارشناسانی است که بر این موضوع تاکید دارد.
وی در این باره به تین نیوز گفت: پل های بزرگ که غالب آنها قدمتی بیش از نیم قرن را دارند در اثر تکرار بارگذاری های دینامیکی، دچار خستگی و فرسودگی شده اند.
وی افزود: هزینه های ساخت پل بزرگ در شرایط امروزی، به چندین همت اعتبار نیاز دارد وانگهی انسداد و مشکلات ترافیکی در شریان های اصلی، مزید بر این هزینه ها خواهد بود.
مرادی تاکید کرد: یکی از نقاط بحرانی در پل های بزرگ، نشیمنگاه شاه تیرهای پل ها در محل کوله ها و سر ستون ها می باشد.
وی اظهار کرد: این نقاط اتصالی که با نئوپرن به هم وصل می باشند از جمله نقاط آسیب پذیر در پل ها در اثر تکرار بارگذاری می باشد.
مرادی گفت: عدم بازدید و تعمیر و مرمت این نئوپرن ها ، این ریسک را تقویت می کند که خوردگی محل انصال تیرها در محل نشیمنگاه های پل ها را در پی داشته باشد.
وی با بیان که سیستم نظارتی مستقلی، در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در مباحث مربوط به نگهداری و مرمت پل های بزرگ کشور در حال حاضر وجود ندارد، عنوان کرد: بیم آن می رود که در اثر عدم نگهداری به موقع این سازه های عظیم، هر آن شکسته شود.
این کارشناس تاکید کرد: اگر نگهداری و بازدید دوره ای این سازه های مهم، در مراحل عادی و قبل از بحرانی شدن بهره برداری از آنها صورت پذیرد، قطعا همانند دیاگرام تنش- کرنش فولاد در مرحله ارتجاعی و الاستیک قابلیت برگشت و تعمیر را خواهد داشت.
مرادی خاطرنشان کرد: اما اگر از مراحل الاستو پلاستیک بگذرد و تعمیرات به موقع صورت نگیرد مراحل شکست و تخریب را در پی خواهد داشت.