| کد خبر ۳۰۴۵۸۵
کپی شد

◄ راه اندازی کریدور زنگزور؛ ایران را دور نزده اند/ کاری که در شرف وقوع است بار منطقی دارد

محمد اسمعیل علیخانی معتقد است در کریدور زنگزور، هندسه مسیر ها می گوید کاری که در شرف وقوع است بار منطقی دارد و به هیچ وجه سعی نشده ایران را دور بزنند.

راه اندازی کریدور زنگزور؛  ایران را دور نزده اند/ کاری که در شرف وقوع است بار منطقی دارد
تین نیوز |

محمد اسمعیل علیخانی:  در پاسخ به پرسش های موجود در مورد کریدور زنگزور لازم است موارد زیر مورد توجه توجه قرار گیرد.

 ۱- مادام  که جمهوری های آذربایجان و  ارمنستان باهم مناقشه داشتند ایران اجازه داده بود  آذری ها برای ارتباط با قره باغ (و ترکیه  برای ارتباط با آذربایجان  ) از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور نمایند.

۲-  پس از آتش بس ، مذاکره  بین دو طرف  برای ارتباط  مستقیم  ( در کوتاهترین فاصله)  دنبال شد.

 ۳- روسیه نتوانست و یا نخواست نقش موثری در تفاهم بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان و در این خصوص  ایفا کند. ایران هم  ارتباط مستقیم را با  دلایل ناموجه به نفع خود نمی دانست  و به درآمدهای مختصر موجود و کنترل  ها…. دل بسته بود  و در احداث راه موازی مرز ها برای حفظ  موقعیت یک جانبه خود کوشا بود.

۴- از آن طرف دنیا آمریکا این نقش را ایفا نمود.

۵-  آیا ایده ال ایران این بود که دو طرف لطف کنند و به تخاصم  خود ادامه  دهند تا ترکیه  برای ارتباط با آذربایحان (و  آذربایجان برای ارتباط  با نخجوان و  ترکیه ) راه کج کنند و حتما از ایران عبور کنند؟  اسم این را هم بگذاریم  حفظ موقعیت ژئو پلیتیک   یا ژئو استراتژیک؟

 ۶- فرض کنید آذربایجان بخواهد  خط لوله  ای  در کوتاه ترین  فاصله از باکو به ترکیه برای انتقال   انرژی احداث نماید، شاید ارمنستان  فاقد منابع سوخت هم  از آن بهره مند شود.   آیا انتظار ما این است که   خط لوله هم ارمنستان را دور بزند  و حتما از قلمرو ما عبور کند؟  در همه این شرایط ارمنستان  در مدتی نامعلوم باید  خسارت دشمنی با آذربایجان  را تحمل کند و خود را از درآمد های محتمل ولو مختصر هم محروم  نماید که موقعیت ما حفظ شود  و درآمد مختصری داشته باشیم؟

 در این صورت  جمهوری  ارمنستان فاقد انرژی،  علاوه بر  هزینه های دشمنی، خود را از مواهب احتمالی دریافت سوخت ارزان تر از آذربایجان آن هم باخط لوله  و منافع عبور بار و مسافر محروم می کرد.  این درآمدها برای ایران  ناچیز اما برای ارمنستان  قابل ملاحظه است.  درآمد حاصله از گردشگری  برای ارمنستان  تعیین کننده است.

 در مجموع هندسه مسیر ها  می گوید کاری که در شرف وقوع است بار منطقی دارد  و به هیچ وجه سعی نشده ایران را دور بزنند.

  امید به  منافع  در سایه عداوت همسایگان  امری   واهی و غیر منطقی و چراغ در توفان افروختن  است.  چرا ما  اصرار داریم هر اتفاق منطقی در منطقه را  شکستی برای  خود تعبیر و خود زنی  و ذهن   مردم را مشوش کنیم. این هم شده یک  شغل که از بام تا شام هر دو کشوری بدون اطلاع و یا اجازه ما کاری کردند، فوری ما خود را مغبون بپنداریم و اظهار غبن کنیم.   بهتر است  تلاش کنیم تا   در برقراری تفاهم و دوستی بین همسایگان به عنوان  بردار بزرگتر نقش   متین و منطقی  داشته باشیم،

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.