◄ جدول طرح های ریلی در دست مطالعه قبل از انقلاب و چند نکته مهم درباره آن
جدول طرح های ریلی در دست مطالعه قبل از انقلاب نشان می دهد دوران احداث راه آهن یک خطه برای تقاضای کم و توجیه احداث راه آهن با مولفه های صرفه جویی در سوخت و تقلیل آلودگی هوا و تصادفات … به سر آمده است.

محمد اسمعیل علیخانی: جدول پیوست، مربوط به مهمترین طرح های ریلی در دست مطالعه در پیش از انقلاب است که نام آن را جدول گمشده در راه آهن و شرکت ساخت گذاشته ام.
این جدول نشان می دهد:
الف: راه آهن فقط برای پاسخگویی به تقاضای انبوه بار و مسافر احداث می گردد و محورهای پر تقاضای موجود هم برای این هدف بهسازی می شوند، به صورت « دوخطه و برقی»
البته ممکن است تهیه و اجرا با زیرسازی دوخطه و روسازی یک خطه آغاز گردد ولی به طور پیوسته اجرا شود و در تداوم کارها ریل دوم و در نهایت برقی کردن… انجام شود.
ب : نوسازی راه آهن های یک خطه محدود به قطعات مفقوده و برای برقراری ارتباط با شبکه موجود صورت می گیرد.
مانند: راه آهن های کرمان- زاهدان و مشهد سرخس.
پ : اگر زیرسازی محور موجود پرتقاضا قابلیت بهسازی برای دوخطه و برقی کردن ندارد و مسافر انبوه در محوری قابل پیش بینی و یا موجود است، پیشنهاد احداث راه آهن تند رو داده شده است، مانند محور تهران- مشهد که بعدها تهران اصفهان هم به آن افزوده شد.
ث: دوران احداث راه آهن یک خطه برای تقاضای کم و توجیه احداث راه آهن با مولفه های صرفه جویی در سوخت و تقلیل آلودگی هوا و تصادفات … به سر آمده است.
اگر تقاضاهای انبوه بار و مسافر به راه آهن هدایت شود البته تصادفات کاهش می یابد و …
وظیفه جاده ها پاسخگویی به تقاضاهای کمتر است.