| کد خبر: 263012 |

◄ ساخت خط آهن با استاندارد روسیه تا جنوب ایران منافع ملی را به خطر می اندازد؟

ساخت خط ریلی با استاندارد روسیه با هزینه ایران یا فاینانس، دارای توجیه اقتصادی نیست، اما با BOT توجیه دارد.

تین نیوز

چند روز پیش رسانه های روسیه مدعی شدند دولت روسیه قصد دارد خط ریلی با استاندارد این کشور از آستارا تا جنوب ایران احداث کند.

به گزارش تین نیوز، این اقدام بدان معنی است که عرض خط آهن  ایران که 1435 میلی متر است هم اندازه عرض خط آهن روسیه که 1520 میلی‌متر خواهد شد این در حالی است که عرض خط آهن ایران مطابق استاندارد بین‌ المللی است.

انتشار این خبر از سوی رسانه های روسی موجب نگرانی شماری از کارشناسان ریلی شد چرا که به اعتقاد آنان احداث چنین خط ریلی در داخل خاک ایران با منافع ملی کشور ما  منافات دارد.

علی آزاد کارشناس حمل و نقل معتقد است اگر چنین خبری صحت داشته باشد منافع ملی کشور را در خطر بزرگی قرار می دهد.

وی در جمع متخصصان تین نیوز، عنوان کرد: وقتی روس‌ ها برای سرمایه گذاری در راه‌ آهن رشت آستارا اعلام آمادگی کردند، یاد آوری شد که لازم است در قرارداد فاصله ریل ها  1435 میلیمتر قید شود و مبادا در قرارداد  اشاره ای به فاصله 1520  میلی متر ریل های قطار صورت گیرد.

او با بیان این که در آن زمان تاکید شد ایران  برای ترانزیت کالاهای روسیه از طریق بندرعباس، نیاز به احداث راه آهن جدید ندارد، خاطرنشان کرد: مشخص بود روس‌ ها  در ادامه تغییر عرض خطوط ریلی این مسیر را به عرض 1520 میلی متر، طلب می کنند.

آزاد این برنامه ریزی روسیه را در راستای تحقق آرزوی پطر کبیر برای دست یابی به آب های گرم خلیج فارس دانست و عنوان کرد: اگر چنین تغییری ایجاد شود، خط آهن با عرض  ۱۵۲۰ که به بندرعباس رسید نیاز به ایستگاه و د‌‌پوی جدید و محل بارگیری، باراندازی،  تعمیرات و محل سکنی پرسنل دارد، در چنین حالتی زمین مسیر متعلق به کدام کشور خواهد بود ایران یا روسیه؟!چند سال در اختیارشان خواهد بود؟ اگر ایران قادر به پرداخت اقساط سرمایه گذاری نبود، چه می شود؟

این اظهارات علی آزاد در حالی مطرح شد که مهرداد تقی زاده معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، در این زمینه گفت: اگر این خبر صحت داشته باشد، با این طرح روسیه موافقم اما صرفا منوط به اینکه پروژه BOT باشد و هزینه آن از محل درآمد حمل بار کریدور شمال جنوب تامین شود (حتی وام و فاینانس نباشد).

وی اظهار کرد: در این صورت روسیه تمام تلاش خود را برای عبور بار بیشتر از این مسیر انجام خواهد داد تا سرمایه و سود آن زودتر برگردد. ضمن آنکه این خط می‌ تواند کاملا خط مستقل و با سرعت بازرگانی بالا و با درصد بالای حمل کانتیتری باشد و حتی با سیستم سیر و حرکت مستقل و پیشرفته راه‌اندازی شود.

تقی زاده افزود: اگر این  راه آهن یک خط ریلی ویژه کریدور شمال جنوب باشد، ضرورتی ندارد با مشخصات خطوط ما منطبق باشد. برخی کشورها هم دارای دو نوع استاندارد خط هستند.

این کارشناس در عین حال تاکید کرد: اما ساخت چنین مسیری با هزینه ایران یا فاینانس، دارای توجیه اقتصادی نیست، اما با BOT توجیه دارد.

به گزارش تین نیوز، چند روز پیش خبرگزاری تاس نوشت: دولت فدراسیون روسیه پیشنهاد بانک وی.تی.بی روسیه (VTB) برای ایجاد یک دفتر پروژه را برای توسعه کریدور شمال-جنوب تصویب کرد، دفتری که ماموریت دارد احداث خط ریلی با استاندارد روس تا بندرعباس در جنوب ایران را طرح‌ریزی کند.

خبرگزاری تاس در این زمینه گزارش داد که دفتری در چارچوب این مصوبه شکل خواهد گرفت که پروژه سرمایه گذاری برای احداث خط ریلی با عرض یک هزار و ۵۲۰ میلی‌متر به بنادر جنوب ایران جمع آوری و تجزیه و تحلیل خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 1 2

    اگر بیش از ۲۰۰ میلیون تن کالا عبور کند و روسها هزینه ساخت را بپردازند و حق ترانزیت به شش سنت یورو برای ایران باشد ، مهم نیست عرض ریل چقدر باشد.در ضمن روسها متعهد شود حداقل ۴۵ سال از این مسیر استفاده کنند و ۵۰ درصد هزینه نگهداری را بر عهده بگیرند و ۵۰ درصد بقیه را تهاتر انرژی کنند.

    • قربانعلی بیک 1 0

      با سلام و تشکر
      روسیه چنین تعهدی برای تامین بار ۴۵ میلیون تن در سال نمی‌توانند بدهند کما اینکه از پایانه‌های فعلی بار سالانه از روسیه به یک میلیون تن هم نرسیده که شاهد آن تنها قطار کانتینری ترانزیت روسیه به عربستان از مسیر ایران بود که ادامه نیافت