| کد خبر: 261578 |

تحلیلی بر یارانه های مختلف اعطایی در ایران

◄ حذف یارانه سوخت شوک نیست زلزله است!

حذف کامل یارانه در ایران متاسفانه قطره چکانی و در هر مرحله شوک شدید به اقتصاد خانواده های حقوق و مستمری بگیر وارد آورده اما موضوع حذف یارانه سوخت شوک نیست زلزله است.

تین نیوز

بررسی های کارشناسان  نشان می دهد  یارنه ای که به سوخت تعلق می گیرد ۶۳ میلیارد دلار، برق  ۱۴ میلیارد دلار  و احتمالا آب ، نان  و… هم مبالغی یارانه دریافت می کنند و بسیاری از خدمات آموزشی، بهداشتی و… نیز یارانه ای عرضه می شود.

به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی با توجه به پرداخت این حجم از یارانه ها ، در جمع متخصصان تین نیوز گفت: در مقابل ارایه این یارانه ها، حداقل دستمزد کارگر در کشور ما در روز فرضا ۶ دلار است که کمتر از حداقل دستمزد یک ساعت کار در بسیاری کشورهاست.

این کارشناس تاکید کرد: حذف یارانه و سوبسید در عرضه بسیاری مواد و کالاها در یکی دو سال گذشته موجب اختلال در قیمت ها، گرانی و تورم دور از انتظار، در به در شدن طبقه مستمند و مستمند شدن طبقه متوسط و فربه تر شدن طبقه مرفه شده است.

وی افزود: توجه داشته باشیم که این یارانه ها هستند که موجب  اعمال ضریب ppp در درآمد سرانه ظاهری  کشور های مانند ما می شود، ضریب Purchasing power parity  درآمد سرانه ظاهرا پایین کشورهای یارانه بده را قدری تعدیل می کند.

علیخانی با تاکید بر این که سیستم یارانه ذاتا معیوب است، عنوان کرد: یکی از معایب عمده آن، مشکل قیمت ها در مرزهاست (Border  pricing) . تصور کنید کسی لب مرز ایران و ترکیه ایستاده،  قیمت بنزین آزاد در طرف ایران لیتری سه هزار تومان و در طرف ترکیه مثلا ۳۵ لیر شاید حدود یک دلار یا حدود ۵۰ هزار تومان است.

وی افزود: دراین شرایط چگونه می توان از قاچاق آن جلوگیری به عمل آورد؟ موضوع در مورد گازوییل حادتر و اختلاف قیمت شدیدتر است. همین وضعیت در مرز پاکستان  و افغانستان با شدت و ضعف وجود دارد.

علیخانی با بیان این که قاچاق منحصر به سوخت نیست، گفت: نان، دارو و… همه مشمول  همین اختلاف قیمت مرزی هستند و کولبری نیز ذیل همین تبصره قرار می گیرد، قاچاق کالاهای عادی (غیر از مواد مخدر) از یکسو فرزند فقر و از دیگر سو نوه یارانه است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: حذف کامل یارانه در ایران متاسفانه قطره چکانی و در هر مرحله شوک شدید به اقتصاد خانواده های حقوق و مستمری بگیر وارد آورده اما موضوع حذف یارانه سوخت شوک نیست زلزله است.

وی با تاکید بر این که علاوه بر قاچاق،  زندگی بسیاری از طبقات کم درآمد وابسته به بهای سوخت ارزان است، افزود: از عمر یارانه سوخت بیش از ۵۰ سال می گذرد. قبل از انقلاب بهای هر لیتر بنزین ۱۰ ریال ( حدود ۱۵ سنت ) و الان بنزین سهمیه ای ۱۵۰۰ تومان ( حدود سه سنت ) و آزاد حدود 6 سنت است. در سال ۵۷ بهای هر بشکه نفت عشری از بهای کنونی بوده و…

علیخانی گفت: عمق مصایب حذف یارانه سوخت بسیار زیاد و این جراحی اقتصادی نیازمند تیم جراحی  خاص دارای دانش و تجربه لازم برای این عمل جراحی خاص است.

وی با طرح این مثال که در جراحی های بزرگ تیم جراحی سخنگو دارد، که مرتب مردم را از طریق رسانه ها در جریان امور قرار می دهد. تاکید کرد: به کرات شنیده ایم که سخنگو ابتدا می گوید، جراحی باموفقیت انجام شد و ساعتی بعد همین جمله را تکرار و اضافه می کند:  ولی متاسفانه «بیمار جان سپرد».

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام. الف) صندوق بین المللی پول اعلام کرد که ایران در سال 2022 با پرداخت سالانه 62.7 میلیارد دلار یارانه مستقیم به سوخت های فسیلی در رتبه ششم دنیا قرار گرفت.
    ب) معاون سازمان برنامه و بودجه در سمینار برنامه هفتم توسعه اعلام کرد که دولت در سال گذشته( 1401) نزدیک ۸۰۰هزار میلیارد تومان کسری داشته است ( به نقل از دکتر مسعود نیلی ) .
    با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه میشویم که یارانه مستقیم به سوخت های فسیلی چهار برابر کسر بودجه دولت است.
    اگر قبول داریم که علت اصلی تورم در ایران کسر بودجه دولت است، آیا حاضر نیستیم یک چهارم از این یارانه را حذف کنیم و به جبران کسر بودجه دولت اختصاص بدهیم و در عوض کسر بودجه به صفر برسد؟ در آن صورت میتوانیم مدعی دولت بشویم و حتی یک درصد تورم قابل پذیرش نیست.
    تورم مادر همه مشکلات اقتصادی کشور است. بنظر من میارزد که حذف بخشی از یارانه را به جان بخریم و ملت را از شر تورم رها کنیم. تورم مثل سرطان خون است که به همه اعضا حمله میکند.

    • عباس قربانعلی بیک 0 0

      با سلام و تشکر
      برای اصلاح قیمت سوخت باید درپی راهکارهای بردبرد باشیم
      مانند خودرو ارزان و سوخت گران که در یادداشت زیر توضیح داده شده

      شتر هجدهم برای حل تعارض قیمت سوخت و خودرو
      https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-253424

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. ادامه
    برنده یارانه پاشی ( بنزین ) کسی است که چند خودرو دارد نه آن روستائی بشاگردی و شادگانی که تا حالا خودرو به چشمشان ندیده اند. توزیع یارانه به این شکل باعث شکافت هر چه بیشتر بین فقیر و غنی ست.
    برنده یارانه پاشی قاچاقچی ست که سوخت را با لنج و کشتی میبرد آن طرف خلیج و به چند برابر میفروشد.
    توزیع یارانه همه شمول در واقع توزیع فساد و فقر است.

    • ناشناس 0 0

      30 لیتر بنزین ماهیانه بدن بعد بگیم لیتری 10 تومن بفروشن میشه 300 هزار تومن فکر کردی قیمت همه چیز ثابت میمونه اولیش کرایه چند برابر میشه مسیری که با ده تمن میره میشه 40 تومن، اگه فکر کردین با اینا درست میشه عمرا درست نمیشه تنها چیزی که مردم عادی دارن دستمزد هست دستمزد معقول در مقابل خرج زندگی کشورهای درست حداقل تا حدودی این نسبت رو درست کردن دستمزدی که غذا و مسکن و.... رو پوشش بده این مسخره بازی فلان کشور قیمت بالاس اینجا پایین هست از اول بوده چند بار بنزین اینارو گرون کردن اگه درست شدنی بود درست شده بود

  • مهدی سامغانی 0 0

    سلام
    کاملا درست و متین و هنوز حذف یارانه لاستیک و کلیه اقلام مانند خوراک دام و طیور که امروز جای زخمش بر پیکره جامعه مانده خوب نشده که اگر یارانه سوخت نیز قطع شود ،زلزله که چه عرض شود بلکه سونامی در راه خواهد بود !!!

    به جای جلوگیری از قاچاق کالا یا سوخت باید چاره اندیشی کرد و دولت با رفتن به سمت تولیدی و اقدام به ساخت کارخانه ها ،بیکاری را ریشه کن کرد !!!
    تا فردی یا اشخاصی به سمت قاچاق گرایش نداشته باشد !!
    و مهمتر حقوق و دستمزد کارگران این کارخانه ها می باشد که چنانچه شغل نیز ایجاد شودولی حقوق کارگران کفاف خرج انها را ندهد ،باز هم با پدیده ای به نام قاچاق یا قاچاقچی رو برو خواهیم بود !!
    احداث کارخانه های صنعتی با حقوق کارگران عالی تنها راه مبارزه با قاچاق هست و خواهد بود و دولت نیز با یک تیر سه نشان را خواهد زد
    ۱ تولیدات در استانهای مرزی و‌رونق صادرات
    ۲ بهره وری اقتصادی
    ۳ کاهش نیروی بیکاری
    ۴ کاهش خط فقر
    ۵ و متعاقبا کاهش قاچاق
    ۶ ایجاد امنیت در استان های مرزی از هر لحاظ

    با تشکر

  • راننده 0 0

    بزرگترین مشکل و ایراد حذف یارانه‌ها اینه که یارانه‌ی پرداختی به مردم به ریال است اما فروش نفت به دلار..!
    پس بنابراین هر وقت یارانه‌ی ملت رو بر اساس نرخ دلار و ماهانه محاسبه کنند ، همه‌ی مشکلات حل خواهد شد

  • احمد 0 0

    تمامی صحبتها ,, که توسط اقشار مختلف مردم و کارشناسان و طیف های سیاسی ,,,, در این حوزه رو که مطالعه میکنی یا میشنوی ,, فقط به یک نتیجه حتمی میرسی ,,,,, ادامه وضعیت لاجرم ,, به همین روال کنونی !! تا فروپاشی کامل ,,,,,,
    هیچ راه حل دیگری متصور نیست ,,,, هر گونه تغییری در این حوزه , در هر جهتی که بخواد انجام بشه , چه مثبت , چه منفی ,,, صدای یک عده ایی بلند میشه ! ,,,, سوخت گران بشه , شدنی نیست ! ارزان بمونه , باز شدنی نیست !
    یارانه باشه , شدنی نیست ,, برداشته بشه , شدنی نیست !! . اقتصاد کشور بصورت کلان , همانند مریضی افتاده به پهلو و بدحال شده , که هر نوع دارویی بهش بخوای بدی , از یه جای دیگرش پس میزنه و عوارض وخیم تری ایجاد میکنه . معادلات اقتصادی سخت و پیچیده و چند مجهولی و چند وجهیست .
    رسیدن به راه حل : برد _ برد در شرایط اینچنینی , بنظر محاله !