| کد خبر: 247717 |

سوال یک کارشناس از مسئولان:

◄ چرا منابع محدود موجود صرف راه آهن های بی بازده شد؟

زمانی که متولیان امر منابع محدود موجود را صرف راه آهن های بی بازده می کردند فکر امروز نبودند؟

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در مراسم تجلیل از خادمان اربعین گفت: در همین هفته نشست 6 کشور آسیای مرکزی و روسیه و آذربایجان را در سطح وزرا داشتیم که در این نشست بیشتر موضوع ترانزیت در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز،  آنچنان که پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نوشته است، رستم قاسمی در بخشی از سخنان خود در این مراسم، به موضوع ترانزیت اشاره کرد و افزود: در حوزه ترانزیت کشور در ۶ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته در حوزه جاده ای و ریلی رشد ترانزیت داشتیم.

وی عنوان کرد: در حوزه ترانزیت جاده ای ۱۸۰ درصد و در حوزه ریلی ۳۰۰  درصد در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

قاسمی اظهار کرد: همچنین در حال حاضر هر هفته ۶ قطار روسیه از مسکو به سمت بندر شهیدرجایی پهلوگیری می شود و نیازمندی های روسیه برای صادرات به هند و کشورهای دیگر دارد از طریق قطارهای ایران در حال انجام است.

از سوی دیگر مدیرکل دفتر تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی درباره جزییات توافقات جلسه سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان که روز 17 مهر با میزبانی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: در جلسه نوامبر با روسی ها بر روی نحوه همکاری ها برای ساخت راه آهن رشت - آستارا به توافق نهایی و جمع بندی می رسیم.

به نوشته ایلنا، امین ترفع با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات این جلسه، توافق با روسیه برای تامین منابع مالی ساخت راه آهن رشت - آستارا بود، ادامه داد: در این جلسه روسیه مفهومی برای مکانیزه سرمایه گذاری - ساخت - بهره برداری پیشنهاد داد که به بررسی اصول این پیشنهاد پرداختیم و در مجموع روس ها به سرمایه گذاری و تامین اعتبارات برای ساخت راه آهن رشت - آستارا تمایل دارند. 

مدیرکل دفتر تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: یک ماه دیگر جلسه سه جانبه ای مجددا برگزار می شود و در جلسه نوامبر با روسی ها بر روی نحوه همکاری ها برای ساخت راه ‌آهن رشت - آستارا به توافق نهایی و جمع بندی ها می رسیم.

ترفع درباره میزان اعتبارات مورد نیاز  و درخواست شده از روسیه برای ساخت این مسیر ریلی، گفت: آنچه که بر روی کاغذ وجود دارد مبلغی حدود ٨٠٠ میلیون یورو است که البته بخش تملک زمین در مسیر را ایران انجام می دهد. 

با توجه به این اظهارات مقامات مسئول در وزارت راه و شهرسازی، یک کارشناس حمل و نقل ریلی به تین نیوز گفت: این سخنان مشخص می کند در صورت تامین منابع مالی، بهره برداری از این محور استراتژیک  حداقل سه تا چهار سال دیگر طول می کشد که نوشدار و بعد از مرگ سهراب است.

وی افزود: زمانی که متولیان امر منابع محدود موجود را صرف راه آهن های بی بازده می کردند فکر امروز نبودند؟

او تاکید کرد: کارشناسان هشدار داده بودند که باید به محورهای ترانزیتی اولویت داده شود اما توجهی به این هشدارها نشد.

وی ادامه داد: کارشناسان گفته بودند که اتصال مراکز استان ها به ریل هدف گذاری خوبی نیست و منابع کشور رو به هدر می دهد اما کسی نظارت کارشناسان را مورد توجه قرار نداد.

 به گزارش تین نیوز، کریدور شمال - جنوب به عنوان شاهراه حیاتی حمل و نقل از سنت پترزبورگ به بنادر ایران و هند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته کارشناسان این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب‌ شرقی آسیا برقرار می‌ سازد و تکمیل شدن آن کم هزینه‌ ترین و سریع‌ ترین مسیر ترانزیت را در دسترس این کشورها قرار می‌ دهد.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.