| کد خبر: 244018 |

◄ بلوک سنگی، تهدیدی برای پل آزاد راه تهران شمال نیست

مسیر آزادراه و مشخصات فنی پل به گونه ای طراحی شده که رفتار بلند مدت بلوک سنگی تاثیری برعملکرد ایمن آزادراه ندارد.

تین نیوز

پس از آن که دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخشی از ساختمان متروپل بر اثر شکست سازه‌ ای فرو ریخت، توجه کارشناسان به استحکام سازه های مختلف موجود در کشور، جلب شد.

به گزارش تین نیوز، بر این اساس و با توجه به افزایش حساسیت کارشناسان و مردم نسبت به ایمنی و استحکام سازه ها، چندی پیش تصویری از یکی از پل های آزادراه تهران شمال (پل شماره هشت آزادراه تهران شمال) در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

کاربران شبکه های اجتماعی با انتشار عکس مورد نظر (پیوست) در مورد استحکام پل شماره 8  آزاد راه تهران شمال ابهاماتی مطرح کردند که در تین نیوز نیز منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

انحنای یکی از پل های آزادراه تهران شمال صحت دارد؟+ عکس

پس از انتشار این خبر، مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور توضیحاتی در این زمینه ارایه و اعلام کرد: چندی است تصویری مربوط به یک بلوک سنگی در مجاورت پل شماره 8  آزادراه تهران- شمال در فضای مجازی منتشر و ادعا شده است بر اثر احداث آزادراه در این محل شکاف ایجاد شده و این شائبه به وجود آمده که شکاف موجود برای مسیر آزادراه تهران-شمال حادثه ساز خواهد بود. از این رو برای تنویر افکار عمومی مطلب زیر در اختیار هموطنان عزیز قرار می گیرد.

Snap 2022-06-14 at 13.34.35
تصویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی

الف) هنگام عبور از جاده سنگان (منشعب از جاده امامزاده داوود) و در مجاورت پل شماره 8 آزادراه تهران- شمال، یک بلوک سنگی نسبتا بزرگ دارای یک شکاف، منظره ای دلهره آور را برای بینندگان ایجاد می نماید. نکته قابل توجه اینکه این بلوک سنگی مطابق عکس ذیل که در سال 1387 گرفته شده، از سال ها قبل از احداث آزادراه تهران - شمال به همین شکل وجود داشته است. از همان زمان تیم های کارشناسی،  مطالعات لازم را پیش از ساخت،  برای شناسایی و عبور ایمن آزاد راه از این محدوده، مطابق استانداردها و با حفظ مشخصات فنی لازم، انجام دادند. همزمان با مطالعات، رفتار و تغییر شکل بلوک سنگی مزبور از قبل از شروع عملیات اجرایی پل، پایش شده و با استفاده از سیستم های مرسوم رفتارسنجی، جابجایی های بلوک سنگی برداشت گردید که نتایج حاکی از آن بوده که پس از گذشت حدود 14 سال، وضعیت آن تغییر معناداری نداشته است. همچنین رفتار بلند مدت بلوک مزبور با استفاده از مطالعات و مدلسازی ها نیز بررسی شده که در ادامه نتایج آن ارائه می شود.

Snap 2022-06-14 at 13.34.49
 تصویر بلوک سنگی قبل از احداث آزادراه

ب) پیش از احداث این پل،  از سوی شرکت احداث و بهره برداری آزادراه تهران- شمال به شرکت طرح و ساخت چینی به نام STA ماموریت داده شد تا مطالعات کامل زمین شناسی را با نمونه برداری ها و مغزه گیری های متداول، هندسه و مشخصات کامل گوه قدیمی مستعد ناپایداری انجام دهد. بر همین اساس مسیر پل به گونه ای جانمایی شد که محل پایه پل و احداث پی و شمع ها بر روی توده سنگ پایدار و بستر اصلی کوه انجام گیرد، به گونه ای که بلوک مزبور کاملا از بستر فونداسیون پل جدا بوده و فاقد هرگونه خطر و مشکل فنی تشخیص داده شده است. علیرغم این امر طی چندین مکاتبه از سوی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از شرکت آزادراه تهران شمال خواسته شد ضمن بررسی طرح های ارسالی در خصوص تحکیم و تثبیت این بلوک و اقدام لازم را به عمل آورد.

Snap 2022-06-14 at 13.35.17
تصاویر نمونه برداری و مغزه گیری از محل احداث پل

ج) فونداسیون این پل بر روی شمع هایی به قطر 2.5 متر و به ارتفاع 10 متر که در بستر اصلی توده سنگ پایدار و خارج از محدوده بلوک شناسایی شده احداث شد.  همچنین دیوارهای حایل و گابیون به عنوان نگهدارنده و محافظ پی و ستون های پل در نظر گرفته شده است. همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می شود  بلوک سنگی هیچ ارتباطی به پل و آزادراه نداشته و پایه پل کاملا منفک از  بلوک  بوده و فاصله لازم را از شکاف دارد و به واسطه وجود شمع های مدفون زیر پایه ها، بار ناشی از پل به ترازهای پایینی توده سنگ مقاوم در پشت گوه سنگی منتقل می شود. به عبارت دیگر فاصله محل اعمال بار پل در تراز کف شمع تا گوه سنگی، چند برابر فاصله مشاهده شده پایه های پل تا بلوک سنگی در سطح زمین می باشد.

Snap 2022-06-14 at 13.35.31
تصویر پایه پل احداثی و وجود فاصله لازم از بلوک سنگی

د) شایان ذکر است که در سال 1398 نیز موضوع پایداری پل شماره 8 مطرح گردید که موضوع مجددا توسط مهندسان مشاور ایرانی به طور دقیق بررسی و کارشناسی شد که بر اساس نتایج مطالعات، محاسبات و تحلیل های فنی و مهندسی در حالت بارگذاری استاتیک (وضعیت فعلی و عبور خودروها) و همچنین در حالت دینامیک (وقوع زلزله) هیچ گونه خطری پل و پایه های آن را از سوی این بلوک سنگی تهدید نمی کند.

Snap 2022-06-14 at 13.35.59
تصاویر مطالعات استاتیک و دینامیک

 

Snap 2022-06-14 at 13.36.10
تصاویر مطالعات استاتیک و دینامیک

ه) با وجود اینکه مسیر آزادراه و مشخصات فنی پل به گونه ای طراحی شده که رفتار بلند مدت بلوک سنگی تاثیری برعملکرد ایمن آزادراه ندارد، ضمن ابلاغ طرح ها و دستور کار برای استحکام و پایدار سازی بلوک مزبور براساس طرح و مطالعات انجام شده به شرکت بهره بردار، برای بررسی آخرین وضعیت بلوک مزبور دبیر شورای عالی فنی شرکت ساخت و توسعه مامور شد ضمن بازدید میدانی به همراه مشاوران فنی و مسئولان شرکت احداث و بهره برداری آزادراه تهران شمال گزارش فنی در این خصوص تهیه و ارائه کنند. 

در پایان با توجه به موارد فوق الذکر، بی تردید شایعه هرگونه تهدید و ایجاد ارعاب  یا بروز حادثه برای این پل آن هم در ابر پروژه ای مانند آزادراه تهران- شمال که بی شک یکی از افتخارات صنعت راهسازی کشور است، نه تنها فاقد تحلیل فنی و  کار کارشناسی است بلکه موجب تضییع و نادیده گرفتن دانش، همت و تلاش بی نظیر متخصصان و مهندسان داخلی در عمران و آبادانی این مرز و بوم است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    به نظر میاد توضیحات قانع کننده باشه