| کد خبر: 240961 |

کلاب هاوس 17 اسفند 1400

◄ مهمترین رویداد حمل و نقلی در سال 1400 چه بود؟

یکی از مهمترین رویدادها در سال 1400 تغییر دولت بود اما ناتوانی در انتخاب و گزینش افراد یکی از مشکلات اصلی در این مدت بود.

تین نیوز

در تاریخ 17 اسفند 1400 آخرین جلسه مجازی (سال 1400) در کلاب هاوس تین برگزار شد. این شصت و دومین جلسه بود که طی آن یک جمع بندی با عنوان رویدادهای مهم حمل و نقلی در سال 1400 شکل گرفت.

به گزارش تین نیوز، در ابتدای گفت و گو مطرح شد که یکی از مهمترین رویدادها در سال 1400 تغییر دولت بود اما ناتوانی در انتخاب و گزینش افراد به یکی از مشکلات اصلی در این مدت تبدیل شد.

در این جلسه عنوان شد در بخش حمل و نقل در نگرش ها نسبت به خودروسازی، تقریبا تغییری نسبت به دولت قبل ایجاد نشده و مسئولان همچنان بر انحصار و قیمت گذاری دستوری اصرار می ورزند. این دو فاجعه ای است که سال ها در خودروسازی ما اتفاق می افتد. کسی هم حاضر نیست که راه حلی را پیدا و به آن عمل کند.

در حوزه واردات خودرو اضافه شد که مجلس می گوید: واردات به شرط اینکه فقط کسانی که قطعه صادر می کنند بتوانند خودرو وارد کنند، انجام شود. این یعنی انحصار در واردات. از طرفی رئیس جمهور چندروز پیش به ایران خودرو سر زد و گفت که واردات خودرو آزاد شود. بدون اینکه شیوه ای را برای واردات مشخص کند.

تاکید شد با توجه به تغییر دولت انتظار تحول رو به جلو وجود داشت که تحول خاصی صورت نگرفت.

در حوزه هوایی گفته شد پروازهای بین المللی اندکی افزایش پیدا کرده و پروازهای داخلی نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

اما در صنعت هوانوردی اکثر هواپیماها در 1400 زمینگیر شدند. سن ناوگان هوایی زیاد شده است. نقص فنی مکرر دارند. هفته ای 3 الی 4 نقص فنی مشاهده می شود.

مطرح شد که اگر برجام به نتیجه برسد مشکلات صنعت هوانوردی و خودرویی می تواند تا حد زیادی برطرف شود.

در ادامه گفته شد که باید مناسبات بین المللی را درست کنیم تا مناسبات حمل و نقلی هم درست شود.

همچنین افزوده شد که قیمت ها به خاطر کرونا افزایش داشته است.

اضافه شد که یکی از تحولات حمل و نقلی عوارض جاده ای بود که از 4 به 9 درصد افزایش پیدا کرد و طبعا روی بحث تورم هم تاثیر خواهد گذاشت و باعث می شود هزینه های حمل و نقل و صاحبان کالا به خصوص بخش خصوصی بالا برود. افزایش عوارض در قیمت تمام شده تاثیر تورمی خواهد داشت.

در حوزه دریایی گفته شد شیب رشدی که حمل و نقل دریایی در سال 1400 داشت بی سابقه بود. عواملی مانند کووید19، توقف تجارت، تعطیلی شرکت های کشتی سازی و کانتینتر سازی، افزایش قیمت خرید کشتی و اجاره کشتی، مشکلاتی که در بنادر آمریکا برای پهلوگیری کشتی ها وجود داشت، صف های طولانی و معطلی زیاد و از طرفی اتفاقاتی مانند اتفاقی که در کانال سوئز افتاد و چرخیدن کشتی باعث بسته شدن کانال سوئز شد و حوادثی مانند آتش گرفتن کشتی ها و ...در این موضوع تاثیرگذار بودند.

در حوزه ریلی تاکید شد با توجه به اینکه ما دو حوزه بنادر در جنوب و شمال کشور داریم، در ارتباط با آسیای شرقی و اروپا و آفریقا، چرا سیاستگذاری ها دنبال توسعه حمل و نقل ریلی نبوده و بیشتر در حوزه جاده ای توسعه ایجاد شده است.

به موضوع دپوی کالا در بندر امام و مشکلاتی که شرکت ها داشتند اشاره شد و این که و موقتا این امکان به وجود آمد که شرکت های حمل و نقل از همه جای کشور بتوانند از مبدا بندر امام بارنامه بنویسند که اخیرا آن هم لغو شد.

افزوده شد به دلیل تحریم ها نوسازی ناوگان انجام نمی شود.

واردات کامیون های زیر  سه سال از مرز بازرگان امسال بیشتر بود اما برنامه ای که زیر این عنوان چیده شده بود اذیت کننده بود.

عنوان شد که در سال 1400 ما همین که به عقب نرفته باشیم دستاورد بزرگی محسوب می شود.

گفته شد که جنگ ارمنستان هم روی حمل و نقل ما اثراتی داشته است.

تاکید شد که در سال 1400 افزایش ترانزیت ریلی را شاهد بودیم.

در زمینه واردات اشاره شد که طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای  70هزار خودروی سواری مجوز  داده است، 10 هزار کامیون تریلی، 10 هزار اتوبوس درون شهری و برون شهری و 1000 واگن و واگن یخچالدار.

در بخش ریلی گفته شد اگر محور اصفهان به اهواز و شیراز به بوشهر وصل شود می توانیم بار ریلی را افزایش دهیم.

اضافه شد که در سال 1400 دو اتفاق مهم افتاد که روی حمل و نقل هم تاثیر می گذارد. یکی جنگ روسیه و اوکراین و یکی هم گذشتن از شرایط شدید کرونا و برگشتن شرایط حمل و نقل تا حدودی به حالت عادی.

در جمع بندی نهایی گفته شد که در وضعیت بحرانی قرار داریم، درگیر بحران کرونا و بحث تحریم بودیم. تغییرات دولت هم اثرات خاص خود را داشته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.