◄ طالبان طرح کریدور ریلی شمال به جنوب را تصویب کرد
در تاریخ 19 بهمن 1400 یک جلسه مجازی در کلاب هاوس تین با محوریت صنعت حمل و نقل (جاده ای، دریایی، ریلی، هوایی ) برگزار شد.
در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ جلسه ای مجازی در کلاب هاوس تین با محوریت صنعت حمل ونقل برگزار شد. در این نشست فعالان حوزه های جاده ای، دریایی، ریلی و هوایی به بررسی وضعیت ترانزیت، لجستیک و پروژه های زیرساختی پرداختند و بر ضرورت شفافیت آماری و توسعه همکاری های منطقه ای تأکید کردند.
به گزارش تین نیوز، گفتگو با موضوع افزایش میزان ترانزیت کشور آغاز شد و عنوان شد که میزان ترانزیت نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. با این حال، برخی از کارشناسان تأکید کردند که اطلاعات دقیق و قابل اتکا در این زمینه وجود ندارد و بیان وضعیت مطلوب ترانزیت بدون پشتوانه آماری، بیشتر جنبه شعاری دارد.
لجستیک و سرمایه گذاری خارجی در بخش لجستیک اعلام شد که در مرکز لجستیک اینچه برون نخستین قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده و به زودی به صورت رسمی اعلام خواهد شد. این قرارداد با هدف انتقال ۱۱ میلیون تن بار قزاقستان به ایران آغاز شده است.
چالش های آماری و داده ها شرکت کنندگان بر تفاوت میان «آمار دادن» و «گزارش گیری» تأکید کردند. به گفته آنان، آمارهای موجود اغلب تقریبی و متفاوت میان سازمان هاست. استفاده از فناوری اطلاعات می تواند دقت آمار را افزایش دهد. همچنین گمرک به عنوان یکی از مهم ترین مراجع آماری معرفی شد که می توان به داده های آن اعتماد کرد.
پروژه های ریلی و قراردادهای صنعتی در این نشست به قرارداد فروش ۵۰ دستگاه لکوموتیو باری مپنا به فولاد مبارکه اشاره شد؛ قراردادی که با حضور رئیس جمهور منعقد شده است. کارشناسان بر اهمیت ویژگی های فنی لکوموتیوهای MAP24 از جمله چسبندگی و کشش تأکید کردند. همچنین مصطفی برهانی به عنوان سرپرست دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه آهن منصوب شد.
از سوی دیگر، خبر تصویب طرح کریدور ریلی شمال–جنوب توسط طالبان (ترمز–مزار شریف–کابل–پیشاور) مطرح شد که می تواند بر آینده ترانزیت منطقه ای اثرگذار باشد.
بخش هوایی و پروازهای منطقه ای در حوزه هوایی اعلام شد که ظرفیت پروازها به ۶۰ درصد بازگشته و این روند تا دو هفته ادامه خواهد داشت. کارشناسان توصیه کردند تست PCR همچنان انجام شود اما ظرفیت پروازها به طور ناگهانی کاهش نیابد. همچنین خبر از برقراری دوباره پروازهای بین ارمنستان و ترکیه داده شد که می تواند به رفع انسدادهای مرزی و ایجاد صلح منطقه ای کمک کند.
مقایسه حمل بار ریلی و جاده ای در نشست عنوان شد که حمل بار ریلی بیشتر برای بارهای سنگین، حجیم و دوربرد مناسب است و مشتریان مشخصی دارد، در حالی که حمل بار جاده ای برای بارهای خرد و مسیرهای کوتاه کاربرد دارد. در صادرات نیز تمایل به حمل بار ریلی بیشتر است زیرا برای تناژ سنگین مقرون به صرفه تر محسوب می شود.
کریدور خلیج فارس–دریای سیاه در پایان، موضوع کریدور بین المللی خلیج فارس–دریای سیاه مطرح شد. بر اساس اخبار فضای مجازی، ایران تصمیم به اجرای این پروژه گرفته و اعلام کرده اجازه عبور کریدور از نخجوان را نخواهد داد. این کریدور در راستای همگرایی هند، ایران، ارمنستان و گرجستان تعریف شده است.