| کد خبر: 239779 |

◄ دستاورد حمل و نقلی سفر رئیس جمهور به مسکو

در تاریخ 3 بهمن یک جلسه مجازی در کلاب هاوس با محوریت دستاورد حمل و نقلی سفر رئیس جمهور به مسکو برگزار شد.

تین نیوز

در تاریخ 3 بهمن یک جلسه مجازی در کلاب هاوس با محوریت دستاورد حمل و نقلی سفر رئیس جمهور به مسکو برگزار شد.

به گزارش تین نیوز در ابتدای بحث به پروژه  راه آهن گرمسار – اینچه برون پرداخته شد. از طرفی مطرح شد که هزینه کردن برای این پروژه ضرورتی ندارد و حتی می تواند به عنوان یک پروژه منفی اقتصادی و سیاسی عنوان شود. چون در این مسیر اضافه ظرفیت وجود دارد و بار چندانی حمل نمی شود و تردد قابل توجهی در آن مسیر نیست.

روس‌ها پیشنهاد داده بودند که ظرفیت گرمسار به اینچه برون را به ده میلیون تن افزایش بدهند، اگر تقاضایی برای این افزایش ظرفیت باشد خوب است اما گویا این تقاضا وجود ندارد.

البته برقی کردن این پروژه هزینه بسیار کمتری نسبت به افزایش ظرفیت می برد و شاید بهترین کار، برقی کردن پروژه تهران - مشهد است.

 از طرف دیگر در مسیر اینچه برون گرمسار این ظرفیت وجود دارد و این سرمایه گذاری قابل توجیه است. اگر مسیر کریدور کی تی آی را در نظر بگیریم، کریدوری که قزاقستان و ترکمنستان برای راه اندازی آن حدود 800 کیلومتر خط آهن کشیدند و مسیر را از آکتائو به اینچه برون متصل کردند، حجم عظیمی از محصولات و مواد معدنی خام و غلات قزاقستان برای ترانزیت به کشورهای دیگر از این مسیر حمل خواهد شد. بنابراین با میزان بار و میزان تقاضایی که در این مسیر می تواند وجود داشته باشد، این مسیر  از اهمیت خاصی برخوردار خواهد شد.

- موضوع دیگری که در این کلاب مورد توجه قرار گرفت، معرفی اولین پهپاد و زهپاد (زیردریایی هدایت پذیر از راه دور) جهان بود.

شرکت مخابراتی کی‌دی‌دی‌آی، شرکت تولید کننده پهپادهای تجاری پرودرون، و شرکت رباتیک زیرآبی QYSEA طی یک همکاری نخستین پهپاد تجاری با قابلیت پرواز در آسمان و حرکت در زیر آب را معرفی کرده اند.

- د رادامه در حوزه ریلی تاکید شد که لازم است تعاملاتمان با روسیه متناسب با توانمندی های روسیه و نیازمندیها و توانمندی های خودمان باشد.

راه آهن روسیه در خصوص لکوموتیو برقی بسیار توانمند است. با همکاری زیمنس لکوموتیوهای باری برقی می سازد. این لکوموتیوها با کارآیی بهتر و باربری بیشتر، ظاهرا هزینه کمتری برای تعمیر و نگهداری لازم دارند. اما در بحث لکوموتیو دیزلی توانمندی قابل توجهی ندارد.

هنوز مشخص نیست این 200 لکوموتیوی که در موضوع دستاورد های سفر رئیس جمهور به روسیه مطرح است، از کدام نوع است؟ باری یا مسافری؟ اما طبق بررسی ها لکوموتیوهایی که روسیه دارد لوکوموتیو 3000 اسب بخار با ترکشن موتور DC است. البته ما بهتر از آن را می توانیم در داخل بسازیم و تامین کنیم. مپنا اگر بخواهد و اراده بکند می تواند ظرف مدت بسیار کوتاه لکوموتیوی قابل رقابت با مدل روسی مذکور بسازد و ورود لکوموتیو دیزلی از روسیه می تواند برای ما یک بازی باخت برد یا باخت باخت باشد.

- در ادامه، در موضوع صنعت هوایی روسیه ،تقسیم بندی صنعت هوایی روسیه به هواپیما- هلیکوپتر و نظامی – غیر نظامی مورد گفتگو قرار گرفت.

عنوان شد که هلیکوپترهای روسیه اعم از نظامی و غیر نظامی،. بلاتردید هلیکوپترهای خوبی هستند.  هلیکوپترهای روسی که در کشور ما وجود دارد، در نیروی هوایی سپاه، ناجا ، هلال احمر، نیروی دریایی ارتش مورد استفاده قرار می گیرند. این هلیکوپترها با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری دارند، ساده و پرتوان اند و از لحاظ قیمتی بسیار مناسبند. در زمینه هلیکوپترهای نظامی و شناسایی هم روسیه هلیکوپترهای بسیار خوبی دارد. دو کارخانه هلیکوپترسازی دارند یکی به نام میل و دیگری به نام کاموف. در ایران بیشتر هلیکوپترهای کارخانه میل مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم در صنعت هوانوردی با روسیه توسعه تعامل داشته باشیم، بخش هلیکوپتری بسیار مناسب است.

در بخش هواپیمایی اگر بخواهیم تقسیم کنیم به هواپیمای جنگی و هواپیمای ترابری، در ایران از هر دو موجود است و هردو نمونه مثبت و پاسخگوی نیاز ما بوده اند.

در عین حال تجهیزات روسی در دو زمینه مشکل دارند: یکی تامین قطعات یدکی  و دیگری در بحث documentation یا همان مدارک و مستندسازی. معمولا تجهیزات شرقی از اسناد و مدارک کمتری برخوردارند.

ضعف روس ها در زمینه هواپیمایی، هواپیمای کامرشیال و هواپیمای سیویل است حتی در خط هوایی خودشان هم هواپیمای روسی نیست، اما هواپیمای توپولوف 154 را ساخته بودند که هواپیمای بسیار خوبی بود و در ایران هم مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از آن به خاطر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اینکه سرمایه گذاری های متمرکز وجود نداشت، روس ها بخش هواپیمای غیر نظامی را در دنیا از دست دادند.

- در بخش بعدی این کلاب در موضوع راه آهن شمال گفته شد که قزاقستان دنبال مسیری برای ترانزیت زغال سنگ و غلات است. اگر بخواهیم روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم باید ابتدا راستی آزمایی کنیم.  

- در موضوع مسافری یا باری بودن لوکوموتیوهای تولید مپنا، گفته شد که مپنا 150 لکوموتیو مسافری را تولید کرد ه و به راه آهن تحویل داده است. الان گرایش پیدا کرده است به لکوموتیوهای باری، لکوموتیو map24  که ارتقا یافته  یک پلتفرم غربی و دارای سیستم تراکشنAC است.در حال حاضر روی لکوموتیو map30  هم کار می کند.  این گرایش به خاطر نیاز بازار است.  

اگر تصمیم به خرید لکوموتیو از روسیه است باید مشخصات فنی را بررسی کنیم. باید اسناد و مدارک مربوطه (تعمیر و نگهداری و قطعات و ....) را از طرف روسی بخواهیم.

روسها عاقلانه سرمایه گذاری می کنند ما هم باید عاقلانه سرمایه گذاری کنیم. نمی شود در همه چیز سرمایه گذاری کرد و در همه چیز درجه یک بود. همانطور که در المپیک روی کسی سرمایه گذاری می کنیم که مدال آور است در صنعت هم باید در جایی سرمایه گذاری کرد که مدال آور باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.