| کد خبر: 238898 |

◄ سرنوشت نامعلوم و مبهم نقشه راه ایمنی جاده های کشور 4 سال پس از تدوین

به دنبال وقوع چندین حادثه رانندگی با تعداد زیادی کشته در چند ماه اخیر، مهرداد تقی زاده در گفت و گو با خبرنگار ما از عدم تصویب نقشه راه ایمنی راه های کشور انتقاد کرد.

تین نیوز

در حالی که آبان ماه سال 1396  مهرداد تقی زاده معاون وقت وزیر راه و شهرسازی از تهیه نقشه راه ایمنی راه‌ های کشور و ارسال آن به دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری برای تایید خبر داد اکنون او می گوید با گذشت بیش از چهار سال هیچ خبری از تصویب آن نیست.

به گزارش تین نیوز، به دنبال وقوع چندین حادثه رانندگی با تعداد زیادی کشته در چند ماه اخیر، مهرداد تقی زاده در گفت و گو با خبرنگار ما از عدم تصویب نقشه راه ایمنی راه های کشور انتقاد کرد.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ نقشه راه ایمنی راه های کشور تهیه شد و در حضور معاون اول رئیس جمهور وقت و وزیر راه و وزرای مربوطه وقت و فرمانده نیروی انتظامی کل کشور ارایه و سپس جهت تصویب به هیئت دولت ارسال شد و در کمیسیون زیربنایی دولت هم تصویب و برای طرح در جلسه اصلی هیئت دولت ارسال شد اما پس از گذشت چهار سال هنوز خبری از تصویب آن نیست.

تقی زاده افزود: برای تدوین و تهیه این نقشه راه، وضعیت روند سوانح رانندگی و تعداد کشته شدگان طی سال های قبل، بررسی شد و بر اساس اطلاعات به دست آمده، یک نقشه راه برای افق 10 ساله تدوین شد. در این افق 10 ساله، سه افق کوتاه مدت تا پایان سال ۹۷، میان مدت تا پایان سال ۹۹ و بلند مدت تا پایان ۱۴۰۶ هدفگذاری شده بود.

معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: در این نقشه راه ایمنی، کاهش تلفات جاده‌ ای کشور به 9 هزار نفر طی 10 یکی از الزامات بود و بعد از آن می شد دوباره نقشه راه بعدی را تصویب کرد و عدد مورد نظر را مجددا کاهش داد.

وی گفت: البته برای رسیدن به این عدد تعداد زیادی پروژه باید انجام می شد، فعالیت های بسیار زیادی باید صورت می گرفت و بودجه فراوان نیز مورد نیاز بود هرچند هزینه سوانح برای کشور آنقدر زیاد هست که به این نتیجه برسیم که هر لحظه که این کار صورت گیرد به نفع کشور است و باید بالاخره این هزینه پرداخت شود.

این کارشناس حمل و نقل بیان کرد: در تمام کشورهایی که در ایمنی جاده ای رشد خوبی داشته و توانسته اند تحولی در این زمینه ایجاد کنند یک مرتبه هزینه و چند سال همه توجهات به این امر معطوف شده است تا نقشه راه تهیه کرده و به این اهداف برسند.

او  با بیان این که در نقشه راه ایمنی راه های کشور، در دو سطح یکی کلان و استراتژیک و دیگری سطح عملیات، راهکار ارایه شده بود، عنوان کرد:  راهکار ارایه شده در سطح کلان و استراتژیک این  بود که بیشترین میزان حمل و نقل بار از سمت جاده به ریل منتقل شده و سهم حمل و نقل ریلی افزایش یابد و در بخش مسافری  نیز بیشترین سهم تردد مسافری به سمت حمل و نقل ریلی و هوایی سوق پیدا کند.

تقی زاده با تاکید بر این که کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده اند که هرچه سهم حمل و نقل جاده ای کمتر شود ایمنی افزایش می یابد، افزود: در در سطح عملیاتی این نقشه راه نیز باید پنج رکن شامل جاده ها،  ناوگان، نیروی انسانی، مدیریت ایمنی و مدیریت بعد از بحران، اصلاح می شد.

به گفته وی لازمه اجرای سطح عملیاتی این نقشه راه، اجرای راهکار استراتژیک بود چراکه در کاهش تلفات بسیار اثرگذار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    نقشه ایمنی راهها جای خود داره.فعلا مقاومت دولت در برابر افزایش کرایه ناوگان باری و مسافربری کشور متهم ردیف اول حوادث جاده ای اخیر است.
    با این سطح کرایه ها و فرسودگی ناوگان و تورم هزینه خانوار، پولی برای دارندگان وسائل نقلیه سنگین باقی نمی‌ماند تا بتواند سرویس های تعمیر و نگهداری را به موقع انجام دهند.
    ناوگان فرسوده+درآمد ناچیز= افزایش میزان تصادفات جاده ای.

    تنها مقوله ای که در این میان اهمیت دارد سود کارخانه ها و صاحبین کالا از کرایه ناچیز حمل‌ونقل سنگین کشور است.
    نقشه ایمنی راهها را هم بگذارید در کوزه آبش را بگیرید.
    ناوگان فرسوده پول میخواهد تا بتواند ایمن حرکت کند.