| کد خبر: 199278 |

◄ تعاونی‌‌های کامیونداران، دست دلالان را کوتاه می‌کنند

با توجه به این‌که انجمن‌ها به‌واسطه ماهیت غیرانتفاعی که دارند ، نمی‌توانند کارهای اجرایی- اقتصادی انجام دهند، اینجاست که نقش تعاونی‌ها به‌عنوان بازوی اجرایی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری صنف پررنگ می‌شود.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا با برشمردن مزایای تشکیل شرکت های تعاونی در این بخش، اظهار امیدواری کرد «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به عنوان متولی حمل و نقل، همچون همیشه آیین نامه های موجود را به نفع تشکیل شرکت تعاونی هایی با محوریت کامیونداران تغییر دهد».

به گزارش تین نیوز، حامد امامی در توضیح این پیشنهاد خود گفت: انجمن های صنفی مرجع سیاستگذاری و زبان قانونی صنف هستند که در بخش کارگری رانندگان حداقل با درخواست ۵۰ متقاضی واجدالشرایط (با داشتن کارت هوشمند معتبر به عنوان پروانه اشتغال و ساکن در حوزه جغرافیایی شهرستان) تشکیل می شوند.

بیشتر بخوانید:

این راننده کامیون افزود: اعضای انجمن های صنفی نیز با عضویت در کانون سراسرسی می توانند منشأ اثر در سطح استان و کشور باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به این که انجمن ها به واسطه ماهیت غیرانتفاعی که دارند ، نمی توانند کارهای اجرایی- اقتصادی انجام دهند، اینجاست که نقش تعاونی ها به عنوان بازوی اجرایی، اقتصادی و سرمایه گذاری صنف پررنگ می شود.

امامی یادآوری کرد: اخیراً در پی استعلام رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار استان تهران و جوابیه مسئول روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مبنی بر تعیین تکلیف عضویت رانندگان خودمالک در بخش انجمن های کارگری رانندگان که بر آن صحه گذاشتند؛ سوالاتی مطرح شده است از جمله این که: چگونه در انجمن های کارفرمایی باید کارفرما بودن احراز شود ولی در انجمن های کارگری (به ویژه بخش رانندگان خودمالک) نباید کارگر بودن احراز شود؟ تا کارفرمایش را بیابد و حقوق خود منجمله بیمه بیکاری، سختی شغل و ... استیفا کند؟

این راننده کامیون تاکید کرد: با مداقه در ساز و کار انجمن ها و تعاونی ها چنین بر می آید که «قاطبه رانندگان خودمالک، ورودشان به جرگه کارفرمایی موضوعیت ندارد تا از حقوق کارآفرینی و کارفرمایی خود دفاع کنند ولو با اشتغال خود در کارگاه متحرکی به نام کامیون که ده ها شغل غیرمستقیم دیگر نیز از آن منتفع است (آمار ۹۰ درصدی ناوگان خودمالک درنظر گرفته شود).

به گزارش تین نیوز، وی گفت: بر این اساس لازم است اولاً رانندگان در انجمن های کارگری و انتخابات آن، حضوری موثر داشته باشند تا به طور قانونی بتوانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند ثانیاً با تشکیل شرکت تعاونی ها بحث های لجستیکی تامین نیاز ناوگان، باربری های توانمند و بزرگ در سطح شهرستان و استان به منظور تضمین بار و کرایه متعارف برای اعضا و ممانعت از رشد قارچ گونه شرکت های حمل و نقل کاغذی، تامین نیازهای رفاهی اعضاء و خانواده آنها، تامین مسکن، آتیه شغلی، بازنشستگی و ... را پیگیری کنند.

امامی افزود: امید است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان متولی حمل و نقل، همچون همیشه آیین نامه های موجود به نفع تشکیل چنین شرکت تعاونی هایی با محوریت کامیونداران را تغییر دهد و همچون اقتباسی که از شرکت های حمل و نقل در اروپا گرفته شده، در کشورمان هم حقیقتاً چنین شرکت تعاونی هایی با پتانسیل بالای ناوگان بتوانند خدمت رسان باشند و بدین طریق دست دلالان که با شیوه های جدید و این بار نه در جلوی پایانه ها بلکه در فضای مجازی جولان می دهند و همچون بختک به جان صنف افتاده اند کوتاه شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.