| کد خبر: 188879 |

◄ چرا موازنه عرضه و تقاضای حمل کالا به هم خورد؟

با توجه به فراخوان اعزام کامیون به نقاط مختلف کشور، این پرسش مطرح است که چه اتفاقی افتاده که سیستم حمل‌و‌نقلی که تا چند ماه پیش به گفته «داوود کشاورزیان» معاون وقت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، عدم توازن در عرضه و تقاضا دلیل پایین بودن کرایه‌های آن بود، دچار این تغییر موازنه شده است؟

تین نیوز

به‌دنبال درج فراخوان برای اعزام کامیون به نقاط مختلف به خصوص بنادر کشور برای حمل کالا، یک فعال حمل‌ونقل با طرح این پرسش که بروز این مشکل چه دلیلی دارد؟ خواستار حل ریشه‌ای مشکلات بخش حمل‌ونقل شد.

به گزارش تین‌نیوز، نوید خیرمند در شبکه‌های اجتماعی این مطلب را بیان کرد و گفت: با توجه به فراخوان اعزام کامیون به نقاط مختلف کشور، این پرسش مطرح است که چه اتفاقی افتاده که سیستم حمل‌و‌نقلی که تا چند ماه پیش به گفته «داوود کشاورزیان» رئیس وقت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، عدم توازن در عرضه و تقاضا دلیل پایین بودن کرایه‌های آن بود، دچار این تغییر موازنه شده است؟

بیشتر بخوانید:

این کامیوندار اظهار کرد: امروز کامیونداران مشکل‌شان عدم صرفه اقتصادی به دلیل بالا بودن هزینه‌های نگهداری (استهلاک) است و بسیاری از آنها توان ایستادگی در برابر این هزینه‌ها را ندارند، و متاسفانه به غیر از هزینه‌های بالا و کمرشکن ناشی از تحریم‌های خارجی دشمنان این کشور، رانندگان با تحریم داخلی برخی مسئولان نیز مواجه هستند.

وی تاکید کرد: برخی مسئولان فقط نظر خود را به واسطه مسند و جایگاهی که دارند قبول داشته و با بی‌توجهی نسبت به دغدغه‌های مسئولان و فعالان صنفی و بعضاً متهم کردن آنها به تشویش اذهان عمومی به دهان‌شان مهر خاموشی می‌زنند.

خیرمند افزود: نتیجه این می‌شود که امروز می‌بینیم و می‌شنویم ناوگان راهداری برای حمل کالاهای اساسی مورد استفاده قرار گرفته در حالی‌که این اقدامات فقط مسکن است و مشکلات را ریشه‌ای حل نمی‌کند.

این راننده خود مالک با بیان این‌که در گام دوم انقلاب، نیاز است اصلاح ساختاری برخی از کاستی‌های قبلی صورت گیرد، از مسئولان خواست این اصلاحات را از خود شروع کنند.

او همچنین بر حل ریشه‌ای مشکلات صنف رانندگان و کامیونداران تاکید کرد و گفت: مفهوم تحریم؛ عدم دستیابی فرد یا جامعه و یا کشور به حقوق حقه خود است، از دشمنان این کشور که انتظاری نیست، اما مسئولان دلسوز، جلوی تحریم داخلی را بگیرند.

به گزارش تین نیوز، وی ادامه داد: امروز فقط پرداخت کرایه منطقی و منصفانه و عادلانه می‌تواند جلوی زمین‌گیر شدن ناوگان جاده‌ای را گرفته و همچون گذشته این ناوگان را پویا و فعال کند.

خیرمند افزود: در این زمینه لازم است تن-کیلومتر هر چه سریع‌تر به‌روز‌رسانی واقعی شود (نه با چانه‌زنی و یا اعمال فشار سازمان) تا رانندگان هم که رکن اصلی در چرخه تولید هستند به حقوق خود برسند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جلیلی 0 0

    نظر جناب خیرمند کاملاً درست و منطقی هست

    مانند صنعت کشاورزی ، صنعت حمل و نقل نیز در عرضه و تقاضا دچار موج سینوسی شده

    سالهاست در کشاورزی یکسال سیب زمینی گران و نایاب میشود و سال دیگر انقدر زیاد میشود که در انبارها میپوسد. به این میگوییم موج سینوسی یعنی عدم تعادل یعنی یکسال عرضه بیش از حد و یکسال عرضه کم.

    ما سال گذشته هشدار دادیم.
    ما گفتیم که تن-کیلومتر را دچار بازیهای اداری کردید و لوث کردید

    حال اینهم نتیجه اش.
    ناوگان زمینگیر و نفس بریده شد.
    دیگر ناوگان توان نوسازی لاستیکهایش را ندارد چه رسد به نوسازی خود ناوگان.

    پیش بینی بعدی ما هجوم سرمایه بسمت خرید ناوگان و ورود افراد ناشی بسمت شغل کامیونداری است که موجب خواهد شد در این موج سینوسی با قله عرضه بشدت بلندتر مواجه شویم و طبعا حضیض بعدی سخت تر خواهد بود.
    فعلا فقدان مدیریت کلان این موج سینوسی را تشدید میکند.

  • محمد مهدی هراتی زاده 0 0

    باسلام و گرامیداشت شب قدر و شهادت مولای متقیان علی ع
    در خصوص توازن نرخ حمل کالا باید اضافه نمود موضوع موازنه عرضه و تقاضای خدمات حمل و نقل و به تبع آن نرخ حمل نمی تواند اتفاقی باشد، بدیهی است باید براساس احکام توسعه نوعس مدیریت بهینه سازی صورت پذیرد.
    متاسفانه بیشتر در عدم توازن شاهد بی ثباتی مدیریت بهره برداری و نهایتا نرخ حمل هستیم که شرایط را برای موج سواری دلالان فرآهم می نماید چون فرقی نمی کند چه در حالت رونق و تقاضای بازار و یا رکود و خواب سرمایه کامیون‌داران این باربری ها هستند که در دلالی و تحمیل هزینه های کاذب بیشترین نفع را می‌برند.
    اینکه در فصل برداشت محصولات کشاورزی بویژه صیفی جات و غلات مثل گندم و جو بر خلاف رویه متداول بدلیل ضرورت دولت خریدهایی در واردات داشته است دلیل اصلی افزایش تقاضا می باشد.
    البته جاذبه صادرات و تفاوت توجیه اقتصادی معاملات ارزی و ریالی هم در تامین نرخ حمل باید اضافه نمود.
    واضح است دولت باید براساس ظرفیت حمل و نقل جاده ایی نوعی اولویت بندی در مجوز حمل و تعدیل نرخ با توجه به تورم و هزینه های جبرتنی بعمل آورد. متشکر هراتی زاده