| کد خبر: 187245 |

پیشنهاد یک راننده:

◄ انجمن‌های صنفی تن-کیلومتر را به‌روزرسانی کنند

یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا از مسئولان صنفی و اعضای کارگروه تن-کیلومتر و مسئولان کانون‌های کامیونداران و رانندگان خواست هرچه سریع‌تر در خصوص به‌روزرسانی نرخ‌های حمل کالا اقدام کنند.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا از مسئولان صنفی و اعضای کارگروه تن-کیلومتر و مسئولان کانون‌های کامیونداران و رانندگان خواست هرچه سریع‌تر در خصوص به‌روزرسانی نرخ‌های حمل کالا اقدام کنند.

به گزارش تین‌نیوز، نوید خیرمند با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی، همچنین عدم ‌به‌روزرسانی در نرخ کرایه‌های حمل بار به روش تن-کیلومتر را موجب بازگشت به‌زعم او«سایه شوم کرایه توافقی» بر صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای دانست.

این راننده خود مالک گفت: تا سال گذشته کرایه توافقی واژه‌ای بود که توسط دلالان و اغلب شرکت‌های حمل‌و‌نقل و صاحبان کالا، برای بازی با کرایه‌ها مطرح می‌شد به‌طوری که این عوامل تعیین کننده نرخ حمل برای رانندگانی بودند که به آنان خدمات دهی می‌کردند.

وی افزود: این درحالی بود که در تمامی اصناف ارایه کنندگان خدمات،  نرخ آن‌را تعیین می‌کنند نه کسی که خدمات دریافت می‌کند اما در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای برعکس قواعد معمول در هر فعالیت اقتصادی و تجاری و خدماتی رفتار می‌شد.

خیرمند تاکید کرد: حتی نرخ کف بارنامه‌ها به‌صورت غیر واقعی طی سالیان مدید ثابت مانده بود و همین امر باعث می‌شد شرکت‌های حمل و یا صاحبان بار به استناد استعلام نرخ راه و ترابری، نپرداختن حقوق حقه رانندگان را توجیه کنند و این ظلم تا زمان اعتراضات صنفی خردادرماه ادامه داشت.

این راننده خود مالک اظهار کرد: در این بین تعدادی از کارشناسان فعال در حوزه حمل‌ونقل و برخی انجمن‌ها با جلسات و مذاکرات متعدد راه حلی منطقی و اصولی  برای برون‌رفت از این معضل یافته و این راهکار را با عنوان «محاسبه نرخ حمل بر حسب تن بر کیلومتر» به سازمان راهداری ارایه کردند.

او گفت: سرانجام این طرح پس از ساعت‌ها کار و بحث کارشناسی و چانه‌زنی‌های بسیار، با کمترین نرخ ممکن مورد تائید قرار گرفت و به هر یک از استان‌ها (بعضا با تأخیر) ابلاغ شد.

این کامیوندار ادامه داد: گرچه در بسیاری از استان‌ها مصوبه شورای عالی ترابری همچنان بر زمین مانده و به راحتی از اجرای آن سر باز می‌زنند ولی در استان‌هایی هم که به اجرا در آمده به‌دلیل عدم به‌روزرسانی نرخ‌ها بر اساس توابع متغیر که تماماً با رشد قابل توجهی نسبت به تورم طی این یک‌سال مواجه شده، عملاً اشتیاق رانندگان به این طرح را کاهش داده است.

به گزارش تین‌نیوز این کامیوندار افزود: همچنین شاهدیم در سال جدید کالاها در برخی از مسیرها با نرخ‌های بالاتر از تن-کیلومتر (نزدیک به واقعی نسبت به تورم) به‌صورت توافقی در حال حمل است که این موضوع گرچه در ظاهر برای رانندگان مطلوب به نظر می‌رسد ولی تفاوت فاحش نرخ تن-کیلومتر (که بنا بود منطقی، عادلانه و منصفانه باشد) با این نرخ توافقی جدید، پالس‌هایی را مبنی بر بازگشت شرایط به قبل از اجرای طرح تن کیلومتر می‌رساند.

خیرمند تاکید کرد: بر این اساس اگر مسئولان صنفی و اعضای کارگروه تن بر کیلومتر و مسئولان کانون‌های کامیونداران و رانندگان هر چه سریع‌تر در خصوص به‌روز رسانی نرخ‌های حمل اقدام نکنند این طرح علمی و مهندسی و شفافیت‌ساز نیز به دست فراموشی سپرده خواهد شد و بار دیگر سایه شوم کرایه توافقی بر صنعت حمل و نقل جاده‌ای پدیدار خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.