◄ ادامه ضرر و زیان هنگفت رانندگان کامیون/ اجرای ناقص یک مصوبه مهم
با توجه به پیشرفت تکنولوژی بانکی و برای پیشگیری و رفع معضلات پیش رو برای رانندگان و کامیونداران، هیچ دلیلی وجود ندارد که رانندگان در مراودات و رد و بدل مبالغ فوق بین شرکت حمل و نقل و صاحب کالا مشارکت داشته باشند.
اجرای ناقص بخشنامه ای مهم که چهار سال پیش صادر شد و با ابلاغ آن امیدواری ها برای جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان کامیون افزایش یافت، موجب ادامه روند اجحاف و ضرر و زیان آنان شده است.
به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی فعال صنفی و راننده کامیوندار گفت: پس از گذشت حدود چهار سال از اجرای مصوبه ۲۰۹ شورای عالی ترابری و به یمن اجرای بخشنامه های متمم آن از جمله بخشنامه معروف با موضوع بروز رسانی نرخ کرایه حمل و خالص دریافتی راننده به تاریخ 14.04.1399، امسال این بخشنامه در برخی استان های کشور اجرایی شده است.
وی افزود: اما با وجود اجرایی شدن این بخشنامه، هنوز به دلیل اجرای ناقص و در نظر نگرفتن شرایط موجود زمانی و عدم استفاده بهینه از تکنولوژی های روز، شاهد اجحاف و ضرر و زیان های هنگفتی به رانندگان و کامیونداران کشور هستیم.
بیشتر بخوانید:
او بیان کرد: بر اساس دستور العمل ۴۳۳۳۵٫۷۴٫۱ تاریخ۱۳۹۹٫۰۴٫۱۴ دفتر حمل و نقل کالا، نرخ محاسبه شده کرایه بر اساس شاخص تن کیلومتر ، خالص دریافتی راننده است و دیگر مبالغ همچون کمیسیون دریافتی شرکت های حمل و نقل، عوارض دولتی و دیونات دیگر ، جداگانه محاسبه و به نرخ کرایه اضافه خواهد شد و هیچ ارتباطی به راننده و یا کامیوندار ندارد.
این راننده کامیون ادامه داد: متاسفانه این مبالغ که مبالغ چشم گیری نیز هست در زمان صدور بارنامه از رانندگان دریافت و از حساب بانکی آنان کسر می شود تا هنگام رسید و تحویل بار در مقصد، از طرف صاحب کالا به راننده پرداخت شود.
بکرانی عنوان کرد: این کار نه تنها بار مالی و هزینه ای گزاف به رانندگان تحمیل می کند، بلکه در محاسبات مالیاتی نیز مسئولان مالیاتی را به اشتباه و خطا می اندازد چراکه این رابطه مالی موجب ایجاد گردش مالی کاذب در حساب بانکی رانندگان می شود که تبعات مالی سوء و مخربی برای محاسبات درآمدی راننده خواهد داشت.
وی تاکید کرد: این کار همچنین زمینه ساز بروز فساد و بهره کشی ناعادلانه از رانندگان از طرف برخی شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا شده است و می شود.
گزارش مهم روز را بخوانید؛
◄ شرایط ابطال بارنامه کامیون اعلام شد+ سند
◄ قیمت کامیون در مدار افزایش ؛ دنده معکوش گرانی دلار به بازار کشنده ها
این راننده کامیون گفت: دریافت هزینه ها از طریق راننده ، طبق بند ۱۰ مصوبه و نشست ۱۵۴ شورای عالی هماهنگی ترابری در سال های گذشته و از دهه هفتاد که کرایه های توافقی بین شرکت های حمل و نقل و رانندگان در حمل و نقل جاده ای مرسوم بود و تکنولوژی های نوین بانکی در دسترس نبود، صورت می گرفت و تا اکنون نیز ادامه دارد.
این فعال صنف رانندگان و کامیونداران اصفهان، افزود: همین امر موجب بسیاری از انحرافات و تفسیر به رای برخی مدیران دولتی و صنفی در میزان کمیسیون های دریافتی شرکت ها از رانندگان و کامیونداران شده است.
وی عنوان کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی بانکی و برای پیشگیری و رفع معضلات پیش رو برای رانندگان و کامیونداران، هیچ دلیلی وجود ندارد که رانندگان در مراودات و رد و بدل مبالغ فوق بین شرکت حمل و نقل و صاحب کالا مشارکت داشته باشند.
بکرانی تاکید کرد: پیشنهاد می شود با ایجاد حساب کاربری برای شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا در دریافت کمیسیون باربری، نرخ عوارض جابجایی کالا در بارنامه و برخی دیونات دولتی و بازار که در حمل و نقل کالا اثر گذار است مستقیما از صاحب کالا و یا شرکت حمل و نقل دریافت شود و طی فرایند رسید بانکی برای رعایت مقررات صدور بارنامه در آن ذکر شود.
این فعال صنفی ادامه داد: اگر مدعی شفاف سازی و رفع موانع و مشکلات صنف و حمل و نقل هستیم و می توانیم با تکنولوژی های نوین خودمان را سازگار کنیم بسم الله. در غیر این صورت تمام ادعاهایی که برای هوشمند سازی و به کار گیری سامانه های الکترونیکی توزیع بار ، بارنامه برخط و تردد هوشمند در حمل و نقل جاده ای مطرح می شود زیر سوال می رود.
این راننده کامیوندار گفت: به نظر می رسد پیشرفت تکنولوژی در مراودات بانکی فقط در حمل و نقل مغفول مانده و این در حالی است که عدم به کار گیری و بهره برداری از آن، استثمار و بهره کشی از جامعه رانندگان و کامیونداران را به دنبال دارد و آنان را به زیر یوغ تجار و سرمایه داران و افراد منفعت طلب خواهد برد.
* برای دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.