| کد خبر: 172052 |

یک کارشناس حوزه دریایی مطرح کرد:

◄ غفلت از IT یعنی عقب‌افتادگی در حمل‌ونقل دریایی

چندسال پیش دولت بخشنامه‌ای صادر کرد که حوزه IT به‌عنوان یک مرکز یا معاونت زیرنظر رئیس دستگاه اجرایی قرار گیرد که سازمان‌های اندکی آن را اجرا کردند و در نهایت حوزه IT درحد یک اداره کل زیرنظر حوزه مدیریت شد.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه دریایی گفت: درجهان امروز حوزه IT باید یکی از معاونت‌های دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان بنادر باشد.

به گزارش تین‌نیوز، حسین باقری این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی و به دنبال انتشار اظهارات وزیر ارتباطات بیان کرد که گفته است« آینده کشور به واکنش ما به انقلاب صنعتی چهارم بستگی دارد اما هنوز شاهد مقاومت برخی مسئولان در برابر تحول دیجیتالی هستیم.»

باقری افزود: چندسال پیش دولت بخشنامه‌ای صادر کرد که حوزه IT به‌عنوان یک مرکز یا معاونت زیر نظر رئیس دستگاه اجرایی قرار گیرد که سازمان‌های اندکی آن را اجرا کردند و در نهایت حوزه IT درحد یک اداره کل زیرنظر حوزه مدیریت شد.

این کارشناس تاکید کرد: در دوران انقلاب چهارم صنعتی و بنادر هوشمند در حوزه دریایی، حوزه IT باید یکی از معاونت‌های دستگاه‌های اجرایی ازجمله سازمان بنادر باشد و هرچقدر این اقدام دیرتر انجام شود، بیشتر عقب افتاده‌ایم.

 باقری با بیان‌ این‌که امروزه در سازمان‌های پیشرو دنیا معاون اول مدیرعامل مسئول حوزه فناوری است، اظهار کرد: حدود هشت سال پیش، بخشنامه تشکیل معاونت (یا مرکز) فناوری اطلاعات زیرنظر مدیر دستگاه اجرایی ازجانب معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

وی گفت: در این بخشنامه مقرر شده بود علاوه بر حوزه IT بخش‌های مخابرات، تحقیق وتوسعه، مطالعات و برنامه‌ریزی و عناوین مشابه در معاونت فناوری اطلاعات قرار گیرند.

این کارشناس افزود: با مرور زمان و عوض شدن دولت این بخشنامه هم فراموش شد و امروز و پس از گذشت هشت سال از آن بخشنامه حوزه شمول IT در سازمان‌ها گسترده‌تر هم شده است.

به گفته باقری آن‌زمان مباحث هوشمندسازی، اینترنت اشیا و .... هنوز درسازمان‌ها مطرح نبود و دولت الکترونیک نیز در مراحل ابتدایی خود بود.

بهروز فتحی کارشناس لجستیک نیز گفت: در یکی از جلسات اتاق فکر سازمان بنادر حدود سه سال پیش مطلبی ارایه کردم که حول محور 2 سوال مهم مطرح می‌شد، سازمان دانش‌بنیان چه ویژگی‌هایی دارند و این‌که چگونه می‌توان سازمان بنادر و دریانوردی را به سازمان دانش‌بنیان متحول نمود. 

وی افزود: پیشنهاد این بود که سازمان به تشکیلاتی مجهز شود که وظیفه آن تولید دانش و راهکارهای هوشمندانه و تزریق آن به سازمان در حوزه‌های مختلف باشد.

وی با بیان این‌که موضوع بندر هوشمند و برنامه‌های توسعه و تحول در حوزه IT نیز در همین زمره می‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: در این صورت اداره فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) برای انجام امور جاری و پشتیبانی‌های روزمره به‌ کار خود ادامه می‌دهد ولی مرکز یا تشکیلات دانش‌بنیان سازمان در عرصه‌های توسعه و تحول ایجاد بسترها و زیرساخت‌ها در حوزه  فاوا و سایر موارد بندری، لجستیکی و ....به‌نحو منسجم و هماهنگ راه‌حل ارایه داده و بر اساس مدل‌های مدیریت سرویس همچون ITIL و ..... اقدام به استقرار و اجرای آنها می‌نماید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.