| کد خبر: 220740 |

◄ سازمان بنادر و دریانوردی و موازی‌کاری با اقدامات وزارت صمت

چهار سال پیش برنامه راهبردی صنایع دریایی کشور برای افق ۱۴۰۴ توسط وزارت صمت تدوین و به سمع و نظر مسئولان مربوطه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.

تین نیوز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی معاون امور دریایی این سازمان در نشست مدیران سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در این شرایط حساس و تعیین کننده، اتحاد و همگرایی بخش دریایی کشور، بیش از گذشته ضرورت و الزام دارد.

اسلامی همچنین از در دست طراحی و تدوین بودن راهبردهای دریایی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: با تبیین این راهبردها، تکلیف عملیات دریایی کشور در شقوق مختلف روشن خواهد شد.

و اما لازم است تا معاون امور دریایی یا دیگر مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی بدانند که چهار سال پیش برنامه راهبردی صنایع دریایی کشور برای افق ۱۴۰۴ توسط وزارت صمت تدوین و به سمع و نظر مسئولان مربوطه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.

حال چه شده که این سازمان مجدداً درصدد تدوین راهبردهای دریایی است، موضوع مهمی است که باید توسط ذینفعان صنعت دریایی کشور در اسرع وقت مورد توجه واقع شود. چرا که موازی‌کاری‌های بیشمار در این صنعت طی ۲۰ سال گذشته تاکنون سبب گشته تا شاهد بروز مشکلات جدید و نیز افزایش شدت مشکلات مزمن در این صنعت باشیم.

بازبینی، اصلاح و به روز نمودن راهبردهای دریایی کشور توسط خبرگان این حوزه که در سند تهیه شده توسط وزارت صمت به آنها پرداخته شده است بهترین اقدام در این حوزه محسوب می‌شود.

تعامل و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با مسئولان مربوطه در وزارت صمت و دیگر ذینفعان این صنعت به منظور تهیه، تصویب و انتشار راهبردهای دریایی کشور چه در حوزه طراحی و ساخت انواع دارایی‌های فیزیکی با کاربری در بنادر و دریا و نیز چه در حوزه راهبری و انواع عملیات‌های بندری و دریایی ضرورتی است که در صورت محقق نشدن، خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره صنعت دریایی کشور وارد خواهد ساخت.

در پایان به این مهم اشاره می‌نمایم که وجود دو طرح راهبردی دریایی در کشور که توسط دو نهاد دولتی (وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی) تهیه و منتشر شود به نفع صنعت دریایی کشور نیست. اینگونه اقدامات موازی، هم از منظر ملی و هم از منظر بین‌المللی در راستای منافع ملی نیست.

حال اگر معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به ضرورت و الزام اتحاد و همگرایی در بخش دریایی در این شرایط حساس و تعیین کننده اعتقاد قلبی دارند، پس باید با مشارکت همه ذینفعان دریایی ایران، برنامه راهبردی صنایع دریایی کشور در افق ۱۴۰۴ را که توسط وزارت صمت تهیه و منتشر شده مورد بازبینی و اصلاح قرار دهند.

و اما با توجه به اینکه ایشان به تهیه این راهبردهای دریایی برای اولین بار در کشور اشاره نموده‌اند، پس لازم است به 2 سوال زیر پاسخ دهند:

1- تدوین راهبردهای دریایی و مهمتر از همه طرح راهبردی دریایی، یکی از نیازها و ابزارهای مدیریتی سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه بخش معاونت دریایی آن بوده و هست. لطفا توضیح دهید که تا به امروز و بدون وجود این راهبردها، مدیریت و فعالیت بخش‌های مختلف سازمان بنادر از جمله بخش معاونت دریایی چگونه بوده؟ چه در زمانی که جنابعالی معاونت امور بندری سازمان بنادر را عهده دار بودید و چه حال که معاونت امور دریایی این سازمان را عهده‌دار هستید.

2- مقصر این غفلت‌ها و قصورها کیست؟ تاثیر نبود این راهبردها در عملکرد سازمان بنادر طی هفت سال گذشته چه بوده و چه شده که پس از گذشت هفت سال از شروع دولت تدبیر و امید به این نیاز اساسی پی برده‌اید؟

* کارشناس حوزه دریایی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 5

    سلام. بنظر میرسه این وسط سوء تعبیری رخ داده.
    معاون امور دریایی سازمان بنادر،از تدوین راهبردهای دریایی به هدف تعیین تکلیف " عملیات دریایی " صحبت کردن که طبعا مخاطبش ذینفعان عملیات دریایی هست .در حالیکه برنامه راهبردی صنایع دریایی کشور در باره " صنایع دریایی " صحبت میکنه که سرویس دهنده هستند به عملیات دریایی. این دو حوزه قطعا با هم هم پوشانی زیادی دارن اما الزاما هم جهت نیستند.