| کد خبر: 218771 |

◄ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و سازمان بنادر و دریانوردی

از حامیان عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عضویت دارند به ویژه رئیس این کمیسیون و تعدادی از اقتصاددانان کشور که عملکرد سازمان بنادر را مثبت ارزیابی می‌نمایند و نیز از مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در مصاحبه‌های انتشار یافته‌شان، حامی عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی بوده و هستند، درخواست می‌نمایم تا رزومه تحصیلی و سوابق کاریشان و نیز دستاوردهایشان در حوزه صنعت دریایی را به‌طور شفاف و دقیق از طریق وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی به اطلاع عموم مردم یا مخاطبان‌شان برسانند.

تین نیوز

انجام مصاحبه‌های متعدد با رئیس و تنی چند از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد هفت سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی و نیز انتشار متعدد و متداوم این مصاحبه‌ها و اظهار نظرها از طریق وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی، سیاستی است که به طور جد توسط گردانندگان این وب سایت دولتی دنبال می‌شود.

بازتاب اظهار رضایت این تعداد از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به ویژه رئیس این کمیسیون و نیز بازتاب اظهار رضایت تعدادی از مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و یا تعدادی اقتصاددان از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی از طریق وب سایت این سازمان پس از ریاست محمد راستاد بر این سازمان تخصصی دریایی افزایش چشمگیری یافت. البته در این سه سال گذشته (پس از آغاز مدیرعاملی راستاد)، انتخاب افراد جهت مصاحبه در خصوص عملکرد سازمان بنادر کاملاً حساب شده با محوریت تقویت افکار عمومی از احساس رضایت عملکرد این سازمان دولتی است.

 ویژگی مدیران شایسته و کارآمد در صنعت دریایی

عموم مردمی که (از جمله ۹۰ درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۹۸ درصد اقتصاددان‌های کشور و نیز اکثر مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) متاسفانه به دلیل کم توجهی مسئولان پیشین و کنونی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه ارتقای فرهنگ و دانش دریایی و بندری عموم مردم و مسئولان این سرزمین، حداقل آگاهی را از حوزه کسب و کارهای بندری و دریایی ندارند ولی تعدادی از ایشان که صاحب پست و مقامی در مجلس شورای اسلامی، دانشگاه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی می‌باشند در حوزه کاملاً تخصصی و مهارتی دریایی و بندری اظهار نظر می‌کنند و با قاطعیت عملکرد بعضی از ذینفعان کلیدی صنعت دریایی به ویژه سازمان بنادر را مثبت و فوق العاده ارزیابی می‌کنند.

در اینکه رضایت از عملکرد این دستگاه دولتی متولی امور بندری و دریایی کشور توسط تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه آنانی از ایشان که عضو کمیسیون عمران مجلس هم هستند و نیز تنی چند از مسئولان پارلمان بخش خصوصی ایران (اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) اطلاع رسانی شود، جای خشنودی دارد و امیدها برای آینده بهتر صنایع دریایی را فزونی می‌بخشد.

ولی بسنده نمودن به ذکر مناصب و پست‌های کنونی این افراد بدون هیچ‌گونه اشاره‌ای به تخصص و سوابق تحصیلی و کاری شان در حوزه بندر و دریا و یا مهمتر از همه عدم ذکر دستاوردهای حداقلی این افراد ‌در این حوزه کاملاً تخصصی در متون انتشار یافته از طریق وب سایت سازمان بنادر، جای تامل دارد. مصاحبه، تدوین و انتشار اظهار رضایت عده‌ای غیر متخصص در امور دریایی و بندری از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی و تکرار این رویه غیر حرفه‌ای، زمانی نگران کننده‌تر می‌شود که مسئولان سازمان بنادر دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ تاکنون حاضر به حضور در نشستی دریایی با حضور منتقدان عملکردشان و خبرنگاران (منتقدیان با تخصص و دانش دریایی و خبرنگاران آگاه در این حوزه) نشده‌اند!

و اما از حامیان عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عضویت دارند به ویژه رئیس این کمیسیون و تعدادی از اقتصاددانان کشور که عملکرد سازمان بنادر را مثبت ارزیابی می‌نمایند و نیز از مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در مصاحبه‌های انتشار یافته‌شان، حامی عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی بوده و هستند، درخواست می‌نمایم تا رزومه تحصیلی و سوابق کاریشان و نیز دستاوردهایشان در حوزه صنعت دریایی را به‌طور شفاف و دقیق از طریق وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی به اطلاع عموم مردم یا مخاطبان‌شان برسانند. زیرا مهم است که تایید عملکرد سازمان بنادر از جانب چه مدیران و کارشناسانی و با چه پیشینه تحصیلی و کاری انجام می‌پذیرد. اظهار نظر در خصوص عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی نیازمند داشتن آگاهی کافی از اقتصاد، سیاست، اجتماع، فرهنگ و حقوق با تمرکز بر کسب و کارهای بندری و دریایی ایران و بین الملل است.

و اما چند توصیه هم به ایشان دارم:

۱- آگاهی‌شان از حوزه صنعت بین‌المللی دریایی را در قالب گذراندن دوره‌های آموزشی، انجام تحقیق و پژوهش صحیح و کارآمد و یا مشاوره گرفتن از صاحب نظران بخش خصوصی واقعی افزایش دهند.

۲- سپس گزارش‌های عملکرد سالیانه سازمان بنادر و دریانوردی را با دقت بخوانند و اطلاعات و آمار ارائه شده در آنها را با یکدیگر مقایسه کنند (تمامی شاخص های عملکردی در هفت سال متمادی که در هفت گزارش آمده است بررسی شود) و در صورت مشاهده تناقض در آمار و اطلاعات و یا کاستی‌ها و نواقصی در آن، پیگیر چرایی تهیه این‌گونه گزارش‌ها شوند.

۳- محتویات گزارش‌های عملکرد سالیانه سازمان بنادر و دریانوردی را با محتویات یک گزارش عملکرد استاندارد مقایسه کنند و کاستی‌ها و نقص را شناسایی و ارزیابی نمایند و سپس در صورت مشاهده کاستی‌ها و نقص‌ها، علت‌ها را جویا شوند و پاسخ مسئولان سازمان بنادر بر علت‌های مطرح شده را به مردم اطلاع دهند.

۴- اظهارات مسئولان کلیدی سازمان بنادر که توسط اصحاب رسانه از هفت سال پیش تاکنون انتشار یافته است را با اطلاعات ذکر شده در گزارش‌های عملکرد سالیانه این سازمان مقایسه کنند و نتایج را دقیق و شفاف به اطلاع مردم برسانند.

 ۵- رزومه تحصیلی و سوابق کاری مسئولان کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی (از بدو اشتغال در این سازمان تخصصی تا کنون) برای بازه زمانی هفت سال گذشته را با کمک خبرگان این حوزه مطالعه و ارزیابی نمایند و سپس نتایج آن‌را با مردم در میان بگذارند.

۶- عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی را از منظر هزینه و فایده طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی (نگهداری از زیرساخت‌های موجود و نیز ایجاد زیرساخت‌های جدید)، مزیت‌های رقابتی بنادر ایرانی در گستره منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز از منظر تعامل و همکاری‌های بین‌المللی ارزیابی نمایند و نتایج آنرا به اطلاع مردم برسانند.

در پایان به مدیران مرتبط با مدیریت تولید و انتشار محتویات وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی و نیز مدیرعامل این سازمان توصیه می‌نمایم تا در نشستی تخصصی با حضور منتقدین عملکرد این سازمان، حامیان عملکرد این سازمان و نیز با حضور خبرنگاران علاقه‌مند به این حوزه، شرکت نمایند و مباحث مطرح شده در این نشست را از طریق وب سایت این سازمان به طور شفاف و دقیق به اطلاع مردم برسانند‌. قضاوت مردم بر گفتگوهای انجام شده در این نشست، بسیار ارزشمندتر، کارساز تر و ضروری تر از انتشار مصاحبه‌های انجام شده با مسئولانی است که آگاهی و دانش کافی از حوزه‌های مختلف و متنوع صنعت دریایی را ندارند. حوزه‌هایی از جمله؛ اقتصاد دریایی، سیاست دریایی، قوانین و حقوق دریایی، علوم دریایی و ...

* کارشناس دریایی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نو اندیش 12 2

    سلام و درود بر مهندس علی بیگی که نمونه اش را در صنعت دریایی ایران ندیده و نخواهیم دید. ۵ سالی است که بنده نوشته های عالی و دلسوزانه این بزرگوار را دنبال میکنم و پس از خواندن مطالب ارزشمند ایشان در روزنامه ها و سایت های خبری، تامل و تحقیق میکنم. به این نتیجه رسیده ام که ایشان با حد اعلای وطن پرستی و آگاهی کافی از صنعت دریایی بین الملل، قلم را در دست گرفته و روشنگری می نماید. توصیه های ارزشمند این بزرگوار در بخش های مدیریت ریسک و بیمه بسیار گره گشا بوده و جالب اینکه این مطالب را بی هیچ چشمداشتی با ذینفعان دریایی کشور به اشتراک می گذارد. خداوند حامی و پشتیبان ایشان باشد.‌

    و اما آقای راستاد و رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اگر کمی اعتقاد به شفافیت و پاسخگویی به منتقدین سازمان بنادر را داشته باشند، همین امروز یا فردا قبول حضورشان در یک مناظره دریایی را اعلام عمومی می نماید. نمیدانم چرا این دو مسئول، یکی در قوه مجریه و دیگری در قوه مقننه از حضور در نشستی با منتقدین طفره میروند! و اما رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی باید از همین فردا روزمه تحصیلی و کاری خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهد.

    جناب آقای بیگی کاملا درست فرموده اند: همه کسانی که موافق عملکرد سازمان بنادر هستند باید روزمه تحصیلی و کاری شان را در دسترس عموم قرار دهند.‌ و اگر هم در این صنعت دستاوردی داشته اند را منتشر نمایند. البته از طریق وب سایت سازمان بنادر انتشار یابد.‌

  • علی 11 0

    تا آنجا که من می دانم رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تحصیلات دانشگاهی در رشته علوم پزشکی دارد! حال چطور ایشان رئیس کمیسیون عمران شده اند باید به حال این کمیسیون تخصصی گریست.

  • منتقد 11 1

    درود بر جناب بیگی
    سازمان بنادر و دریانوردی تبدیل شده است به ویترینی از پروژه های ذره بینی و تبلیغات پوچ و مبالغه آمیز در کلیه سطوح .
    این امر در تعریف پروژه و عناوین آنها مشهود است. در سایت این سازمان شما با تنها چیزی که برخورد نمی کنید, تولید محتواست. حجم بسیار زیادی عکس از افتتاح پروژه های ذره بینی و ادعاهای توخالی در این سایت کاملا مشهود است.
    سازمان بنادر بخاطر ضعف مدیریتی, تبدیل شده است به محلی برای لابی گری شرکت های بظاهر خصوصی و البته وابسته به مراکز قدرت.
    متاسفانه این شرکتها با جذب نیروهای بازنشسته و همچنین مدیران ارشد , اقدام به تشکیل شرکت هایی صوری نموده اند جهت واردات بی رویه کالاهای اساسی یا تحت لوای کالاهای اساسی بدون فراهم نمودن زیرساختهای لازم برای تخلیه, نگهداری و ترانزیت آنها در بنادر. این امر باعث ضایعات بسیار زیاد این کالاها گردیده است که نیازمند دخالت سریع سازمان های نظارتی دارد.

    • منتقد مدیریت راستاد 11 1

      با سلام و سپاس از پژوهشگر شجاع و فهیم این سرزمین، جناب آقای دکتر علی بیگی عزیز

      متاسفانه سازمان بنادر از ابتدای دولت به اصطلاح تدبیر و امید!! روند سقوط خودش را شدت بخشید، به ویژه در این سه سال گذشته.

      به اعتقاد من، تیمی زبده، دلسوز و شجاع با حمایت قاطع قوه قضائیه باید از این سازمان عریض و طویل حسابکشی کنند و نه حسابرسی. چون متاسفانه در حسابرسی میشود سندسازی های قانونی کرد ولی در حسابکشی اینگونه نیست.

  • منتقد 10 0

    سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به اینکه قدرت زیادی را بواسطه تسلط بر بنادر جنوب و شمال کشور در اختیار دارد , دارای انضباط و قانون متناسب با اختیارات نیست بویژه که در سالهای اخیر مورد نفوذ باندهای قدرت آقازاده ها و .... نیز قرار گرفته است. بسیاری از انتصابات در این سازمان بدون توجه به دانش, تخصص و تحصیلات افراد صورت گرفته است. اصولا مدیران ارشد این سازمان با توجه به همین نفوذ مراکز قدرت و مسلط بر صنعت دریایی و بندری منتصب شده و کارگزار آنان هستند نه منافع ملی . آنهایی که لب به اعتراض باز میکنند را نیز سریع با پرونده سازی های دروغین فریز میکنند تا ساکت شان کنند.
    شرکت های وابسته به سازمان یا صندوق بازنشستگی سازمان نیز تحت تسلط افراد نالایق است که در دوران بازنشستگی قرار دارند کلی هیچ سابقه ای در امر کار بازرگانی ندارند و فقط بخاطر وابستگی به مراکز قدرت سرمایه های نیروهای خدوم سازمان را به خاک فنا میدهند.

  • مدیر 9 0

    سلام و دورود به جناب بیگی و دست اندرکاران سایت خبری تین نیوز به ویژه برادر گرامی جناب ذهبیون

    در تعجب هستم‌ که چرا آقایان دنیامالی و نیکزاد با تحصیلات و سوابق مرتبط، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نشدند !! و یک نماینده با تحصیلات و سوابق علوم پزشکی ریاست این کمیسیون تخصصی عمرانی را عهده دار شده؟ چرا آقای قالیباف اعتراضی نکرد !؟ و چرا رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم اجازه داد تا ریاست این کمیسیون به یک پزشک برسد !؟

  • کارشناس اقتصاد دریا 8 0

    امروز از قول آقای منتصر کوهساری، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در سایت این سازمان نوشته شده بود: میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر ایران ۱۶۱۰۰ میلیارد تومان در قالب ۳۲۲ طرح بوده !! ولی آقای کوهساری یا تدوین کنندگان این خبر عمدا یا سهوا هیچ اشاره ای نکردند که این میزان سرمایه گذاری در طول چه مدت زمانی اتفاق افتاده ! ۲ سال ؟ ۳ سال ؟ ۶ سال ؟ یا ۷ سال !؟ و چه میزان از این سرمایه تاکنون جذب و صرف ایجاد زیر ساخت های موضوع قرارداد شده است !؟ ذکر تجمیع مبالغ قراردادها بدون اشاره به درصد پیشرفت کار برای هر طرح سرمایه گذاری، اقدام غیر حرفه ای و فریبکارانه ای است که در انتشار اخبار مربوطه به کرات انجام پذیرفته !!

  • نامی 11 0

    خلاصه و مفید؛ مدیران سازمان بنادر پاسخگوی سیاست های اشتباهشان نبوده و نیستند. فقط باید امیدوارم بود تا تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و شرکت هایی که بازنشستگان و کارکنان این سازمان سهامدار آنها هستند بطور جدی پیگیری و اجرا شود. البته تا زمانیکه رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حامی راستاد باشد این اتفاق نخواهد افتاد.