| کد خبر: 197048 |

◄ بازآموزی و آموزش‌های رانندگان را جدی بگیرید

40 درصد حوادث رانندگی مربوط به خستگی وخواب‌آلودگی و 20 درصد تلفات و کشته‌ها مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی است.

تین نیوز

40 درصد حوادث رانندگی مربوط به خستگی وخواب‌آلودگی و 20 درصد تلفات و کشته‌ها مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی است.

در ماه گذشته راننده تریلر کمپرسی در ساعت 10صبح در بلوار فرزانگان اصفهان دچار خواب‌آلودگی شد و برخورد شدیدی با سواری پراید داشت، خوشبختانه خسارت جانی نداشت. راننده در این مورد گفت: «باید این تریلر روزی 1000کیلومتر پیمایش داشته باشد و بنده از دیروز تا الان فقط2 ساعت استراحت داشته‌ام!»

سوال: در کجای قانون رانندگی قید شده حتماً باید شب رانندگی کنیدکه دیگران را از بین ببرید. آقای راننده مگر بار تریلر شما تره‌بار و مواد فاسد شدنی است که مجور هستید شب وروز یکسره رانندگی کنید؟

نمونه‌های از این دست تصادفات:

- راننده تریلر چادری در ساعت 2 بعد از نصف شب در آزادراه امیرکبیر کاشان دچار خواب‌آلودگی می‌شود و با انحراف به چپ و عبور از گاردریل وارد لاین دیگر شده با سواری پراید برخورد کرده چهار نفر را بین‌آهن پاره چرخ می‌کند. بار این تریلر لوازم صنعتی بوده نه مواد فاسد شدنی و نه تره‌بار!!

- راننده تریلر تانکر با بار بنزین در ساعت 4 صبح در شهر لار دچار خواب‌آلودگی شده با تریلر بونکر متوقف شده کنار خیابان برخورد کرده فاجعه آتش‌سوزی، خسارات مالی، جانی، اقتصادی به‌بار آورده!

- تریلر تانکر با بار بنزین در یکی از روستاهای طبس به دلیل نقص فنی در چرخ‌ها دچار آتش‌سوزی می‌شود.

- 2 دستگاه تریلر ولوو مدرن fh 500 که بیش از یک میلیارد تومان قیمت داشتند و حامل بار علوفه خشک بودند دچار آتش‌سوزی شده و کامل از بین رفتند.

موارد بالا به عنوان نمونه ذکر شد که باید قابل توجه مسئولان، مدیران، ریاست بیمه مرکزی ایران و دلسوزان کشور قرار گیرد که این خسارت همه به معتی خسارت به اقتصاد کشور و نابودی سرمایه‌های کشور. است.

در این مورد، نایب رئیس اول مجلس بر ضرورت تشدید مجازات متخلفان در جاده‌ها تاکید کرده و گفته است: اراده کافی برای کاهش تصادفات وجود ندارد.

در مورد اظهارات این مسئول، اگر با متخلفان در جاده‌ها باید برخورد شود. با کسانی که اراده کافی ندارند باید چطور رفتار کرد؟ با کسانی که در برابر این همه خسارت به اقتصاد کشور( 22 میلیارد دلار) بی‌تفاوت هستند باید چه روشی را در پیش گرفت، آیا نباید مواخذه شوند؟ آیا در یک صدو پنجمین کمیسیون ایمنی راه‌ها به این موارد اشاره شد؟

آیا ستاد ایمنی راه کارشناسان ایمنی این حوادث را بررسی کرده و به کاربران جاده‌‌ها و رانندگان اطلاع‌رسانی شده است؟ آیا اطلاع رسانی می‌شود که شب را آفریدگار برای استراحت قرار داده  و حتی اگر رانند‌ه‌ای بیدار است ممکن است راننده روبرو یا راننده پشت سر شما دچار خواب‌آلودگی شود باعث حادثه برای خود شما شود؟

مشخص نبودن ساعات کار رانندگان باعث این حوادث می‌شود. مگر می‌توان با خواب مبارزه کرد؟مگر با مصرف تنقلات، شستن صورت، صدای بلند رادیو و CD و روشن کردن چراغ داخل کابین و با دست به صورت زدن و حرکات دیگر  جلوی خواب را گرفت؟

بر این اساس پیشنهاد می‌شود موارد ایمنی در رانندگی، خسارات وارده به کشور، آثار زیان‌بار این حوادث و ... در پایانه‌ها هر سه ماه یا هر 6 ماه یک دوره به رانندگان آموزش داد شود که در این بین دوره آمورش و باز‌آموزی مدیران فنی شرکت‌های حمل و نقل مسافر و کالا، برای رانندگان مهمتر است.

یادآور می‌شوم اینجانب  100نکته آموزش ایمنی که شامل کل تخلفات حادثه‌ساز جاده‌ای و راهکارهای مفید جلوگیری از حوادث همین‌طور عکس‌ها و فیلم‌های مربوطه را تهیه کرده‌ام که ارایه آن نیاز به همکاری و مساعدت و تخصیص هزینه‌های آن توسط مسئولان را لازم دارد. طی 30 سال گذشته سالانه سه میلیون تومان هزینه  تحقیق، مطالب نوشتاری، چاپ عکس‌های ایمنی حوادث نموده‌ام  و برای تکثیر چاپ نکات آموزشی و هزینه ضبط صدا و تهیه فیلم‌های آموزشی احتیاج به همراهی دارم و در این خصوص با مسئولان مربوطه مکاتبه و ارسال پیشنهاد داشته‌ام اما هنوز همکاری نشده است. این طرح‌ها برای کاهش حوادث رانندگی با برگزاری نمایشگاه عکس‌های ایمنی در پایانه‌های بار، پخش فیلم‌های آموزشی و تحویل جزوه‌های نکات ایمنی  به رانندگان کشور است.

 

photo_2019-09-28_13-43-51

 

photo_2019-09-28_13-37-58

photo_2019-09-28_13-41-55

 

photo_2019-09-28_13-41-55

 

photo_2019-09-28_13-45-41

 

* راننده و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها و همیار جامعه ایمن کشور از اصفهان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.