| کد خبر: 196223 |

◄ از جاده قدیم تهران-قم بازدید کنید

رانندگان ناوگان جاده‌ای کشور از جاده قدیم تهران-قم نه تنها لذت نمی‌برنند بلکه تردد از این جاده جزخستگی ،تکدر خاطر، فشارهای روحی و حوادث رانندگی چیز دیگری نصیبشان نمی‌کند. تقاضا دارم بازدیدی از این محور انجام فرمایید تا صف‌های طولانی کامیون‌ها را که نمی‌توانند سبقت بگیرند، همچنین ترافیک و خرابی‌های آن را از نزدیک مشاهده نمایید

تین نیوز

در چند هفته گذشته خبرهای خوبی از مسئولان در جهت کاهش تصادفات، ایمنی سفر، ستاد مستقل ایمنی حمل و نقل شنیدیم. وزیر راه و شهرسازی در همایش سازمان راهداری فرمودند «بهترین لحظات زندگی مردم سفر است. مردم از ما توقع جاده‌ای ایمن و با کیفیت دارند تا از سفرشان لذت ببرند».

ولی ایشان نفرمودند جاده‌های ایمن باید فقط مربوط به جاده‌های شمال کشور باشد یا همه 217 هزار کیلومتر جاده‌های کشور. البته جاده‌های شمالی و تفریحی گردشی کشور به خصوص آزاد راه تهران شمال برای کشور  مهمتر است.

بیشتر بخوانید: زیبایی جاده مهمتر است یا ایمنی آن؟

وضعیت یکی از جاده‌های مهم کشور را در زیر مرور می‌کنیم:

1- در نزدیکی پایتخت جاده  قدیم تهران قم با 130 کیلومتر مسافت هنوز قسمت‌های مهم آن دوطرفه است.  

2- ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از 12 استان کشور  برای مقاصد استان‌های تهران و شمالی از این محور استفاده می‌کنند.

3- حجم تردد ناوگان بار در این محور بسیار زیاد است.

4- جاده قدیم قم تهران حادثه‌ساز است و فقط 50 کیلومتر آن یک طرفه و بزرگراه ابوده 80 کیلومتر دیگر آن دوطرفه دارای نقاط حادثه‌ساز است.

5-از بندرعباس تا استان قم با 1200 کیلومتر مسافت، راننده دچار خستگی جسمی می‌شود ولی از قم تا تهران راننده کامیون دچار خستگی جسمی، روحی و عصبی می‌شود. یعنی راننده با این وضع باید ترافیک تهران را برای تخلیه بارخود تحمل کند و تصادفی هم مرتکب نشود.

6- در این محور حدود 10سال است که شرکت راه‌سازی در حال ساخت باند دوم است و الان هم در حال کار ساخت هستند. 80کیلومتر جاده که فاقد تونل، فاقد زمین‌های کشاورزی وجنگل  است هنوز در دست ساخت است. قسمت‌هایی از زیرسازی‌های آن در  سال‌های گذشته چندین مرتبه در فصل زمستان و بارندگی‌های زیاد از بین رفت و دوباره زیرسازی شد.

7- نه تنها این محور به بزرگراه تبدیل نشده بلکه خرابی‌های زیاد آسفالت آن افزایش یافته که خسارات زیادی به ناوگان بار کشور وارد می‌کند.

8- یک سوال آیا ساخت آزادراه تهران شمال با بیش از 30 کیلومتر تونل آزادسازی مزارع و زمین‌های کشاورزی، جنگل، پل‌های زیاد ناهمواری و کوهستانی بودن آن و از همه مهمتر مخارج سنگین، برای گردش هموطنان مهمتر است یا 80 کیلومتر جاده اقتصادی ترانزیتی قدیم قم تهران که صاف و کم هزینه است. چقدر باید رانندگان در این محور دچار حادثه شوند و جان مال خود را از دست بدهند؟

photo_2019-09-15_13-25-11

در این زمینه برای ریاست جمهور سابق و همچنین برای وزیران اسبق راه آقایان خرم، رحمتی، نیکزاد، ترکان،  بهبهانی و روسای سازمان رهداری آقایان خوانساری، بخارایی، افندی‌زاده، کشاورزیان و نیز معاونت‌های وقت این سازمان از جمله آقایان طبیبی، آدم‌نژاد، حسن‌نیا، ولی، محمودآبادی، واحدی و نیز ریاست اداره کل راه استان تهران، اداره راهداری قم، فرمانده پلیس راه کشور،  روزنامه‌ها و ماهنامه‌های کشور پیشنهاد و نامه درخواست ارسال نمودم و ملاقاتهای زیادی هم انجام و 28 صفحه گزارش تقاضا فقط برای جاده فراموش شده قم تهران مرقوم و تحویل اما پیگیری موثری انجام نشد.

رانندگان ناوگان جاده‌ای کشور از جاده قدیم تهران-قم نه تنها لذت نمی‌برنند بلکه تردد از این جاده جزخستگی ،تکدر خاطر، فشارهای روحی و حوادث رانندگی چیز دیگری نصیبشان نمی‌کند. تقاضا دارم بازدیدی از این محور انجام فرمایید تا صف‌های طولانی کامیون‌ها را که نمی‌توانند سبقت بگیرند، همچنین ترافیک و خرابی‌های آن را از نزدیک مشاهده نمایید.

محورهای استان‌های شرقی کشور با تردد کمتر ناوگان به بزرگراه تبدیل شده و محور اصلی و مهم ترانزیتی منتهی به پایتخت هنوز خراب و دوطرفه است!

*راننده و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها و همیار جامعه ایمن کشور از اصفهان

photo_2019-09-15_13-46-23

photo_2019-09-15_13-52-19

photo_2019-09-15_13-45-38

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن رحمانی 2 1

    سلام علیکم، در سالهای مدیریت اینجانب در استان قم طرح احداث باند دوم محور قدیم قم به تهران پیشنهاد و در استان تصویب و با همت و جدیت جناب مهندس داریوش نظری مدیر کل وقت راه و ترابری استان عملیات اجرایی آن تا شهرک شکوهیه به اتمام رسید.
    ام بعد از عزل هر دوی ما از مدیریت استان ، علیرغم اینکه آقای استاندار وقت ( موسی پور ) قول ادامه آن تا مرز استان را داده بودند ، که به کندی پیش رفته است. نا گفته نماند که برای شهر قم در همان زمان یک کمربندی به صورت رینگ ÷یشنهاد و تویب شد و حتی ردیف بودجه هم برایش منظور شده است که در صورت اجرای آن محدوده دو عوارضی و میدان شهدای 72 تن و تقاطع کمربندی فعلی قم با جاده قم از تردد کامیونهای سنگین می تواند نجات یابد. اما دریغ از همت........

    • ناشناس 4 1

      جناب رحمانی بهتره سری به جاده ای که تا شهرک شکوهیه احداث کردید بزنید.
      تماما جاده دچار فرونشست و ترک های عمیق شده. واقعا با چه استانداردی زیر سازی این جاده زده شده؟
      فقط بودجه بیت المال را هدر دادید.

  • شهرام 2 1

    نويسنده مقاله به اين موضوع توجه كند كه هنوز اتوبان شمال به ثمر ننشسته است

  • محمد کاظم نیمه فروش 2 1

    نکته مهم و بسیار عجیبی که هم جناب اتحادی به آن نپرداخته اند و هم هیچ رسانه دیگری هم هیچگاه سئوالی در اینمورد نمیپرسد آن است که با وجود اتوبان تهران قم با سه باند عبور در طرفین که از نزدیک چهل سال پیش در حال بهره برداری میباشد اصولا چه نیاز و الزامی هست که حتما ناوگان باری باید از جاده قدیمی و درب و داغون این مسیر استفاده کند که در خیلی سال پیش و با استانداردهای بسیار نازل آن زمان احداث گردیده است؟!!! ممنوعیت تردد ناوگان باری از این آزادراه و چندین اتوبان مهم دیگر کشور امروزه در کدامین کشور پیشرفته اجرا میشود که ایران هم از آن الگوبرداری و تبعیت کرده است؟!!! آیا وقت آن نرسیده که در ایران هم چنین قوانین و رفتارهای خلاف روال بین المللی که یادگار عهد دقیانوس میباشد مورد بازنگری و تغییر قرار گیرد یا ما ایرانیان باید حتما ثابت کنیم که تا روز قیامت مرغمان یک پا دارد و لاغیر و تمامی قوانین ما ابدی و ازلی و لایتغیر میباشند؟!!!

    • ناشناس 2 3

      اینکه این جاده باید اصلاح بشه درست اما با توجه به حجم عظیم خودروهای سواری با رانندگی غیر حرفه ای و عدم رعایت اصول اخلاقی رانندگی توسط بعضی از رانندگان خودروهای سنگین بهتر است
      بهتر این است که به همین شکل باشد.

  • کامران 0 1

    به شتر گفتن چرا گردنت کجه گفت کجام صافه که اونجا درست باشه. جاده ای پر از دست انداز هیچ کدوم از مسایل ایمنی رعایت نشده . هرچند سال یه بار هم رو همون جاده ناهموار اسفالت میریزن روش هم یه خط کشی میکنن .