رانندگان و کامیونداران مطرح کردند:
◄ اعتراض کامیونداران به نرخ جدید حق توقف انواع کامیون + متن تفاهمنامه
تفاهمنامه مربوط به نرخ جدید حق توقف انواع کامیون که قرار است از تاریخ 15 شهریور اجرایی شود واکنش منفی رانندگان و کامیونداران را در شبکههای اجتماعی به دنبال داشت.
نرخ جدید حق توقف انواع کامیون با اعتراض فعالان بخش حملونقل جادهای مواجه شد.
به گزارش تین نیوز، تفاهمنامه دو کانون صنفی مربوط به نرخ جدید حق توقف انواع کامیون که قرار است از تاریخ 15 شهریور اجرایی شود واکنش منفی رانندگان و کامیونداران را در شبکههای اجتماعی به دنبال داشت.
بر اساس تصویر منتشر شده از متن این تفاهمنامه در شبکههای اجتماعی (تصویر پیوست) این نرخ با هماهنگی دو کانون انجمن صنفی کارفرمایان موسسات و شرکتهای حمل و نقل داخلی کالای کشور و همچنین کانون انجمنهای صنفی رانندگان جادهای ناوگان بار کشور مصوب شده است اما رانندگان و کامیونداران با این رقم موافق نبوده و ارقام مصوب شده را غیرکارشناسی دانسته و خواستار بازنگری در آن هستند.
علینقی فاریابیدوست، کارشناس حقوق ثبتی و فعال صنفی بخش حمل و نقل جادهای کالا در این زمینه در شبکههای اجتماعی نوشت: در بند دوم این تفاهمنامه بر راننده تکلیف شده که در ساعات اداری به محل بارگیری و تخلیه مراجعه نماید و آن ساعات از ۷/۴۵دقیقه صبح تا ساعت ۱۱ صبح همان روز (سه ساعت و 15 دقیقه)، است که حداقل سه ساعت قبل از پایان ساعت اداری است.
وی افزود: تکلیف راننده در آن سه ساعت و 15 دقیقه مشخص است اما اگر در وقت یاد شده به محل بارگیری و تخلیه نرسد، 20 ساعت و 45 دقیقه همان روز از دست میرود، با احتساب زمان بارگیری و تخلیه که 24 ساعت است با فرض اینکه زمانهای داده شده صرف بارگیری و تخلیه گردد و اگر با توجه به همین فرض برای مقصد نیز همین میزان وقت در نظر گرفته شود، زمان بارگیری و تخلیه تقریبا سه روز کاری خواهد بود.
او گفت: موضوع بعدی این است که اگر مثلاً محل بارگیری بندرعباس باشد و مقصد تهران، با احتساب زمان رانندگی که ۹ ساعت در روز ثبت شده و صرف نظر از زمان سوختگیری و ساعت غذا و نماز و... 2 روز کاری باید برای رسیدن به مقصد منظور شود.
فاریابیدوست خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که اگر راننده در روز پنجشنبه به مقصد برسد و روز تعطیل جمعه را به آن اضافه کنیم، یک روز کاری و اگر راننده برای بارگیری وارد گمرک بشود و به هر دلیل فقط یک روز برای بارگیری معطل بشود باز یک روز کاری و اگر راننده برای نوبت بارگیری هم معطل بماند، با توجه به مجموع موارد مطرح شده مشخص میشود که ممکن است برای یک بارگیری و تخلیه هفت روز کاری وقت صرف شود و برهمین اساس نرخ توقف مصوب شده، جوابگو نیست.
این فعال صنفی ادامه داد: همچنین با توجه به بند ۹ تفاهمنامه، هرگونه تغییر منوط به تصمیمگیری مجدد و ابلاغ خواهد بود که توصیه میشود با توجه به نرخ حمل و اینکه شرایط تخلیه بار و اینکه وضعیت ساعات کار کارخانجات که به صورت شیفت کاری انجام میشود لحاظ نشده است و از طرفی در اختیار گرفتن کامیون برای بارگیری و تعلق آن به صاحب کالا، حذف تعهدات راننده الزامی باشد.
فاریابیدوست تاکید کرد: با توجه به این مشکلات ابطال تفاهمنامه مذکور را از امضا کنندگان تقاضا دارم و شایسته است در اسرع وقت تفاهم نامه مبسوطی در این زمینه به ثبت برسد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.