◄ عملکرد ریلی در گزارش 11 ماهه 1403 وزارت راه و شهرسازی
مقایسه عملکرد ریلی ۱۱ ماهه ۱۴۰۳ با بهترین رکوردهای ده سال گذشته نشان می دهد که اگرچه در بخش مسافری ریلی (۳ درصد کاهش) و حمل بار (۲۰ درصد کاهش نسبت به رکورد ۱۳۹۹) با چالش مواجه بوده ایم، اما در حوزه ترانزیت ریلی ۲۱ درصد نسبت به رکورد ۱۴۰۰ رشد داشته ایم

عباس قربانعلی بیک: به گزارش تین نیوز (299052) کتابچه عملکرد، وزارت راه و شهرسازی در 11 ماهه سال 1403 منتشر شد:
خلاصه این گزارش 104 صفحه ای در بخش ریلی: در سال ۱۴۰۳، پروژه های متعددی در حوزه زیرسازی و روسازی خطوط ریلی کشور به اجرا درآمد که از جمله می توان به احداث ۱.۵ کیلومتر خطوط جدید ریلی شامل چندخطه سازی، واریانس و خطوط حومه ای اشاره کرد. همچنین، ۷۰ کیلومتر از خطوط موجود مورد بهسازی و بازسازی قرار گرفت و عملیات ساخت ۵۹۲۰ متر مربع ساختمان ایستگاه های راه آهن انجام شد.
در بخش ناوگان ریلی نیز شاهد تولید و بازسازی ۲۶۱ دستگاه انواع ناوگان بودیم که شامل ۲۲۷ دستگاه واگن باری نو، ۱۸ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده، ۴ دستگاه واگن مسافری نو و ۵ دستگاه لوکوموتیو نو به همراه بازسازی ۷ دستگاه لوکوموتیو می شد. این اقدامات منجر به افزایش آماده به کاری لوکوموتیوها از ۴۸۹ به ۵۵۰ دستگاه و رشد قابل توجه ۵۵ درصدی تناژ بارهای ترانزیتی و ۹۶ درصدی تن کیلومتر حمل بارهای ترانزیتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد.
یکی از پروژه های استراتژیک سال ۱۴۰۳، تسریع در عملیات اجرایی راه آهن چابهار زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر بود که با هدف افزایش ترانزیت و اتصال بندر استراتژیک چابهار به شبکه ریلی کشور انجام شد.
در سه ماهه گذشته، بیش از ۶۰ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است. همچنین، راه اندازی اولین قطار ۵ ستاره تبریز-مشهد، قطار دوطبقه تهران یزد، احیای خطوط تهران-وان (ترکیه) و تهران شیرگاه، و راه اندازی قطار گردشگری تهران کاشان از دیگر دستاوردهای مهم این سال محسوب می شوند.
در بخش عملکرد حمل ونقل ریلی، آمار ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ نشان دهنده جابه جایی ۲۸ میلیون نفر مسافر است که نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است.
بیشترین تعداد مسافر در مناطق تهران (۱۰ میلیون نفر) و خراسان (۷ میلیون نفر) و کمترین میزان در مناطق شرق (۱۷۸ هزارنفر) و جنوب شرق (۱۹۲ هزارنفر) ثبت شده است. در حوزه حمل بار، حجم بار جابه جا شده به ۳۷.۴ میلیون تن رسید که ۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. مناطق یزد (۹.۷ میلیون تن) و شرق (۵.۷ میلیون تن) بیشترین سهم را داشتند.
با این حال، ترانزیت ریلی با رشد چشمگیر ۵۰ درصدی به ۲.۱۴ میلیون تن رسید که مرز سرخس با ۱.۶ میلیون تن بیشترین سهم را در این زمینه داشت.
شبکه ریلی در پایان ۱۴۰۳، دارای ۱۵۷۵۴ کیلومتر خطوط ریلی (۱۲۳۰۳ کیلومتر خط اصلی و ۳۴۵۱ کیلومتر خط فرعی)، ۱۰۲۷ دستگاه لوکوموتیو، ۳۱۳۳۲ واگن باری و ۲۲۱۱ واگن مسافری بود. مقایسه عملکرد ۱۱ ماهه ۱۴۰۳ با بهترین رکوردهای ده سال گذشته نشان می دهد که اگرچه در بخش مسافر (۳ درصد کاهش) و حمل بار (۲۰ درصد کاهش نسبت به رکورد ۱۳۹۹) با چالش مواجه بوده ایم، اما در حوزه ترانزیت ۲۱ درصد نسبت به رکورد ۱۴۰۰ رشد داشته ایم.
اهداف آینده: افزایش ترانزیت زمینی به ۴۰ میلیون تن تا پایان برنامه، توسعه خطوط دوخطه و برقی سازی (حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر)، نوسازی ۵۵۰ دستگاه لوکوموتیو با مشارکت بخش خصوصی، و افزایش سهم حمل و نقل ریلی از جابه جایی کل بار زمینی به ۳۰ درصد.
مرکز پژوهش های مجلس (830219):
شورای عالی اداری درجلسه 20/10/1382 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت راه و ترابری و شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت راه و ترابری را به شرح پیوست تصویب نمود. ...
برای بخش ریلی 12 شاخص درج شده که عبارتند از:
1) سهم بخش غیردولتی در جابجایی مسافر،
2) سهم بخش غیردولتی در جابجایی کالا،
3) طول بازسازی و بهسازی نسبت به طول خطوط اصلی،
4) سرعت متوسط بار،
5) سرعت متوسط بار،
6) احداث خطوط جدید،
7) قیمت تمام شده جابجایی مسافر،
8) قیمت تمام شده جابجایی کالا،
9) میزان رعایت استانداردها،
10) میزان بهره وری ناوگان،
11) سرمایه گذاری جذب شده داخلی و خارجی به دلار،
12) میزان هزینه های زیست محیطی به کل هزینه ها.
ضمن تقدیر از وزارت راه وشهرسازی در تهیه و انتشار این گزارش، انتظار می رود این حرکت خوب به صورت مستمر به ویژه سالانه ادامه یابد و ترجیحا اطلاعات بخش های حمل و نقلی به صورت تفکیک شده ارائه و از شاخص های مصوب شورای عالی اداری هم استفاده گردد.
از معاون حمل و نقل هم تقاضا می شود به ارزیابی مستمر شاخص های اصلی سازمان ها پرداخته و با همکاری کارشناسان و مدیران مربوطه و خبرگان مدعو به آسیب شناسی و تحلیل فاصله اهداف برنامه و عملکرد (GA) و یافتن راهکارهای منطقی بپردازند (تین 297339).