◄ رویکرد مدیریت لجستیکی، فشار داخلی صلح تحمیلی
صلح تحمیلی، که موکدا از سوی رهبر معظم انقلاب مردود اعلام شده فرصتی است برای آسیب شناسی، اصلاح و بازسازی ساختار نظامی کاملا وابسته رژیم صهیونیستی از سوی همدستان و حامیانش برای بازیابی قوا و برنامه ریزی برای حمله غافلگیرانه مجدد.

عباس قربانعلی بیک: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دومین پیام تلویزیونی (14040328) فرمودند: حادثه تهاجم ابلهانه و خباثت آلود رژیم صهیونیستی به کشورمان، در حالی رخ داد که مسئولان دولتی با طرف آمریکایی به طور غیر مستقیم و باواسطه مشغول مذاکره بودند؛ ... ملّت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم می ایستد، همچنان که تا حالا ایستاده، در مقابل صلح تحمیلی (هم) محکم می ایستد. ملّت ایران در مقابل تحمیل، تسلیم هیچ کس نمی شود. من انتظار دارم که صاحبان فکر و صاحبان بیان و قلم، به خصوص مرتبطین با افکار عمومی جهانیان، این معانی و این مفاهیم را برای مخاطبان روشن کنند، اجازه ندهند که دشمن با تبلیغات فریب کارانه خودش حقیقت را دگرگون جلوه بدهد ... نگذارید دشمن احساس کند که شما در مقابل او میترسید، احساس ضعف می کنید.
همین رفتاری که تا امروز داشتید، را با قوّت ادامه بدهید. کسانی که امورخدماتی به عهده شان است، کسانیکه با مردم سر و کار دارند، کسانی که امور تبلیغاتی و تبیینی بر عهده شان است، کار خودشان را با قوّت انجام بدهند و ادامه بدهند و به خدای متعال توکّل کنند. وَ مَاالنَّصرُ اِلّا مِن عِندِاللَهِ العَزیزِالحَکیم؛ و خدای متعال ملّت ایران را و حقیقت را و حق را، به طور قطع و یقین، پیروز خواهد کرد ان شاءالله.
صلح تحمیلی، که موکدا از سوی رهبر معظم انقلاب مردود اعلام شده فرصتی است برای آسیب شناسی، اصلاح و بازسازی ساختار نظامی کاملا وابسته رژیم صهیونیستی از سوی همدستان و حامیانش برای بازیابی قوا و برنامه ریزی برای حمله غافلگیرانه مجدد.
شاید برخی تصور کنند عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور کمبود منابع مالی و فناوری است و برای پیشرفت کشور، تحقق اهداف برنامه هفتم و ... نیاز به سرمایه گذاری سالانه چندصد میلیارددلاری در زیرساختها داریم که ضمن قبول صحت کلیات، نباید از تجربه توربوشارژر GT26 (تین 264918)، لکوموتیوهای جی ای (تین 246781)، خرید لکوموتیوهای آلستوم (تین 267358)، لکوموتیو زیمنس (تین 270253)، ترنست زیمنس (تین 249560)، ... (غالبا مشابه پلوس شکسته، تین 265949) غفلت نمود، (داستان پلوس شکسته به تجربه تعویض پرچالش موتوربنزینی با موتوردیزل یک کمپرسی آمریکایی در پیش ازانقلاب اشاره دارد).
تجربیات فوق مبین اینست که مشکلات کشور بیش از هرچیز، ناشی از نگاه لجستیکی برخی مدیران در تحلیل ضعف ها، ناکامی ها و مشکلات سازمان متبوع از دریچه خرید و تدارک تجهیزات به ویژه از خارج از کشور و ترجیحا با تامین ارزی کشور صادرکننده است.
غفلت از این موارد می تواند با ظاهر خیرخواهی برای تحقق اهداف برنامه های توسعه و پیشرفت، زمینه ساز فشار کارشناسان و مدیران میانی به مدیران ارشد نظام برای برای دریافت اعتبار و منابع مالی و مجوزهای خرید و نهایتا تحمیل پذیرش صلح تحمیلی گردد.
چند تجربه فوق و تجربیات مشابه در سایر بخش ها اثبات کننده اینست که انتخاب نامناسب و فقط با تاکید بر فناوری جدید ...، علاوه بر اتلاف منابع در خرید، می تواند به یک عامل تحمیل هزینه نگهداری و بهره برداری بالا و عقب افتادگی از اهداف تبدیل شود. مشابه این موضوع در پروژه های عمرانی که غالبا با نگاه صرفا عمرانی سبب اتلاف منابع در مرحله احداث و تحمیل هزینه بهره برداری و نگهداری است مکررا دیده شده که علاوه بر انباشت و طولانی شدن پروژه های نیمه تمام سبب بلای بزرگ کسری بودجه میگردد.
نمونه های ریلی فقط از باب یادآوری برای همکاران راه آهن است و متاسفانه مدیریت لجستیکی (و عمرانی) در بخش هوایی، دریایی ... مانند ساخت فرودگاه های متروکه، بنادرکم بهره، هواپیماهای زمینگیر ... کارخانجات فولاد، سیمان، پتروشیمی ... هم فراوان است.
نگاه افراطی که غالبا مبتنی بر غلبه احساسات بر عقلانیت در این دو نیاز است نامطلوب بوده و بدیهی است در حد عقلایی این نیازها باید پاسخ داده شود. با حضور بی نظیر آحاد مردم از اقشار مختلف در راهپیمایی روز جمعه در سراسر کشور با وجود تهدید حملات رژیم صهیونیستی، انتظار می رود مدیران و کارشناسان سازمان ها و نهادهای خدماتی که غالبا متعلق به دولت هستند هم با رویکرد افزایش بهره وری، ضمن کاهش یا قطع تقاضای منابع بیشتر از دولت و مجلس، به خیل فرماندهان جنگ اقتصادی بپیوندند و شرایطی را فراهم نمایند که دغدغه نمایندگان دیپلماسی کشور با اطمینان قلبی بیشتری در مقابل صلح تحمیلی مقاومت نمایند.
هرچند قانون سهم بهره وری در رشد اقتصادی سالانه کشور را 35 درصد از 8 درصد مشخص نموده ولی در راه آهن رشد بهره وری می تواند به درصد بسیار بالاتری برسد و در سایر بخش های راه وترابری مانند جاده ای و دریایی به ویژه صنعت وابسته هوایی، نیز همین گونه است.