بازدید سایت : ۸۵۳۷۶
| کد خبر ۲۹۹۴۱۷
کپی شد
در مقایسه سیستم حمل و نقل ریلی مبتنی بر کشش دیزل الکتریک و سیستم کشش تمام برقی

◄ اولویت برقی سازی خطوط ریلی/ ارتقای حمل و نقل ریلی ایران با برقی کردن خطوط مسافری

قطار سریع السیر نیازمند احداث خط جدید است و قطعاً از نظر اقتصادی شکست می خورد اما برقی کردن خطوط مسافری منتخب با انجام بازسازی بر روی خطوط و نصب شبکه بالاسری و تبدیل ناوگان و رساندن سرعت متوسط سیر به نزدیک 120 کیلومتر بر ساعت ، یک ارتقا در حمل و نقل ریلی ایران محسوب می شود.

اولویت برقی سازی خطوط ریلی/ ارتقای حمل و نقل ریلی ایران با برقی کردن خطوط مسافری
تین نیوز |

سعید قصابیان: 

مقدمه : مطالعات امکان سنجی برقی کردن راه آهن ایران به دهه پنجاه بر می گردد اما این پروژه هنوز هم به مرحله اجرا نرسیده است. این مطالعات گاهی برای مسیر های خاصی بوده ( تهران – خرمشهر ، بافق- بندر عباس، تهران - مشهد ) و گاهی کل خطوط را شامل می شده ( از جمله مطالعات مرکز تحقیقات راه آهن و دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت و مطالعات مشاوران مختلف مانند ایتالفر و سیسترا و مترا و نماد مبتکر)..

از آنجا که برقی سازی نه یک الزام و ضرورت بلکه یک انتخاب است و با توجه به چالش های پیش رو از جمله :

  • هزینه های شیفت از سیستم دیزل الکتریک به سیستم تمام برقی ( اعم از سرمایه گذاری در زیر ساخت، هزینه نگه داری زیر ساخت( شبکه بالاسری علاوه بر خط و ابنیه )، تامین ناوگان برقی، سیستم نگه داری ناوگان و تامین انرژی قطار و . . )
  • نحوه تامین مالی این پروژه
  • اولویت بندی و فاز بندی اجرای پروژه  
  • نرخ برگشت سرمایه گذاری در این پروژه  

بیشتر بخوانید: 

◄ تبدیل لوکوموتیو از دیزل الکتریک به برقی؛ بررسی نسبت توان به وزن لوکوموتیو

مقایسه سیستم حمل و نقل ریلی مبتنی بر کشش دیزل الکتریکی و سیستم کشش تمام برقی/ بررسی برقی کردن راه آهن ایران

◄ مزیت لوکوموتیو برقی در گلوگاه های ترافیکی

 

باید توجیهات و استدلال های قوی و دلایل کافی برای صرف چنین هزینه ها روی میز تصمیم گیران گذاشته شود. بدیهی است انجام محاسبات دقیق کمّی و محاسبه نرخ برگشت داخلی( IRR ) و رسیدن به قیمت تمام شده پروژه بازای هر مسافر ( یا بازای هر کانتینر) باید به مشاور ذیصلاح و واجد شرایط سپرده شود. گرچه چندین بار مطالعه برقی کردن انجام شده ، اما همه این مطالعات به دلیل گذشت زمان و تغییر شرایط ( به خصوص شرایط مالی) برای کاربست امروز قطعا نیاز به بازنگری دارند.

با توجه به محدودیت منابع، بدیهی است که پروژه برقی کردن نمی تواند در کل شبکه اجرا شود و لذا اولویت بندی اجرای پروژه ( بر اساس انبوهی بار و مسافر و گلوگاه های ترافیکی شبکه ریلی ) نیز باید از مشاور مطالبه شود.

در این شرایط و در غیاب یک مشاوره قوی ، در این سلسله یادداشت ها تلاش شده ویژگی های عنوان شده برای برقی سازی در ترازوی علمی ارزیابی شوند. هر بار یک جنبه از برقی سازی به صورت یک موضوع مورد بحث قرار می گیرد و انشالله به فرایند تصمیم گیری کمک خواهد کرد[i].

موضوع اول به مقایسه راندمان در دو سیستم، موضوع دوم به نسبت توان به وزن لکوموتیوها و موضوع سوم به مزیت لوکوموتیو برقی در گلوگاه های ترافیکی اختصاص داشت.

 

موضوع چهارم: اولویت برقی سازی

سه کاربرد اصلی قطار برقی :

  • قطار باری برقی
  • قطار مسافری برقی
  • قطار مسافری برقی سریع السیر

الف) قطار برقی سریع السیر: اقتصاد مسافر کشی ریلی ورشکسته است و لذا اضافه کردن یک سیستم بسیار گران و لوکس ( قطار سریع السیر) به این مجموعه، ورشکستگی را تعمیق می کند.وعده بردن زوّار امام رضا (ع) به مشهد در 6 ساعت افسانه ایست که نباید منابع محدود کشور را صرف آن کرد؛ به خصوص با توجه به شرایط تحریمی کشور و جنگ اقتصادی[ii]. برای جلوگیری از اطاله متن ، عنوان برخی از مقالات و یادداشت ها درباره سراب سرعت و برای تاکید بر عدم ضرورت قطار سریع السیر را زیر نویس کرده ام[iii]. اولویت برقی کردن باید در جهت حمل بار باشد و در گلوگاه های ترافیکی( اعم از باری و مسافری).

ب) همانطور که در موضوع قبل اشاره شد قطار برقی می تواند در گلوگاه های ترافیکی ( اعم از باری و مسافری) به کار بهره بردار بیاید. گلوگاه ترافیکی جایی است که ظرفیت محور به اشباع رسیده و جوابگوی تقاضا نیست و کفاف اعزام قطار بیشتر را نمی دهد. قطار برقی را باید برای حمل بار سنگین و در گلوگاه ها به کار گرفت نه برای رکورد زنی در سرعت. با توجه به محدودیت منابع و عدم امکان برقی کردن همه خطوط ( که البته هیچ ضرورتی هم ندارد) ناچار هستیم گلوگاه های ترافیکی را شناسایی کرده و بر افزایش ظرفیت آن محورها ( به روش برقی کردن) متمرکز بمانیم.

پ) با توجه به اقتصاد شکننده حمل مسافر ریلی، برقی کردن خطوط مسافری باید با حداقل هزینه انجام شود[iv]،در حالیکه قطار سریع السیر نیازمند احداث خط جدید است و قطعاً از نظر اقتصادی شکست می خورد. برقی کردن خطوط مسافری منتخب با انجام بازسازی بر روی خطوط و نصب شبکه بالاسری و تبدیل ناوگان و رساندن سرعت متوسط سیر به نزدیک 120 کیلومتر بر ساعت[v] ، موجب افزایش ظرفیت حمل مسافر  و یک ارتقا در حمل و نقل ریلی کشور محسوب می شود.

توضیحات 

[i] بدیهی ست برخی فرضیات و اعداد ذکر شده در این محاسبات تقریبی هستند و اعداد حتی الامکان رُند شده اند؛ اما شرط سازگاری زمانی در مقایسه کمیت ها رعایت شده است.

[ii]  راه اندازی قطار سریع السیر در شرایط جنگ اقتصادی مثل اینست که با کت و شلوار و کراوات به جنگ با دشمن متجاوز بروید در جبهه.

[iii] در توضیح عدم ضرورت قطار پر سرعت برای حمل و نقل ریلی در شرایط فعلی کشور ، به چند مرجع زیر مراجعه فرمائید:

  1. مقاله " درس‌آموزی از تجربه مواجهه با تکنولوژی بالا در حمل‌و‌نقل ریلی" / تین نیوز / 25/اسفند/1397/ کد خبر 184151
  2. مصاحبه " ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم- اصفهان در اولویت نیست" / تین نیوز 11/آبان/1399 / کد خبر 221475
  3. مقاله " درس هائی از تجربه شکست خورده قطار پر سرعت در خطوط ریلی ایران" / صنعت حمل و نقل/ شماره 391/ آذر ماه 1401
  4. مقاله " سراب قطار پر سرعت" /  صنعت حمل و نقل/ شماره 392/ بهمن 1401

[iv] یک اقتصاد شکننده که دخلش جوابگوی خرجش نیست لاجرم به سمت دریافت کمک از منابع عمومی سوق پیدا می کند؛ کما اینکه حمل و نقل مسافری سنتی الان دچار همین ناترازی است. علیلی ست که با عصای یارانه و کمک دولت و چشم پوشی از حق دسترسی و تخفیف هنگفت بابت استفاده از لوکوموتیو سر پاست.اگر قرار است این خدمت را توسعه بدهیم ( برقی کردن) باید با حداقل سرمایه گذاری انجام شود.

[v]  سرعت متوسط مسافری فعلی در مسیر تهران مشهد کمتر از 100 کیلومتر بر ساعت است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • علیرضا اسداللهی پاسخ

    سلام پیشنهاد میکنم حتما باید ابتدا برای مشارکت بخش خصوصی همزمان احداث تبدیل حمل کالا و بار کانتینری با قطار سریع السیر برقی تا کالاهای اساسی صادراتی وارداتی در نظر گرفته شود انشالله که اقتصادی باشه تا بعدا بخش مسافری و قطار برقی بشود امیدوارم جذب بخش خصوصی مهم است خیلی خیلی ممنون میشم