◄ سوانح اخیر راه آهن و پندی از هند برای گزارش و تحلیل سوانح ریلی
برای ساده سازی و اثربخشی این گونه تحلیل ها باید مستند سازی سوانح با دقت و سرعت بیشتری انجام شود در حالی که این امر به دلیل یا با عذر آزاد سازی مسیر مغفول واقع شده، صحنه وقوع حادثه تغییر نموده و سانحه بدون ریشه یابی دقیق جمع می شود.
- در یکی از ماموریت ها به یزد به پیشنهاد مرحوم دکتر دادمان به اتفاق مهندس رحمتی وارد کابین لکوموتیو شدیم و بنده با سابقه بررسی ریشه فرار قطار، از لوکوموتیوران پرسیدم که آیا شما با افزایش و کاهش واگن آزمایش ترمز می کنید که ایشان جواب دادند خیر، پرسیدم آیا حاضرید برای دکتر هم بگویید و ایشان هم پذیرفتند و همین را برای مرحوم دکتر دادمان شرح دادند.
- اما ریشه مسئله از منظر تجربیات سایر کشورها و اتحادیه بین المللی راه آهن ها، بر خلاف آنچه که ما در آیین نامه خودمان داریم، استاندارد UIC453 در واقع چهار نوع آزمایش ترمز که در ابتدای مسیر و در وسط مسیر با یکدیگر متفاوت هستند را تعریف می کند و با توجه به شرایطی که در میانه مسیر پیش می آید و تغییرات اندکی که آرایش قطار می کند این استاندارد چهار آزمایش ترمز را تشریح کرده و آن را برای مبادله قطارهای بین المللی در مرز کشورها تعیین و اعلام نموده که به نظر می رسد بی توجهی به این منطق استاندارد باعث کاهش پذیرش و تمکین به مقررات در عملیات اجرایی می شود. (پیوست روانشناسی، تین نیوز / کد خبر 220264)
- صفحه 236 گزارش رولندبرگر، سوانح ایران در 2014 (بر قطار کیلومتر) را بیش از چهار برابر متوسط و 29 برابر روسیه اعلام نموده است.
- بر اساس گزارش ایمنی اتحادیه جهانی راه آهن ها (UIC) در سال 2019 در مورد حوادث مهم سال 2018، تعداد حوادث مهم گزارش شده اعضا در 2018 به 1746 مورد رسیده درحالی که در 2013 تعداد حوادث مهم 2089 بوده است (16 درصد کاهش).
- حادثه مهم در پایان گزارش چنین تعریف شده: حادثه ای که حداقل یک وسیله ریلی در حرکت باشد که در آن یک نفر فوت نموده یا صدمات سنگین جانی دیده باشد، یا صدمه اساسی به ناوگان، خط، تاسیسات و محیط زیست وارد شده باشد و یا قطع رفت و آمد برای 6 ساعت یا بیشتر (خسارت مهم خط و ناوگان در این تعریف بالای 150000 یورو اعلام شده).
- بررسی های آماری سوانح خروج از خط راه آهن لرستان در سال 79 نشان می داد تا پایان 6 ماهه اول سال 78، 88 درصد خروج از خط واگن های باری مربوط به واگن های مسقف رومانی قدیمی سری 155 و 156 هزاری بود درحالی که این واگن ها فقط 25 درصد واگن های عبوری بودند. (سهم لرستان در سوانح خروج از خط واگن های باری با وجود طول 200 کیلومتری و کمتر از 3 درصد شبکه، 45 درصد بود)
- بررسی های فنی تکمیلی که خلاصه آن در پیام خط 43 مورخ 791014 درج شد نشان می داد زیاد بودن بربلندی (دور)، سبب افزایش احتمال خروج از خط به ویژه برای قطارهای باری با سرعت پایین می گردید که اقدامات لازم به عمل آمد (تین نیوز / کد خبر 238812).
- برای ساده سازی و اثر بخشی این گونه تحلیل ها باید مستند سازی سوانح با دقت و سرعت بیشتری انجام شود در حالی که این امر به دلیل یا با عذر آزاد سازی مسیر مغفول واقع شده، صحنه وقوع حادثه تغییر نموده و سانحه بدون ریشه یابی دقیق جمع می شود.
- روش های غلط اداری نیز در تشدید مشکل نقش مهمی ایفا می کنند، از جمله وقت زیاد به ادارات کل نواحی برای تهیه گزارش.
- راه آهن هند برای اطلاع رسانی عمومی گزارش سوانح به مردم پایگاه (Safety.indianrail.gov.in) را تاسیس نموده و اطلاعات خلاصه سوانح را از 2014 تا 2022 در آن ثبت و منتشر نموده است و علاوه بر آن دستور العمل 26 صفحه ای برگرفته از کتابچه مرجع سوانح (Accident Manual)، برخی الزامات تهیه گزارش سوانح را بیان نموده که به آن اشاره می شود:
نگهبان، راننده، رئیس ایستگاه یا هر مقام ارشدی که در محل حادثه حضور دارد باید اطلاعات حادثه را جمع آوری و به ایستگاه کنترل منتقل کند. این شامل زمان، مکان، جزئیات قطار، توضیحات مختصر، تلفات، خسارت و غیره است. رئیس ایستگاه باید ظرف 24 ساعت گزارش دقیق حادثه را ارائه دهد. گزارش حادثه دقیق تر در فرم GA-3 باید توسط کارکنان راه آهن ظرف 72 ساعت ارسال شود. گزارشات و آمار حوادث باید در دفاتر ثبت شده توسط ایستگاه ها، بخش ها و ستاد نگهداری شود. گزارش های دوره ای مختلف از آمار تصادفات باید توسط بخش ها به ستاد مرکزی و سپس به راه آهن طبق جدول زمانی تعیین شده ارسال شود. تصادفات بر اساس شدت، تلفات، خسارت و غیره به دسته های A، B،C و ... طبقه بندی می گردد.
- تهیه گزارش فوری از مشاهدات علاوه بر کاهش احتمال فراموشی، سبب کاهش انتشار شایعات و ... می شود و تناقضی هم با گزارش مشروح سانحه نخواهد داشت و اطلاع رسانی عمومی سبب افزایش آگاهی پرسنل راه آهن و شهروندان و کاهش احتمال خطاهای مشابه می گردد.
فایل ضمیمه را از اینجا دریافت کنید.
* کارشناس حمل و نقل
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.