| کد خبر: 264471 |

◄ آمار خلاصه اتحادیه جهانی راه‌ آهن‌ ها، UIC 2023

جابجایی بار در قاره ها 38 درصد آسیا و اقیانوسیه، آمریکا 29 درصد ، فدراسیون روسیه 26 درصد ، اروپا 5 درصد ، آفریقا 2 درصد می باشد.

تین نیوز

- بر اساس آمار خلاصه 2023 UIC کشورهایی (راه آهن هایی) که بالاترین آمار جابجایی بار را ثبت نموده اند بر حسب میلیارد تن کیلومتر به ترتیب 10 مورد اول عبارتند از:

  1. روسیه (RZD) 2637
  2. چین (CR) 2572
  3. آمریکا (AAR) 2239
  4. هند (IR)  872
  5. قزاقستان (KTZ) 245
  6. اوکراین (UZ) 176
  7. آفریقای جنوبی (Transnet) 140
  8. آلمان (DB AG) 84
  9. بلاروس (BC) 36
  10. ایران (RAI) 33

این آمارها غالبا مربوط به عملکرد 2022 و 2021 است ولی برخی موارد تا 2017 نیز می باشد (ایران 2022).

- جابجایی بار در قاره ها:

  1. 38 درصد آسیا و اقیانوسیه
  2. آمریکا 29 درصد 
  3. فدراسیون روسیه 26 درصد 
  4. اروپا 5 درصد 
  5. آفریقا 2 درصد می باشد (جمع 9974).

- بر اساس این آمار، بالاترین آمار جابجایی مسافر بر حسب میلیارد نفر کیلومتر به ترتیب 10 مورد اول عبارتند از:

  1. چین (CR) 652
  2. هند (IR) 590
  3. روسیه (RZD) 123
  4. فرانسه (SNCF) 100
  5. شرقی ژاپن (EJR) 91
  6. آلمان (DB) 76
  7. مصر (ENR) 39
  8. غربی ژاپن (WJRC) 37
  9. مرکزی ژاپن (CJRC) 32
  10. ایتالیا (FS) 35 (کل جابجایی مسافر ژاپن بیش از 160 بوده است).

- جابجایی مسافر قاره ها آسیا و اقیانوسیه 71 درصد ، اروپا 19 درصد ، فدراسیون روسیه 6 درصد ، آمریکا 2 درصد ، آفریقا 0.5 درصد می باشد (جمع 2099).

- جابجایی مسافر سریع السیر به ترتیب بیشترین میلیارد نفر کیلومتر عبارت است از:

  1. چین 439 (67 درصد مسافری)
  2.  فرانسه 65 (65 درصد )
  3. ژاپن 44 (28 درصد )
  4. آلمان 34 (45 درصد )
  5.  کره جنوبی 10
  6.  اسپانیا 10
  7.  تایوان 9
  8. روسیه 5
  9. مراکش 1 و سایر کشورهای اروپایی 31 (پرتقال، لهستان، سوئد، بلژیک، ایتالیا، ترکیه، اسلونی، هلند، بلژیک، لهستان، انگلیس، فنلاند، ...).

- طول شبکه راه آهن ها (و طول دوخطه و برقی) در این آمار، بر حسب هزار کیلومتر به ترتیب 10 مورد اول عبارتند از:

  1. آمریکا 147 (147-0)
  2. چین 112 (79-91)
  3. روسیه 86 (---)
  4. هند 68 (28-50)
  5. آلمان 33 (19-21)
  6. فرانسه 27 (17-16)
  7. اکراین 22 (7-10)
  8. آفریقای جنوبی 21 (13-8)
  9. لهستان 19 (9-12)
  10. ایتالیا 17 (8-12)
  11. طول کل شبکه جهانی 919 (417-329).

- تعداد لوکوموتیو کل 85908 دستگاه و در:

  1. قاره آسیا و اقیانوسیه 37581
  2. آمریکا 28717
  3. اروپا 15383
  4. آفریقا 4227
  5. و بیشترین لوکوموتیو راه آهن ها: آمریکا 23264، چین 20346، هند 13176، روسیه 4227، آلمان 3438، آفریقای جنوبی 3300.

- تعداد واگن خودکشش 163389 که در آن:

  1. قاره آسیا و اقیانوسیه 127181
  2. اروپا 34989
  3. آمریکا 1089
  4. آفریقا 130
  5. و بالاترین در هند 74760 (جمع با واگن)، چین 30292، فرانسه 18601، ژاپن 17847، هلند 4207 و کره 3254، آلمان 3127.

- تعداد واگن مسافری 187956 که در آن:

  1. قاره آسیا و اقیانوسیه 110480
  2. اروپا 75187
  3. آفریقا 1576
  4. آمریکا 711
  5. و بالاترین واگن در هند 74760 (جمع با خودکشش)، چین 72327، ژاپن 24842، آلمان 18233، فرانسه 16186، سوئیس 6308.

- تعداد واگن باری 3416 هزار که در آن:

  1. قاره آمریکا 1758
  2. آسیا و اقیانوسیه 1416
  3. اروپا 210
  4. آفریقا 32
  5. و بالاترین واگن در آمریکا 1633، روسیه 1416، چین 912، هند 319، قزاقستان 134، کانادا 77، آلمان 75، رومانی 24، اتریش 17 (هزار واگن).

- تعداد کل پرسنل راه آهن ها 5514 هزار نفر و بیشترین ها:

  1. چین 1549
  2. هند 1213
  3. روسیه 680
  4. آلمان 324
  5. آمریکا 131

- آمار چند دهه - طول شبکه، دوخطه، برقی/ لوکوموتیو، خودکشش، واگن مسافری و باری/ جابجایی مسافر، بار و سریع/ پرسنل

- واحدها: شبکه بر حسب هزار کیلومتر/ ناوگان برحسب هزار دستگاه/ جابجایی مسافر و بار و سریع میلیارد واحد حمل/ هزار نفر

- آمار 2023- 919، 417، 329/ 86، 163، 188، 3416/ 2099، 9974، 647/ 5514 (لوکوموتیو 10 درصد کاهش نسبت به 2020)

- آمار 2020- 852، 443، 342/ 96، 150، 195، 3347/ 3702، 9280، 1057/5701 (لوکوموتیو 4 درصد کاهش نسبت به 2010)

- آمار 2010-1021، 212، 279/ 100، 49، 271، 2679/ 2765، 9281، 202/ 6705 (مسافر 32 و بار 18 درصد افزایش به 2004)   

- بهره وری لوکوموتیو 2023 (تن کیلومتر+ نفرکیلومتر (واحد حمل) تقسیم بر تعداد لوکوموتیو+ تعداد خودکشش تقسیم بر 5 ):  جهانی 102 میلیاد واحد حمل برلوکوموتیو و در قاره آمریکا 100، آسیا و اقیانوسیه 84، آفریقا 47، اروپا 42، و در ایران 46 است.

- با بررسی آمار و روند تغییرات شبکه و ناوگان راه آهن های مختلف می توانیم به برخی راهبردها و اثربخشی آنها پی برده، فرصت ها و تهدیدهای آتی را بهتر شناسایی و راهکارهای کاهش اثر پذیری نامطلوب را متناسب با قوت ها و ضعف ها یافته و به کار بندیم.

فایل پیوست را از اینجا دریافت کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • س م ص 7 0

    ممنون از جناب آقای قربانعلی بیک بابت این اطلاعات مفید. جایگاه جهانی ایران در حمل بار حقیقتا قابل اعتناست و ارزشمند تلقی میشود. البته که جای بهبود و ارتقا هم دارد

    • عباس قربانعلی بیک 0 0

      با سلام و تشکر از توجه شما
      دقیقاً همینگونه است، حمل‌ونقل ریلی در کشور ما فرصت‌های بی‌نظیری دارد
      هم در بخش باری و هم در بخش مسافری
      و میتواند تحول بزرگی را در کشور رقم بزند

  • ناشناس 2 0

    با سلام و خسته نباشید به آقای عباس قربانعلی بیک بابت گرداوری این مطالب ارزشمند.
    انشالله از دانش شما، بیشتر از این ها بهره مند شویم.