| کد خبر: 263119 |

◄ لکوموتیو باری آینده برای اروپا، FFL4E

نیاز و برنامه خرید 550 لکوموتیو و برنامه جدید راه آهن برای برقی سازی را می توان به بستری برای خرید لکوموتیوهای دوگانه برقی- دیزلی تبدیل کرد.

تین نیوز

به نوشته سایت اتحادیه جهانی راه آهن ها، UIC، ائتلاف بین راه آهن های اروپایی در طرح RFF (Rail Freight Forward) متعهد شده اند آثار منفی حمل بار و جابجایی بر کره زمین را با نوآوری و حمل و نقل هوشمند به شدت کاهش دهند که UIC هماهنگ کننده آن است. چشم انداز مشترک این کشورها که راه آهن ستون فقرات حمل و نقل چندوجهی و لجستیک سبز آنها می باشد، افزایش سهم بار ریلی از 18 درصد کنونی به سهم 30 درصد تا 2030 است (تین نیوز / کد خبر 259415).

صفحه 42 گزارش رولندبرگر به سهم ریلی بار چند کشور در 2015 (سوئیس 36، کانادا 71، روسیه 85 ...) اشاره و سهم ایران را 12 درصد اعلام نموده است (تین نیوز / کد خبر 240433).

- از سال 2008، بازار حمل و نقل ریلی هنوز از رکود جهانی بهبود نیافته و حاشیه سود در بخش راه آهن در سراسر اروپا کاهش یافته است. در 15 سال گذشته رقبا با نوآوری توانستند ظرفیت خود را افزایش دهند، شناورهای داخلی ظرفیت حمل و نقل خود را 158 درصد و کامیون ها ظرفیت خود را تا 50 درصد بالا برده اند، در حالی که حمل و نقل ریلی بار تنها 3 درصد آنهم با افزایش طول قطارها  از720 به 740 متر افزایش داده است. پروژه  SHIFT2RAIL IP5 این مشکل را با ایجاد چشم اندازی برای عملیات حمل و نقل ریلی آینده که کیفیت و کارایی بیشتری را ارائه و به طور همزمان ساختار هزینه کلی را بهبود می بخشد، رفع می کند.

- در این زمینه، شرکت های بمباردیر، فوله، راه آهن آلمانDB ، AVL و ...، پروژه لکوموتیو باری آینده برای اروپا (FFL4E) را با هدف توسعه فن آوری های کلیدی برای لکوموتیوهای باری کارآمد، انعطاف پذیر و ارائه خدمات رقابتی، تعریف کرده اند.

- مهمترین رویکردها در پروژه FFL4E ، افزایش طول قطار از 740 به 1500 متر است (قطار طویل) که به دلیل محدودیت ظرفیت قلاب ها با استفاده از سیستمی مشابه لکوترول که در 1370 برای لکوموتیوهای GE ایران خریداری شده بود، دارای قابلیت سیر خطوط فرعی پایان مسیر با افزودن موتور دیزل LM (Last Mile) یا باتری برای کشش، در لکوموتیوهای برقی است.

- سیستم رانش آخرین مایل (LM) بر روی یک لکوموتیو برقی خط اصلی، یک نوآوری دگرگون ساز موفق است  که مشتریان را از اپراتورهای عملیات مانور بی نیاز می کند، با این روش قطارهای باری سنگین در خطوط غیربرقی کوتاه پایانی جابجا می شوند.

- افزایش طول قطار به عنوان یکی از روش های افزایش ظرفیت خطوط، همواره مورد استفاده کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، برزیل، استرالیا، آفریقای جنوبی، چین و ... بوده است ولی اخیرا حتی کشورهای اروپای غربی که بیشتر در بخش مسافری فعال هستند نیز این راهبرد را برگزیده اند، گزینه کنونی 1500 متر (پروژه ماراتون) با وزن حدود 4000 تن برآورد شده است (ظرفیت 175 درصد ).

- بخش نتیجه گیری پروژه SHIFT2RAIL، یکی از مهمترین ارکان این پروژه را لکوموتیو هیبرید معرفی می کند (با تاکید بر ضرورت افزایش توان و نیاز به لکوموتیوهای 6 محوره برقی- دیزلی با امکان ذخیره توان، ص 4).

- با گذشت بیش از شصت سال از کار لکوموتیوهای مسافری دوگانه (FL9) با برق ریل سوم (مانند مترو) و یک دهه از طراحی و عرضه لکوموتیوهای دوگانه الکترو دیزل سرعت 200 برای بخش مسافری آمریکا (ALP-45DP) با دو موتور دیزل با قدرت 2700 کیلووات و قدرت برقی 4000 کیلووات و سپس ساخت و عرضه لکوموتیوهای برقی LM و کارایی بسیار خوب آنها در جابجایی مستقیم قطارها تا خطوط فرعی مشتری که غالبا برقی نیستند، اکنون رویکرد شرکت های ریلی لکوموتیوهای دوگانه باری است (گام جدید آلمان با زیمنس، تین نیوز / کد خبر 242643) تا بدون تغییر لکوموتیو در مسیرهای ترکیبی برقی و غیربرقی شبکه، قطارها را جابجا نمایند (اخیرا شرکتی در ترکیه این نوع لکوموتیو را به کارگرفته و شرکتی دیگر هم برای خرید اقدام کرده است).

- نیاز و برنامه خرید 550 لکوموتیو (تین نیوز / کد خبر 257970) و برنامه جدید راه آهن برای برقی سازی را می توان به بستری برای خرید لکوموتیوهای دوگانه برقی- دیزلی تبدیل کرد تا علاوه بر رفع نیاز راه آهن به لکوموتیو، کاهش هزینه خرید و کاهش هزینه حمل و نقل، ظرفیت صنایع داخلی نیز در ساخت لکوموتیو بیشتر به کار گرفته شود (تحول و جهش ریلی تین 258711).

- قابلیت پیش بینی شده و امکان تبدیل لکوموتیوهای آلستوم به برقی یا برقی دیزلی 6 مگاوات و سابقه ساخت این لکوموتیو در کشور را می توان زمینه ساز رشد سریع راه آهن قرار داد (همزمان با برقی سازی مسیرهای پرفراز، خطوط نیمه برقی، تین نیوز / کد خبر 246859).   

برای دریافت فایل مرتبط اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.