| کد خبر: 177154 |

◄ لزوم هوشیاری مالیاتی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

سوال اینجاست که آیا می‌توان با استناد به یک سری مبانی که غیرقابل اتکا و غیر کارشناسانه است از بنگاهی که با کاهش قابل توجه حجم کالای ترانزیت در آستانه تعطیلی قرار دارد، با نقض صریح قانون اقدام به وصول مالیات کرد؟

تین نیوز

 مدت‌های مدیدی است که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گرفتار مشکلات ناشی از، عدم تمکین سازمان امور مالیاتی از نص صریح قانون و رأی دیوان بوده و در هیئت‌های مختلف حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر و اجرائیات و ...سرگردان هستند. علی‌رغم ادله و قوانین شفاف و کافی و رأی دیوان عدالت اداری که عالی‌ترین مرجع حل اختلاف میان مؤدی و سازمان امور مالیاتی است. رأی صادره توسط این نهاد برای هر دو طرف لازم الاتباع است. بر این اساس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند. در زیر تعدادی از بخشنامه‌ها و مستندات قانونی شرح داده‌شده است:

ماده13 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، عواید حاصل از خدمات صادرات را از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف دانسته است. حمل‌ونقل بین‌المللی از مصادیق خدمات صادرات بوده و استفاده‌کننده نهایی از خدمات مذکور افراد خارجی حقیقی یا حقوقی هستند که دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از آنان موضوعیت ندارد.

بخشنامه شماره (28004)با کد سند (ال/ 072/ 1388) با امضای آقای محمدقاسم پناهی که به جهت رفع ابهامات در خصوص قانون مذکور صادرشده است، معافیت ترانزیت را تایید کرده  است. بخشنامه شماره (656 مورخ 14/ 01/ 1387) دربندهای الف و ب و ج صراحتاً ترانزیت خارجی را با ارائه اسناد مثبت، معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده دانسته است.

 بخشنامه‌های شماره 200/1533 مورخه 28/ 08/ 1392 رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور و بخشنامه شماره 624 /267 مورخه 24/ 03/ 1395 معاونت بر ارزش‌افزوده، سازمان امور مالیاتی کشور که خدمات حمل‌ونقل دریایی را به جهت این‌که شاخه‌ای از حمل‌ونقل بین‌المللی کالاست از مالیات و ارزش‌افزوده معاف می‌داند.

 هم‌چنین بخشنامه شماره (67 / 95 / 200 مورخه 04/ 10 /1395) سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر معاف بودن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی همگی از مالیات بر ارزش‌افزوده حکایت دارد.

 علاوه بر بخشنامه‌های مذکور، شورای گفتگوی دولت‌ و بخش خصوصی استان خراسان رضوی نیز دربند (6) سی‌و نهمین جلسه خود موضوع اجرای معافیت شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را در دستور کار قرار داده و مصوب کرد اما متأسفانه این بخشنامه‌ها توسط اداره امور مالیاتی اجرانشده است.

 هم‌چنین علی‌رغم مخالفت نماینده بند 3 ماده 244 (نماینده اتاق بازرگانی خراسان رضوی) به‌عنوان یکی از سه عضو هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی با اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده و معاف دانستن ترانزیت  از شمول قانون مذکور (که در آرای صادره به‌طور صریح مخالفت خود را بیان می‌کند)، سایر اعضای هیئت مذکور به نفع اداره مالیات رأی صادر نموده و با ارجاع مراتب به دایره اجراییات و بستن حساب‌های شرکت‌ها و اعضای هیئت‌مدیره و ضبط اموال، آنان را وادار به تمکین و پرداخت مالیات می‌نمایند.

با مشاهده این موارد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از سر استیصال و ناگزیری به دیوان عدالت اداری شکایت بردند و دیوان نیز با بررسی شکایت آنان حداقل در 2 رأی صادره به شماره 960792/15 دادنامه شماره 482 شرکت چابکران توس و دادنامه شماره 925 شرکت پیمان ترابر که تا تاریخ تحریر این نوشته موردبررسی قرارگرفته بود شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف اعلام نمود.

آنچه مایه شگفتی است رفتار سلیقه‌ای و غیرکارشناسی و غیرحرفه‌ای توسط ممیزان و تایید رأی صادره توسط هیئت حل اختلاف بدین‌صورت که ممیز، مودی را به اداره مالیات دعوت و اظهار تمایل می‌نماید که با وی به طریقی به توافق برسد. مثلاً" پیشنهاد می‌کند 802درصد را داخلی و 20 درصد را خارجی محاسبه نموده وبر آن اساس اقدام به اخذ مالیات نماید. اگر قانون‌گذار قایل به چنین تفکیکی می‌بود قطعاً آن را هنگام تدوین  قانون در نظر می‌گرفت.

حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور که عالی‌ترین مرجع قانون‌گذاری در خصوص قوانین حاکم بر کالای ترانزیت است تعریف مشخصی دارد «حمل کالا از نقطه‌ای در داخل یک کشور به نقطه‌ای در داخل کشور دیگر». پروسه حمل بین‌الملل فرآیندی پیوسته است که هیچ‌یک از اجزای آن قابل‌تفکیک نیست.

 یک سفر ترانزیتی ممکن است با فاصله‌ای کم‌تر از یک کیلومتر انجام شود یعنی از پایانه مرزی دوغارون آغاز و به اسلام قلعه در افغانستان خاتمه یابد و یا ممکن است از بندرعباس آغاز و به دورترین نقطه در روسیه ختم شود.

 حال سوال اینجاست که آیا می‌توان با استناد به یک سری مبانی که تا این حد غیرقابل اتکا و غیر کارشناسانه است از بنگاهی که با کاهش قابل توجه حجم کالای ترانزیت در آستانه تعطیلی قرار دارد با نقض صریح قانون اقدام به وصول مالیات کرد و مودی را با اعمال فشارهای مختلف وادار به تمکین کرد؟ اخذ مالیات باید مبانی صحیح و مستندی داشته باشد تا مورد رضایت مودی قرارگرفته و پرداخت آن با آرامش خاطر انجام شود.

انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی به‌عنوان بزرگترین تشکل صنفی در خراسان با داشتن 230 عضو، از مسئولین تقاضا دارد بطور جدی اقدامات کمیسیون‌ها و قوانین مربوطه را مورد ارزیابی قرار داده تا با رعایت قانون به اعتماد مودیان نسبت به دستگاه مالیاتی خدشه وارد نشود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.