| کد خبر: 240879 |

◄ ایران می‌تواند هاب دریایی و هوایی باشد

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه ایران می‌تواند هاب دریایی و هوایی و شاهراه شرق به غرب و شمال به جنوب باشد، گفت: در ۱۱ ماه امسال ترانزیت کالا از مسیر ایران رشد ۷۰ درصدی داشته است.

تین نیوز

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه ایران می‌تواند هاب دریایی و هوایی و شاهراه شرق به غرب و شمال به جنوب باشد، گفت: در ۱۱ ماه امسال ترانزیت کالا از مسیر ایران رشد ۷۰ درصدی داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مسعود خوانساری امروز در سی و دومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار کرد: طبق گزارش گمرک، حجم تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه به ۹۰ میلیارد دلار رسید که در مجموع ۳۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وی با اشاره به افزایش ترانزیت کالا از مسیر ایران گفت: ترانزیت کالا از مسیر ایران به رقم حدود ۱۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته که اگرچه رقم خوبی بوده اما نسبت به جایگاه ایران و موقعیت جغرافیایی کشورمان این رقم بسیار پایین است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ایران هم می‌تواند هاب دریایی و هم هاب هوایی و شاهراه شرق به غرب و شمال به جنوب باشد که متأسفانه در سال‌های اخیر ما غافل بوده‌ایم.

وی گفت: مسیرهایی به عنوان «یک کمربند - یک جاده» طراحی شده و اغلب سعی کرده‌اند ایران را از نظر جاده‌ای، دریایی، هوایی و زمینی و حتی لوله‌کشی‌های نفت و گاز دور بزنند.

خوانساری با اشاره به نرخ تورم بیان کرد: تورم کشور منتهی به بهمن ۱۴۰۰ با یک درصد کاهش به ۴۱.۴ درصد رسیده و اگرچه هنوز بیش از ۴۰ درصد است اما خوشبختانه یک درصد کاهش داشته است.

وی افزود: بر اساس گزارش رویترز، تورم سالانه آمریکا منتهی به ژانویه ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی ۷ و نیم درصد رشد داشته‌، ‬ برای هشتمین ماه متوالی تورم آمریکا به ۵ درصد رسیده‬ و پیش بینی می‌شود که توسط فدرال رزرو افزایش نرخ بهره انجام شود که اگر این موضوع تحقق یابد طبیعتاً بر اقتصاد دنیا نیز تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ترکیه نیز تورم بالای ۲۰ درصد داشته، در ماه ژانویه شاخص تورم در حوزه یورو به رکورد جدیدی رسیده و قیمت کالاها و خدمات در این ماه افزایش ۵.۱ درصدی داشته که این رقم بالاترین شاخص تورم از سال ۹۹ یعنی تغییر سیاست پولی اروپا به یورو بوده است.

وی با اشاره به مسائل پیش آمده بین روسیه و اوکراین بیان کرد: این مساله بی سابقه بود، هنوز اثرات کرونا به اتمام نرسیده، مناقشات روسیه و اوکراین شرایط اقتصادی دنیا را یک مقدار تیره‌تر کرده و افزایش قیمت انرژی، نفت، گاز، گندم، ذرت، روغن آفتابگردان و هزینه‌های حمل و نقل و بیمه کاملاً خودشان را مشخص کرده‌اند.

خوانساری ادامه داد: صادرات بدون نفت خام ایران در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ به کشور روسیه ۵۳۹ میلیون دلار و به کشور اوکراین ۶۷ میلیون دلار بوده و در مقابل واردات ایران از روسیه در زمان یاد شده یک میلیارد و ۴۵ میلیون دلار و از کشور اوکراین حدود ۱۱۲ میلیون دلار بوده که طبیعتاً با این اتفاقات باید به فکر جایگزینی واردات و صادرات باشیم.

وی افزود: هر دو کشور حدود ۲۹ درصد از صادرات گندم، ۱۹ درصد صادرات ذرت، ۸۰ درصد صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده‌اند و کارشناسان سازمان خواربار کشاورزی معتقدند که شرایط حال حاضر در ایجاد ناامنی بازار غذا ‌بخصوص در کشورهای خاورمیانه که ۷۰ درصد نیاز غلات خود را از این دو کشور تأمین می‌کنند، با طولانی شدن جنگ تأثیر حداکثری خواهد داشت.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، میزان صادرات نفت و گاز روسیه حدود ۲۷۵ میلیارد دلار است که از ۴۲۵ میلیارد دلار کل صادراتش حدود ۷۵ میلیارد دلار صادرات نفت و گاز است که طبیعتاً هم روی اقتصاد روسیه و هم روی اقتصاد جهان تأثیرگذار است البته اثر آن روی نفت و بنزین بوده و قیمت نفت روز گذشته به بالای ۱۲۰ دلار رسید.

وی اظهار کرد: مسائلی که بین روسیه و اوکراین به وجود آمده اگر ادامه یابد طبیعتاً خطرناک خواهد بود و امیدواریم هر چه زودتر بحران حل شود.

خوانساری تاکید کرد: با توجه به تورم ترکیه و بالا رفتن قیمت نفت، امیدواریم از این موقعیت استفاده کنیم و تنگناهای سال گذشته را کمتر داشته باشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.