◄ موتورسواران؛ رها شدگان بی قانون/ جولان موتورسواران متخلف در شهرها
به جولانگاه موتورسواران متخلفی تبدیل شده که یک باکس به پشت موتوری که عموما ۱۲۵ مستعمل و نیمه خراب است، بسته اند و بدون رعایت هیچ قانونی، بدون گواهینامه،بدون استاندارد و معاینه وسیله و …حتی بزرگراه ها را یک طرفه با سرعت های سرسام آوری طی می کنند.

سال ها پیش که در منطقه ۱۲ شاغل بودم یک روز از ۴ راه گلوبندک گذر می کردم دیدم دو موتوری کنار خیابان مسافر کشی می کنند، هم برای من جای تعجب داشت هم سایر رهگذران!
برگشتم منطقه و به شهردار گفتم اگر امروز این شغل را جمع نکنیم فردا اینها به طور لگاریتمی افزایش پیدا می کنند و می شوند معضلی دیگر بر معضلات تهران و این منطقه…..!
یک راننده تاکسی صدجور گیر و گاز دارد، مالیات دارد،، ماشین چندصد میلیونی دارد، کارنامه تاکسی انی و تاییدات دارد، همه مشخصاتش مکتوب و محفوظ است و امین مردم است. اما موتوری ….؟
به هر تقدیر سال ها گذشت و اراده ای در این باب شکل نگرفت و امروزه صدها هزار موتورسوار در هیبت پیک و اسنپ فود و اسنپ موتوری و …… در سراسر شهر های کشور خصوصا تهران جولان می دهند؛ این شغل فی نفسه بد نیست و برای یک شخص بی تخصص و حرفه و فن، ساده ترین راه امرار معاش است به شرطی که در چارچوب قوانین و تحت کنترل باشد.
اما همانطور که همه می بینیم تهران به جولانگاه جوانان موتورسواری تبدیل شده که به هوای پیدا کردن درآمد، یک باکس به پشت موتوری که عموما ۱۲۵ مستعمل و نیمه خراب است، بسته اند و بدون رعایت هیچ قانونی، بدون گواهینامه،بدون استاندارد و معاینه وسیله، و …حتی بزرگراه ها را یک طرفه و با سرعت های سرسام آوری طی می کنند که بتوانند حداکثر درصد از سرویس را کسب کنند و امنیت و آسایش خود، خیابان ها و مردم را به چالش می کشند! متاسفانه هیچ ارگانی متولی آنها نیست، کارفرماها هیچ پروتکلی با ایشان ندارند و فقط درصدی کار می کنند و السلام.
هیچ آماری ارایه نمی شود که مثلا وزارت بهداشت اعلام کند در ماه یا در سال چند پیک موتوری در تهران یا کشور تصادف و تحت درمان بوده اند یا …که حداقل خسارت مادی این شغل خودساخته احصاء گردد و بلکه مسئولی از جمع خفتگان این خواب عمیق، چرتش پاره شود، بیانیه ای بدهد و دوباره بخوابد.
*این یادداشت در شبکه های اجتماعی منتشر شده است