| کد خبر ۳۰۶۴۶۲
کپی شد

◄ موتورسواران؛ رها شدگان بی قانون/ جولان موتورسواران متخلف در شهرها

به جولانگاه موتورسواران متخلفی تبدیل شده که یک باکس به پشت موتوری که عموما ۱۲۵ مستعمل و نیمه خراب است، بسته اند و بدون رعایت هیچ قانونی، بدون گواهینامه،بدون استاندارد و معاینه وسیله و …حتی بزرگراه ها را یک طرفه با سرعت های سرسام آوری طی می کنند.

موتورسواران؛ رها شدگان بی قانون/ جولان موتورسواران متخلف در شهرها
تین نیوز |

سال ها پیش که در منطقه ۱۲ شاغل بودم یک روز از ۴ راه گلوبندک گذر می کردم دیدم دو  موتوری کنار خیابان مسافر کشی می کنند، هم برای من جای تعجب داشت هم سایر رهگذران!

برگشتم منطقه و به شهردار گفتم اگر امروز این شغل را جمع نکنیم فردا اینها به طور لگاریتمی افزایش پیدا می کنند و می شوند معضلی دیگر بر معضلات تهران و این منطقه…..!

یک راننده تاکسی صدجور گیر و گاز دارد، مالیات دارد،، ماشین چندصد میلیونی دارد، کارنامه تاکسی انی و تاییدات دارد، همه مشخصاتش مکتوب و محفوظ است و امین مردم است. اما موتوری ….؟

به هر تقدیر سال ها گذشت و اراده ای در این باب شکل نگرفت و امروزه صدها هزار موتورسوار در هیبت پیک و اسنپ فود و اسنپ موتوری و …… در سراسر شهر های کشور خصوصا تهران جولان می دهند؛ این شغل فی نفسه بد نیست و برای یک شخص بی تخصص و حرفه و فن، ساده ترین راه امرار معاش است به شرطی که در چارچوب قوانین و تحت کنترل باشد.

اما همانطور که همه می بینیم تهران به  جولانگاه جوانان موتورسواری  تبدیل شده  که  به هوای پیدا کردن درآمد، یک باکس به پشت موتوری که عموما ۱۲۵ مستعمل و نیمه خراب است، بسته اند و بدون رعایت هیچ قانونی، بدون گواهینامه،بدون استاندارد و معاینه وسیله، و …حتی بزرگراه ها را یک طرفه  و با سرعت های سرسام آوری طی می کنند که بتوانند حداکثر درصد از سرویس را کسب کنند و  امنیت و آسایش خود، خیابان ها و مردم را به چالش می کشند! متاسفانه هیچ ارگانی متولی آنها نیست، کارفرماها هیچ پروتکلی با ایشان ندارند و فقط درصدی کار می کنند و السلام.

هیچ آماری ارایه نمی شود که مثلا وزارت بهداشت اعلام کند در ماه یا در سال چند  پیک موتوری در تهران یا کشور تصادف و تحت درمان بوده اند یا …که حداقل خسارت مادی این شغل خودساخته احصاء گردد و بلکه مسئولی از جمع خفتگان این خواب عمیق، چرتش پاره شود، بیانیه ای بدهد و دوباره بخوابد.

*این یادداشت در شبکه های اجتماعی منتشر شده است

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    یه اطلاعیه هم بدین راجه به اینکه چه زمانی به خانم ها گواهی نامه موتور میدین؟ایا تصویب شده؟ایا در حال اجراست یا خیر؟

  • ناشناس پاسخ

    برای تبدیل شدن به کشوری پیشرفته و در حال توسعه ، بسیار عالی شعار می دهیم و هزاران ساعت برنامه کارشناسی طی سال ها تولید می کنیم و ریز و بم ماجرا را به بوته نقد می کشیم اما در لحظه عمل ، حتی حاضر نمی شیم مظاهر عینی کشور جهان سومی را تغییر دهیم بحث ول شدگی تمام عیار موتورسواران ، کماکان امنیت روانی مالی جانی ملت و امنیت ملی مملکت و اقتصادی ملی را زیر ضربه می برد خود موتورسواران هم زیر ضربه هستند بی قانونی و ول شدگی ، نماد اصلی کشور جهان سومیه والا قرار که نیست کاوشگر به فضا بفرستید که ۲ قرن کار لازم داشته باشه تصویب و اجرای چهار تا قانون ، کامل وضعیت را عوض می کند بقیه کامنت دوم

  • ناشناس پاسخ

    مثلا حرکت موتورسیکلت در پیاده رو یا خلاف جهت ، ۱۰ میلیون تومان جریمه برای بار نخست و دفعه دوم سلب مالکیت آن موتور ، موتور با پلاک مخدوش یا ناخوانا مساوی با توقف و انتقال به پارکینگ و حداقل ۲۰ میلیون تومان جریمه ، نداشتن حداقل استاندارد نظیر چراغ برابر با ۱۰ میلیون تومان جریمه . واقعا نوشتن ۴ تا قانون انقدر سخته که چند دهه زمان نیاز داشته باشه ؟