| کد خبر: 266655 |

◄ اولویت با کدام است: کریدورهای شمالی جنوبی یا شرقی غربی؟

با توجه به شرایط اقتصادی و منابع مالی محدود کشور باید اولویت اجرای پروژه های عمرانی را مورد توجه قرار داد تا بودجه محدود موجود به شکل متمرکز مورد استفاده قرار گیرد.

تین نیوز

گروهی از کارشناسان ‌معتقدند ‌پروژه های شمال جنوب چه بخش جاده ای (بزرگراهی آزادراهی) و چه بخش ریلی،  مهم تر از پروژه های شرقی غربی در بخش جاده و راه آهن هستند.

به گزارش تین نیوز، آنچنان که این دسته از کارشناسان می گویند دلیل اهمیت کریدورهای شمالی جنوبی این است که اجرای این پروژه ها  به تکمیل شبکه جهانی و نفع گسترده ملی در بخش ضد تحریمی و درآمدزایی می انجامد و ... و این در حالی است که اجرای کریدور دوم به تکمیل شبکه منطقه ای تا مدیترانه منجر خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان اگرچه خطوط ریلی مسیر اصفهان الیگودرز ازنا در کنار راه آهن اصفهان شهرکرد اهواز هم  پروژه های مهمی هستند اما لازم است این موضوع را در نظر گرفت که با توجه به شرایط اقتصادی و منابع مالی محدود کشور باید اولویت اجرای پروژه های عمرانی را مورد توجه قرار داد تا بودجه محدود موجود به شکل متمرکز مورد استفاده قرار گیرد و پروژه ها با طولانی شدن زمان اجرا، تبدیل به موزه نشوند.

این دسته از کارشناسان تاکید می کنند، در حال حاضر  در بخش پروژه های ریلی تعداد زیادی پروژه نیمه کاره در کشور وجود دارد که نه تنها به محلی برای صرف بودجه های عمرانی تبدیل شده بلکه مورد نقد مردم و کارشناسان و متخصصان نیز قرار گرفته و از همه مهمتر  به چاهی برای  بلعیدن  بودجه هم تبدیل شده است. 

کارشناسان از جمله این پروژه ها را راه آهن های اردبیل، سنندج ، رشت کاسپین , اصفهان شهرکرد ، چابهار زاهدان بیرجند یونسی ، کرمانشاه اسلام آباد غرب خسروی و ... برشمردند و تاکید کردند: باید گره ها را یکی یکی باز کرد در غیر این صورت پروژه های عمرانی به پروژه هایی با قدمت 30 ساله تبدیل می شوند  و در زمان افتتاح ممکن است کارکرد و توجیه اقتصادی خود را به اقتضائات وضعیت جهانی از دست داده باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    شمال جنوب روسیه خراسان سیستان آبهای آزاداتصال به شرق آبی وخشکی باچین وسایردول شرق به غرب افغانستان خراسان ترکیه اروپای عزیز

  • مجاهد 0 1

    کرمانشاه خط مقدم دفاع مقدس مردان و زنان این خطه مظلوم ترین بودند و هستند اگر می خواهید بودجه ای را قطع و بگیرید فقط و فقط کرمانشاه رو انتخاب کنید چون در مجلس و نه در دولت ها بجز رهبر معظم انقلاب حامی نداشته چناچه قصبچه هایی که روزگاری زیر مجموعه کرمانشاهان بودن با حمایت دولت ها و مجلسی ها به کلانشهری تبدیل شدن ولی دریغ از آزاده راهی، دریغ از راه آهنی و دریغ از سر شماره تلفن و راه آهن مستقل و بسیاری امور دیگر باید زیر مجموعه قصبچه ای باشه خداوند حق این مردمان زجر دیده را از مسولان بگیره

  • حمید 0 1

    خب فکر می کنم باید به رشت آستارا و چابهار زاهدان اولویت داد. ما فعلا روابطمون با روسیه بهتره.

  • ساوالان 0 0

    من وقتی دانشجوبودم(سال۱۳۸۲)عملیات اجرایی راه آهن اردبیل بعددههاسال مطالبه ومطالعات شروع شد،الانم پسرم دانشجوشده(۱۴۰۲)وهمچنان راه آهن اردبیل تکمیل نشده