| کد خبر: 250379 |

◄ هشت اقدام ملی که می تواند به رفع آلودگی هوای تهران کمک کند

بهترین روش جهت ارزیابی، مدیریت ، کنترل و کاهش آلودگی هوا استفاده از تجربیات سایر کشورهایی است، که مشابه ما درگیر آلودگی شدید هوا بوده اند، و البته پیاده سازیی راهکارها در بستر تکنولوژی امروز.

تین نیوز

یک کارشناس معتقد است برای رفع آلودگی هوا قرار نیست چیز جدیدی اختراع کنیم، بهترین روش جهت ارزیابی، مدیریت، کنترل و کاهش آلودگی هوا استفاده از تجربیات دیگر کشورهایی است که مشابه ما درگیر آلودگی شدید هوا بوده اند و البته پیاده سازیی راهکارها در بستر تکنولوژی امروز.

به گزارش تین نیوز ، مهدی میرزایی در جمع کارشناسان حمل و نقل در شبکه های اجتماعی افزود: یعنی می توانیم راهکارهای تجربه شده را با استفاده از فن آوری های روز دنیا با تاثیر پذیری بیشتر اجرا کنیم.

وی با اشاره به نحوه کنترل آلودگی هوا در پکن گفت: در سال 1998 پکن اعلام کرد جنگ علیه آلودگی هوا است و 20 سال بعد در این نبرد پیروز است. این پیشرفت در کیفیت هوا به طور تصادفی اتفاق نیفتاد. جویس موسوی ، مدیر عامل اجرایی محیط زیست سازمان ملل گفته است که «این نتیجه یک سرمایه گذاری عظیم از زمان، منابع و اراده سیاسی بود».

میرزایی عنوان کرد: دانستن داستان آلودگی هوای پکن برای هر  کشور منطقه یا شهرداری که مایل به دنبال مسیری مشابه است بسیار مهم است. در سال 1998، آلودگی هوا در پکن تحت سلطه احتراق زغال سنگ و وسایل نقلیه موتوری بود. در طی 15 سال، پکن مجموعه ای از اقدامات متمرکز بر بهینه سازی زیرساخت های انرژی، کنترل آلودگی زغال سنگ، تأمین سوخت های داخلی تمیز، بازسازی صنعتی و کنترل انتشار خودرو را به اجرا گذاشت.

وی افزود: تجربه پکن نشان می دهد راهکارهای کلی کاهش آلودگی هوا و همچنین منابع تولید و آلودگی هوا در دنیا شناخته شده و تنها سهم این منابع در نقاط مختلف بر اساس حجم فعالیت و همچنین وضعیت جغرافیایی، اقلیم و جوی متفاوت است. از این رو با عنایت به اینکه راهکارها مشخص هستند، قاعدتا بر اساس وضعیت هر منطقه ای اولویت این راهکارها و اقدامات برای کاهش آلودگی هوا جابجا می شود.

این کارشناس عنوان کرد: در نهایت با توجه به موارد ذکر شده در سطح ملی لازم است اقدامات ذیل در این راستا صورت پذیرد:

۱- پذیرش معضل آلودگی هوا در سطح ملی به عنوان یک بحران

۲- ایجاد عزم ملی به صورت هماهنگ و یکپارچه جهت حل معضل آلودگی هوا با محوریت بالاترین مقام اجرایی کشور

۳-  اولویت بندی راهکارها و اقدامات اجرایی قابل تحقق (برنامه عملیاتی کاهش آلودگی هوا)، بر اساس میزان اثر گذاری و محدودیت های موجود از جمله بودجه و ۰۰۰

۴-  برنامه ریزی بلند مدت، تاکید می کنم بلند مدت و بازهم تکرار می کنم بلند مدت، بلند مدت و بلند مدت جهت پیاده سازی راهکارهای اجرایی بر اساس اولویت آنها

۵-  معرفی دستگاه های مسئول جهت اجرای اقدامات در بند ۴

۶- تخصیص بودجه و اعتبارات مورد نیاز سالیانه به دستگاه های مسئول جهت تحقق برنامه ها و اقدامات

۷-  گزارش دستگاه نظارت ملی جهت پایش، ارزیابی و میزان تحقق اقدامات بر اساس برنامه زمان بندی توسط دستگاه های مسئول

۸- برخورد قاطع با دستگاه های مسئولی که علیرغم تخصیص بودجه و اعتبارت، مطابق با برنامه عملیاتی، اقدامات خود را انجام نداده اند.

وی گفت: البته این فرایند کلی اقدامات در سطح ملی است و وارد جزییات و مصادیق نشده ام.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.