| کد خبر: 248419 |

◄ غرق شدن شناور ایرانی حامل 17 کانتینر میوه/ مسئولیت جبران خسارت رانندگان با کیست؟

یک فعال بخش ناوگان یخچالدار بار دیگر بر اصلاح شیوه ارسال نیمه یدک های منفصله و لزوم بازنگری و هماهنگی با دستگاه های مرتبط مانند گمرک جمهوری اسلامی و سازمان کشتیرانی و پلیس راهور ، تاکید کرد.

تین نیوز

در حالی که رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران از غرق شدن یک فروند شناور ایرانی حامل 17 کانتینر میوه در نزدیکی بندر شارجه به دلیل سوراخ شدن بدنه شناور خبر داده است، یک فعال بخش ناوگان یخچالدار بار دیگر بر اصلاح شیوه ارسال نیمه یدک های منفصله و لزوم بازنگری و هماهنگی با دستگاه های مرتبط مانند گمرک جمهوری اسلامی و سازمان کشتیرانی و پلیس راهور ، تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز،  آنچنان که سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی  روز چهارشنبه بیان کرد: کشتی «سلف دو»، ساعت پنج صبح روز سه شنبه از بندر لنگه در استان هرمزگان به سمت شارجه امارات حرکت کرده بود که ساعت ۱۹ در نزدیکی بندر شارجه به دلیل اینکه بدنه شناور سوراخ شده بود، غرق شد.

نورانی ارزش شناور را 65 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ارزش 17 کانتینر میوه حدود 35 میلیارد تومان بوده و در مجموع حدود 100 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

محسن متقین فعال بخش ناوگان یخچالدار در این مورد گفت: بر اساس این خبر، متاسفانه 17 دستگاه نیمه یدک یخچالدار در آب های سواحل امارات متحده عربی غرق شد که ارزش نیمه یدک ها و بار آنها بالغ بر 35 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

بیشتر بخوانید:

مشکلات صادرات میوه به کشورهای حاشیه خلیج فارس

وی با بیان این که به نظر می‌ رسد رانندگان و مالکان این نیمه یدک ها در خصوص جبران خسارت دچار مشکلات لاینحلی شده اند، افزود:  ما به عنوان فعالان صنفی  و حتی از طریق تشکلات صنفی مرتبطه، مراتب اصلاح شیوه ارسال نیمه یدک های منفصله و لزوم اصلاح و بازنگری و هماهنگی با دستگاه های مرتبط مانند گمرک جمهوری اسلامی و سازمان کشتیرانی و پلیس راهور را گوشزد کرده و مکاتباتی در این خصوص انجام داده بودیم که متاسفانه دستور بایگانی بر روی آن صادر شد.

وی مسئولیت ورود این خسارت به رانندگان و در عسر و حرج قرار گرفتن خانواده آنها را متوجه مسئولانی دانست که به این هشدارها بی توجهی کرده اند.

قابل ذکر است محسن متقین تیر ماه امسال در یادداشتی که در تین نیوز منتشر شد، عنوان کرده بود: نیمه یدک های منفصله یخچالدار در کشورمان بر اساس مقررات راهور به عنوان یک وسیله نقلیه، دارای مشخصات و پلاک انتظامی بوده و عملیات ورود و خروج آنها در سیستم گمرکی با صدور پروانه خروج موقت (کاپوتاژ) امکان پذیر می شود اما متاسفانه هیچ تمهیداتی برای صدور سند حمل کالا که در آن این نیمه یدک ها به عنوان وسیله نقلیه حمل کننده قید شده باشد در نظر گرفته نشده است.

وی افزوده بود: مالکان این نیمه یدک ها، آنها را در مبادی خروجی و اسکله ها پس از انفصال از کشنده به نمایندگان صاحبان کالا و ترخیص کاران گمرکی تحویل می‌ دهند.

او گفته بود: اگرچه رانندگان به صورت خودجوش و با نصب جی پی اس بر روی این سردخانه های سیار اموال خود را رهگیری می کنند‌، اما هیچ گونه پشتوانه قانونی‌، قرارداد، یا سند حمل و نقل بین المللی کالا برای اعزام نیمه یدک به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی را ندارند.

به گفته متقین مدارکی در دست است که خسارت های ناشی از توقف های طولانی مدت این نیمه یدک ها یا خسارت های وارده بر بدنه آنها با طرح دعاوی متعدد در مراجع قضایی همچنان بی نتیجه مانده است.

وی تایکد کرده بود: اختلافات احتمالی میان صاحبان کالا (صادر کنندگان) با گیرنده کالا‌، اختلافات ناشی از عدم پرداخت هزینه های حمل دریایی توسط ارسال کننده مرسوله و یا آسیب دیدگی کالا در طول مسیر حمل دریایی به دلیل خرابی موتور دیزل یا سیستم های برودتی این نیمه یدک ها بر روی (رو رو) که همگی از ید راننده کامیون و مالک نیمه یدک خارج است می تواند موجب توقفات طولانی نیمه یدک پس از تخلیه در  کشور مقصد گردد.

متقین گفته بود: آسیب دیدگی های کلی یا جزیی به کالا یا به بدنه نیمه یدک‌، به دلیل عدم حضور راننده در سفر دریایی و هرگونه حادثه احتمالی در هنگام حمل زمینی این نیمه یدک توسط کشنده خارجی در مقصد نیز مواردی است که مالکان این نیمه یدک ها و رانندگان را دچار مشکل می نماید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.