| کد خبر: 246205 |

◄ ساخت راه آهن کرمانشاه خسروی در اولویت است یا رشت آستارا؟

مگر نمی گوییم کریدور شمال جنوب از همه پروژه ها واجب تر است پس چرا وضعیت راه آهن مهم رشت آستارا نامشخص است و راه آهن چابهار زاهدان هم همین طور.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است در اجرای پروژه ها باید تمرکز و شجاعت وجود داشته باشد و روی تعدادی از پروژه ها قلم حذف کشیده شود چرا که یک دِه آباد بهتر از دَه دِه نیمه ویران است.

به گزارش تین نیوز، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهور کشورمان‌ چند روز پیش در کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد کار مولد می‌تواند به رونق تولید منجر شود، اظهار کرد: امروز بیکاری به مسئله مهم کشور خصوصا استان کرمانشاه تبدیل شده است، لذا ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری یکی از اولویت‌ های مهم دولت است.

همزمان با این اظهارات رئیس جمهور، برخی رسانه ها با تاکید بر این که ‌«یکی از مهمترین پروژه‌ هایی که در استان کرمانشاه جریان دارد،  راه آهن کرمانشاه-خسروی به عنوان پلی ارتباطی بین ایران و عراق است، تاکید کرده اند ساخت و بهره برداری از این پروژه علاوه بر ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی برای مردم کرمانشاه، می تواند عوائد فراوانی را در زمینه فروش خدمات لجستیکی و ترانزیتی برای کشور به ارمغان بیاورد»(1).

در عین حال سعید قصابیان کارشناش حوزه ریلی نیز با تایید اهمیت راه آهن کرمانشاه، معتقد است: راه آهن کرمانشاه خیلی هم خوب است اما مگر با یک دست و با اندک بودجه دولتی و فرار بخش خصوصی از مشارکت در طرح های دولتی، چند هندوانه می توان برداشت؟

وی گفت: مرور خبرهای مرتبط با مسئولان نشان می دهد در سفر به اغلب مناطق کشور، قول ساخت راه آهن داده شده است از راه آهن ایلام و اردبیل و ارومیه و بیرجند و بروجرد و الیگودرز و بستان آباد گرفته تا راه آهن سرخس - زاهدان و بوشهر -شیراز و راه آهن مبارکه- لنجان - سفید دشت و دو خطه زنجان قزوین و هزار و یک پروژه ریز و درشت دیگر.

او افزود: چرا واقع بین نیستیم؟ مگر نمی گوییم کریدور شمال جنوب از همه پروژه ها واجب تر است پس چرا وضعیت راه آهن مهم رشت آستارا نامشخص است و راه آهن چابهار زاهدان هم همین طور.

قصابیان عنوان کرد: در اجرای پروژه ها باید تمرکز و شجاعت وجود داشته باشد و روی تعدادی از پروژه ها قلم حذف کشیده شود چرا که یک دِه آباد بهتر از دَه دِه نیمه ویران است.

به گزارش تین نیوز، خرداد ماه امسال مجری طرح راه آهن غرب کشور با اشاره به توقف دو ساله راه آهن کرمانشاه- خسروی، کمبود اعتبار را عامل توقف این پروژه اعلام کرده بود.

مسعود فرامرزیان در گفت و گو با ایسنا، با انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به پروژه راه آهن غرب کشور گفته بود: این بی توجهی ها در حالیست که این پروژه نقش مهمی در اقتصاد کشور از طریق رونق صادرات خواهد داشت.

وی افزود: این پروژه در حال حاضر برای رسیدن به مرز خسروی نیازمند هشت هزار میلیارد تومان اعتبار است، درحالیکه در بودجه امسال تنها 135 میلیارد تومان اعتبار برای آن لحاظ شده و قطعا با این بودجه ها امکان رسیدن این پروژه به مرز خسروی تا چندین سال آینده هم وجود نخواهد داشت.

فرامرزیان با اشاره به لحاظ تبصره‌ ای جدید در بودجه امسال گفته بود: خوشبختانه یک تبصره در بودجه لحاظ شده که سازمان برنامه و بودجه مجاز است جهت حمایت از مصوبات سفر هیئت دولت اعتباراتی را برای دو پروژه پالایشگاه آناهیتا و راه آهن غرب کشور لحاظ کند که برای این ردیف اعتباری هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که اعتبار خوبی است و می تواند پروژه را فعال کرده و تا حد خوبی پیش برد.

این مسئول عنوان کرده بود: در حال حاضر پروژه راه آهن غرب کشور به سه بخش تقسیم شده که بخش اول آن انجام کارهای باقیمانده و تکمیل ایستگاه ها در محدوده مسیر ملایر به کرمانشاه است که برای تکمیل این بخش حدود 500 تا 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بخش دوم پروژه هم مسیر کرمانشاه به اسلام آبادغرب را شامل می شود که برای این بخش هم اعتباری حدود 2200 میلیارد تومان نیاز است.

وی با تاکید بر این که در صورت تامین اعتبار، قطار ظرف دو سال آینده به اسلام آبادغرب می رسد، تاکید کرده بود: بخش سوم و نهایی این پروژه هم امتداد راه آهن در مسیر اسلام آبادغرب به خسروی  است که برای تکمیل این بخش هم حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر تامین شود قطار تا پایان این دولت یعنی تا سه سال دیگر به مرز خسروی می رسد.

فرامرزیان افزوده بود: با امتداد راه آهن به مرز خسروی و از آنجا به عراق، کوتاهترین مسیر ریلی به پایخت عراق فراهم می شود که نقش مهمی در صادرات به این کشور خواهد داشت. همچنین از طریق اتصال ریلی به کشور عراق می توانیم به سوریه و بندر لاذقیه متصل شویم که بازهم نقش بسیار مهمی در رونق صادرات دارد.

1- خبرگزاری فارس

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 2

    رشت آستارا متصل کننده شمال به جنوب و شرق به غرب و اتصال به اروپا است !! اهمیت بالایی دارد !!

  • کیوان جندقی 3 1

    با عرض درود و احترام ضمن تشکر از ارایه نقطه نظرات کارشناسان خبره حمل و نقل توسط این سایت وزین و تخصصی، یکی از مهمترین مزایای ژیوپولتیک کشور عزیزمان که از دیر باز و ایران باستان مورد توجه همسایگان بوده است نقش ترانزیتی این منطقه جغرافیایی در ترانزیت کالا از شرق آسیا و خاور دور به غرب آسیا و خاور نزدیک و میانه و در ادامه قاره های اروپا و آفریقا از طریق قدیمی ترین مسیر ترانزیتی جهان که همان جاده ابریشم است می باشد بدین معنی که علیرغم مزایای کریدورهای شمالی جنوبی ریلی کشور که در حال حاضر در نقاطق مختلف مثل سرخس تجن ، گرگان اینچه برون و رشت انزلی در شمال و بندر امام ، شهید رجایی و بندر عباس در جنوب متصل میباشد و در ترانزیت و اتصال کشورهای شمالی و روسیه به آبهای گرم نقش عمده ایی را بازی میکنند متاسفانه کریدور های شرقی غربی در هیچ نقطه ایی تکمیل نشده اند نه در خسروی و نه در شلمچه ، این در حالیستکه با تکمیل محور کرمانشاه خسروی علاوه بر مزایای اتصال ریلی به بزرگترین شریک تجاری همسایه یعنی کشور عراق که امکان سفرهای زیارتی و سیاحتی را تسهیل مینماید حجم بالایی از بارهای ترانزیتی از جاده ها و ناوگان خسته جاده ایی کاهش داده و در ترانزیت بین المللی کالا و طرح نقشه راه کشور چین برای احیای جاده ابریشم سبز TAR نقش بی بدیلی ایفا می نماید . مقام معظم رهبری با دقت نظر مثال زدنی این پروژه را جزو مصوبات سفر پر برکنشان به استان کرمانشاه لحاظ و دستور اجرای سریع آن را صادر نمودند که شاید از آن بعنوان تنها پروژه ریلی مورد توجه معظم له تلقی نمود. چینی ها با درک اهمیت این پروژه استراتژیک از سال ۱۳۸۴ بارها برای فاینانس و سرمایه گذاری در تکمیل این پروژه پیشقدم شده اند ولی هر بار با کم کاری طرف ایرانی مذاکرات بی نتیجه مانده است به نحوی که در سالجاری حتی این پروژه استراتژیک از خط اعتباری سبد پروژه های پیشنهادی به کشور چین حذف شده است که بسیار جای تعجب دارد. کوتاه سخن اینکه با توجه به سابقه مذاکرات و توافقات صورت پذیرفته با طرف عراقی از سال۱۳۸۶ و قرارداد جاری طرح و ساخت موجود با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بعنوان بزرگترین پیمانکار اجرایی کشور با استفاده از امکانات مندرج در بند ک تبصره ۱۹ قانون بودجه سالجاری در تکمیل پروژه های مصوب رهبری و همچنین جدول مصوب سفر ریاست محترم جمهور در سفر به کرمانشاه در صورت عزم جدی مسیولان امر امکان تکمیل این پروژه تا پایان دولت امری اجرایی خواهد بود و مردم عزیز کشورمان از مزایای ارز آوری ترانزیت بین المللی و ترانزیت ملی مستفیذ خواهند شد.

  • حسینی 2 0

    کلا گسترش خطوط بین المللی راه آهن بعلت کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی کاملا به نفع منافع کشور است هر چند در حال حاضر بعلت حجم بالای صادرات و تقاضای بالای عزیمت مسافران سفر به عتبات کشور عراق و محیا بودن زیر ساخت راه آهن تا بندر لاذقیه سوریه تکمیل راه آهن خسروی دارای توجیه اقتصادی بیشتری است ولیکن با این شرایط تخصیص اعتبارات قطره چکانی به طرحهای راه آهن دیگر جای بحثی در این خصوص باقی نمی ماند ......